Hai meiden! Gister pret echo gehad met 25 weken. Onze spruit weegt een kleine 700 gram en volgens zijn berekenigen zou ze dan bij de bevalling tussen de 6000 en 6500 moeten wegen. Nu ben ik benieuwd bij wie deze berekenigen klopte en bij wie totaal niet. De kleine zit vanaf het begin al in de lage groeicurve, maar groeit wel goed en volgens schema.
ik zou de gyn of vk nogeens om ene echo vragen.. pretecho's zijn niet bedoeld voor medische dingen.... dus een uitgebreide medische echo zou meer uit moeten wijzen...
nee ik hoop het ook niet voor jou, dat is ruim 12 a 13 pond. En als je 3 a 3 en halve kilo bedoeld dat is nog redelijk gewoon.
Ten eerste: 6000-6500 gram bij geboorte? Is wel errug veel of is het 6 a 6,5 pond misschien? Een pretecho moet je niet te serieus nemen. Bij mn vorige zwangerschap had ik een pretecho bij 27 weken, en toen zou ons mannetje ook groter dan gemiddeld zijn. Uiteindelijk is hij geboren met 38+5 weken en was maar 2506 gram! Veel kleiner dus, nog net geen dysmatuur. Zelfs bij een officiele groeiecho kunnen ze er nog flink naast zitten.
Oh hahaha wat stom!! Zat weer niet op te letten ahhaah. De arts zei tussen de 6 en 6.5 pond.. Sorry girls haha
Maar bij de 20 weken echo werd ook al zo een schating gegeven.. dus niet alleen bij de pretecho. Klopte de chatting bij de meeste uiteindelijk ook of totaal niet?
Ohh maar dat is een nauwkeurige schatting dan! Ons kindje ligt qua grootte een stuk onder het gemmidelde. Maar me vriend en ik zijn beide niet groot..
Volgens de echoscopiste die de groeiecho's bij mij doet, zijn alle kindjes op de 20 weken ongeveer gelijk. Pas vanaf dan zijn ze groter of kleiner dan gemiddeld. Maar als jij en je vriend beiden niet zo groot zijn, kan het goed dat jullie kindje ook wat kleiner dan gemiddeld is. Zolang ze volgens haar eigen groeicurve doorgroeit (en de groei dus niet afneemt) is er niets aan de hand. Hier ook een kleine baby, maar ik ben zelf ook klein.
Ja klopt dat gaf de echoscopiste ook aan en ze groeit gewoon prima en zit in haar curve.. maar zijn er dames waarbij hun kleintje uiteindelijk toch grpter is geworden dan verwacht?
Aangezien ik in België woon is er bij elk onderzoek een echo. Eerst om de 4 weken, nu de laatste keren om de 2 weken en nu elke week omdat ik er bijna ben (nog paar dagen). Toen we de eerste keer te horen kregen hoeveel de baby bij geboorte zou wegen zei de gynaecoloog dat het tussen de 3,5kg en 4 kg zou worden, de keer erna had hij het over een baby van 2,8kg tot 3kg, daarna weer over een ander gewicht... Toen hebben wij toch gevraagd hoe het kan dat de baby de ene keer op de groeicurve bij groep 90 zat, de andere keer dan weer bij groep 50. Toen zei hij ons dat als er een klein verschil is waar de cursor wordt gezet op het scherm bij het meten dit al voor een verschil in gewicht kan zorgen én dat het ook zo is dat het gewicht van de baby berekent wordt aan de hand van de afmeting van het hoofd, de buikomtrek en het kuitbeen. Stel dat de baby door genetische redenen een hoofdje heeft dat wat kleiner is dan het gemiddelde, maar de rest van het lichaam wel gemiddeld is, of het hoofd en de romp gemiddelde zijn en de benen iets langer, dan wordt de berekening van het gewicht in de war gestuurd en kun je het al niet meer zo goed bepalen. Het geboortegewicht mag enkele honderden grammen verschillen met de voorspelling maar indien het meer verschilt dan is het omdat de arts verkeerd heeft gemeten. Nog enkele dagen dan weet ik of zijn voorspelling klopt, maar de laatste 2 keren lag de voorspelling wel in dezelfde lijn: 2 weken geleden zou de baby een gewicht gehad hebben van 3kg300 en ondertussen zou dat 3kg600 zijn, dus bij bevalling zou de baby tussen 3kg500 en 4kg moeten weten, waardoor zijn allereerste schatting dan weer klopt!
Bij mijn pretecho met 29 weken schatte ze ons zoontje in rond de 8 pond, hij was 4210 met de geboorte dus wel aardig in de buurt....
Ohh nee het gaat niet perse over kleine babys.. Ben eerder benieuwd of de schattingen kloppen. Thanks voor jullie info