Last met poepen > Starten met fruit/groente???

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door butt3rfly, 13 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Mijn zoontje had steeds een aantal keer per dag ontlasting. Sinds 2 weken is dit om de dag. Op zich prima natuurlijk, maar hij lijkt er erg veel last van te hebben. Hij poept nu steeds erg veel in 1 keer en op dat moment geeft hij ook wat voeding op en is hij wat jengelig/klagerig/huilerig (waardoor ik denk dat hij krampen/buikpijn heeft). Dus echt als hij aan het poepen is zeg maar.

Het dochtertje van iemand die ik ken had dat ook en toen was door het consultatiebureau het advies gegeven om te beginnen met fruit- of groentehapjes. Nu weet ik dat het beter is om te wachten tot 6 maanden, maar als ik mijn zoontje van zijn 'klachten' bij het poepen af kan helpen door toch al te beginnen met fruit en groente dan wil ik daar nu wel mee beginnen. Maarrrr dan wil ik natuurlijk wel weten of er geen andere opties zijn!

Wie heeft hier ervaring mee? En wat hielp bij jullie kindje?

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat je eerder kans hebt op meer last van krampjes als je gaat beginnen met bijvoeden: dat is pas een echte aanslag op die jonge darmen ...

Hier ook op wat latere leeftijd meer last van krampjes doordat de poep uitblijft. Geen idee wat het is. Ik ben inmiddels op koezuivel-vrij dieet en het gaat wat beter. Maar ik denk dat dit toeval is, misschien is T er toch overheen aan het groeien?

Maar goed, dat zou je kunnen proberen.

3. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Over het algemeen is fruit en groente zeker in het begin niet makkelijker te verteren dan bv. En dus is de kans groot dat je kleine man eerder meer last van zijn darmpjes krijgt dan minder als je nu al met fruit/groente begint.

Ik heb bij mijn dochtertje ook wel gehad dat ze een paar dagen even minder lekker poepte dan anders. Dit wisselde bij haar een beetje. De overgang naar groente en fruit was bij haar ook even lastig. Maar na een paar dagen was het weer goed.

Als ik jou was zou ik het even aankijken en niet te snel overgaan op vast voedsel. Het kan iets tijdelijks zijn of aan iets anders liggen. Groeispurt, tandjes oid.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als je liever niet wil bijvoeden, kun je ook proberen om wat nutriton in de fles te doen. Daar hoor je regelmatig van dat dunnere ontlasting een bijwerking is. Eigenlijk wordt het gebruikt bij spugende kindjes, maar het kan je misschien helpen. En nutriton wordt gezien als iets dat je wel vanaf 0 maand mag gebruiken..

5. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik kijk het nog even aan inderdaad.
    Ik geef nog volledige bv, dus die nutriton zie ik dan niet zo zitten, want ik geef toch liever de borst dan een flesje afgekolfde melk!

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

En gelijk heb je! Mijn zoontje had reflux, maar de kinderarts stelde vraagtekens bij die Nutriton en het was dus ook niet nodig om een fles te geven.

Om de dag poepen vind ik geen verstopping hoor! Kan bij bv 7x per dag of 1x per week/10 dagen hier zlef wel gehad!
    Ik ging dan altijd even wat meer aanleggen; die vette melk smeert wel hoor! En is extra vocht.
    Je zou ook een cupje (20cc) warm water kunnen geven voor de voeding, maar niet teveel, de bv biedt in principe voldoende vocht.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Op zich is om de dag poepen geen verstopping hoor, heeft meer te maken met het efficientere verwerken van de moedermelk door de darmen van je kind, jullie zijn waarschijnlijk nu echt goed op elkaar ingesteld!

Als je het idee hebt dat hij er last van heeft, pas dan tijdens het voeden borstcompressie toe: de vettere melk heeft een goede invloed op de darmpjes. So wie so zet aan de borst drinken vaak het hele darmgebeuren in werking, daarom heb je zo vaak dat je NA een voeding moet verschonen!

8. zogelukkig

Tsja...

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #9 dirksmama, 17 jun 2010
    Laatst bewerkt: 17 jun 2010
    Even een aanvulling: voor een kindje 6 maanden zou ik zelf liever geen water naast de borst geven. Water tast, net als alle andere bijvoeding het beschermlaagje dat moedermelk in de darmen aanlegt aan.

10. zogelukkig

Ik heb het zelf nooit hoeven geven, maar door 1 klein slokje water meteen voor de borstvoeding wordt helemaal niks aangetast.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Volgens veel mensen die het kunnen weten wel. Daarom wordt strikt gezien water ook als bijvoeding beschouwd.

12. zogelukkig

Ja, wordt zeker als bijvoeding gezien, maar ik vind "aantasten" wel een groot woord. Ik ben nog nooit tegengekomen dat een slokje water, want daar heb ik het over, de darmen aan zou tasten.

Deel Deze Pagina