Nu ben ik bijna 8 weken zwanger van de 2e. Ons dochtertje is 10 maanden dus is best vlot achter elkaar. ( de 2e is door de pil heen gekomen, maar wel heel erg gewenst ). Nu zit het zo dat ik gigantisch last heb van mijn bekken, nog een heel end overgehouden door mn vorige zwangerschap, en heb ook nog eens een bloeduitstorting langs mn baarmoeder, als gevolg vorige week een gigantische bloeding waarvan ze zeiden dat ik er maar van uit moest gaan dat het een miskraam was, wat dus later niet zo was maar er zat een bloeduitstorting. Nu belemmerd dit alles mij gigantisch, heb ik geen last van een bloeding dan zit ik wel met mn bekken. Sommige dagen ben ik mezelf aan het overleven en weet niet hoe ik moet gaan staan, zitten of liggen of het schiet ineens verkeerd en dan zit alles op slot. Nu gaf de vk al aan echt rustig aan te doen en aan het kindje moest denken. Nu vroeg mijn baas al een briefje vorige week met een bevestiging van de vk dat ik zwanger ben zodat hij die door kan sturen naar de verzekering. Ik werk in een supermarkt en weet dat het allemaal super geregeld is voor zwangere vrouwen, maar weet op dit moment niet wat ik moet doen. Wil zo graag werken en morgen ga ik weer. Maar moet de hele dag staan! Van 8 tot 6! Ik ben bang dat ik mezelf voorbij ga lopen en uiteindelijke weer helemaal plat lig. Hebben jullie een advies?
Beste Janny, Je wilt graag weten wat je kan doen in deze situatie. Ik begrijp dat je graag aan het werk wilt. Het lijkt me verstandig om rekening te houden met het advies van de verloskundige. Misschien is er een mogelijkheid om in overleg met je werkgever halve dagen te gaan werken zodat je het toch volhoudt? Als het uiteindelijk niet gaat omdat je klachten te erg zijn dan meld je ziek bij je werkgever. Je krijgt meestal een Ziektewet-uitkering wanneer je ziek bent vanwege je zwangerschap of bevalling. Je werkgever vraagt de Ziektewet-uitkering voor je aan. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel sterkte Met vriendelijke groet, Mariƫlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare