Wanneer indicatie keizersnede

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by floraa, Oct 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. floraa

floraa Niet meer actief

Hallo dames,

Komende maandag ga ik wat verloskundigen in mijn omgeving bellen, maar ik ben zo iemand die heel nieuwsgierig is aangelegd en wachten tot maandag duurt me te lang :p

Ik heb focale vulvitis (vulvair vestibulitis syndroom) en een zeer grote kinderwens. Mijn vriend en ik willen graag zwanger worden. Mochten jullie niet weten wat dat is, het is een a-specifieke chronische ontsteking aan mijn vagina. Vrijen doet daardoor zoveel pijn, dat het meestal niet mogelijk is.

Ik durf om die reden absoluut niet natuurlijk te bevallen. Ik ben veel te bang dat het probleem door een bevalling nog erger wordt. Ik lees zoveel over inknippen en scheuren. Ik weet dat ik een ruggenprik kan krijgen, maar het gaat me niet zozeer om de pijn tijdens de bevalling zelf, maar meer over alles daarna. Ik heb helaas te veel slechte verhalen gelezen.
    Nu vindt mijn huisarts het niet nodig om me door te sturen naar een gynaecoloog. Vandaar dat ik graag de vraag stel aan een verloskundige. Zou dit een indicatie kunnen zijn voor een keizersnede? Is er een andere oplossing?

Ik hoor het graag. Alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Dat doet me al goed!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Floraa,

het komt niet zo heel vaak voor in de praktijk. Althans, ik heb het zelf nog niet meegemaakt. Ik heb wel van de aandoening gehoord en het is wel echt een heel vervelende aandoening en ik kan me je vraag dan ook heel goed voorstellen.
    Ik weet echter niet of de gyn dit een plausibele reden vindt om een geplande sectio (keizersnede) toe te staan. Maar voor een gesprek erover zal hij/zij zeker open staan. Angsten behoor je te kunnen ventileren. Maar dan is het wel heel verstandig eerst naar een verloskundige te gaan. Die zal toch meer met je mee kunnen denken dan een huisarts en eventueel kan ook zij een consult voor je regelen. Maar dit zal mogelijk pas plaats vinden als je zwanger bent. Ik zou, als je bij mij zou komen voor een gesprek, daarna even contact hebben met een gyn voor overleg. Want het zal ook toch wel per regio verschillen en zelfs per gynaecoloog denk ik.

De aandoening zelf ken ik verder helaas niet goed genoeg om je een duidelijk antwoord te geven op je vraag, want ik weet niet hoe zo'n ontsteking zich tijdens een zwangerschap en daarna houdt. De gyn heeft er misschien wel ervaring mee/voorbeelden van.

Hopelijk heb je hier wat aan en anders kan de verloskundige je (bv in een preconceptioneel consult) hopelijk verder helpen.

Groetjes Brigitte

3. floraa

floraa Niet meer actief

Bedankt voor je antwoord! Dan ga ik maandag op zoek naar een verloskundige die me hierbij kan helpen.

Ik en mijn vriend hebben wel besloten dat we niet zwanger willen worden voor ik hier antwoord op heb. Ik wil dus echt naar een gynaecoloog voor ik zwanger ben. Mijn angst is namelijk zo groot, dat ik mijn (grote) kinderwens er voor op zou geven. De aandoening is nu redelijk rustig, ik wil niet meer dat het mijn leven verpest. Maar goed, ik hoor het vanzelf. Nogmaals bedankt!

Share This Page