uitkering en onregelmatigheidstoeslag

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mausi, 19 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    #1 mausi, 19 jul 2011
    Laatst bewerkt: 19 jul 2011
    Hallo,

Al jaren lang werk ik in onregelmatige diensten en krijg hier ook onregelmatigheidstoeslag voor.

In september 2010 ben ik, door te veel harde buiken, op advies van de verloskundige, regelmatig gaan werken (alleen dagdiensten). Door alleen dagdiensten/ aangepast werk te werken, heb ik het mooi wel tot 32 weken volgehouden en heb ik toen helaas ziek moeten melden. Maar als ik onregelmatig had blijven werken, had dit al veel eerder nodig geweest, ook omdat er juist in de avonden zeer veel agressie was op de afdeling.

Mijn zwangerschapsuitkering is echter berekend over de maanden voor mijn verlof, en dus de dagdiensten, zonder onregelmatigheidstoeslag. Eigenlijk vind ik dat niet eerlijk… want de jaren daarvoor heb ik altijd onregelmatig gewerkt. Hoe zit dit precies?

Want eigenlijk baal ik er nu achteraf van dat ik de dagdiensten ben gaan werken. Al zat er niks anders op.... :(

2. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Kleine toevoeging, ik begrijp dat ik kan bellen naar het UWV om aan te geven dat de berekening onterecht is, dat ze niet naar de laatste 4 weken moeten kijken, maar de 4 weken daarvoor... Maar ik heb vanaf week 23 alleen de dagdiensten gewerkt... wordt er evt. naar mijn salaris voor week 23 gekeken, of heeft hier achteraan bellen geen nut of heb ik te lang dagdiensten gewerkt en heb ik gewoon pech gehad?

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mausi,

Het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt altijd gebaseerd op het loon dat je hebt verdiend in de laatste periode van vier weken of een maand direct voorafgaand aan je verlof. En niet op het loon van de jaren daarvoor. Alleen als je loon in deze periode lager was door ziekte of verlof, wordt naar een eerdere periode gekeken.

In jouw geval was het loon niet lager door ziekte of verlof, maar omdat je andere diensten bent gaan werken. Helaas heb je daarom in de laatste periode een lager loon verdiend. En dus is de WAZO ook op een lager dagloon gebaseerd.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Dus als ik het goed begrijp, is het financieel gezien, bij een volgende zwangerschap, verstandiger om me ziek te melden op het moment dat ik onregelmatig werken niet meer 'trek', zodat ik het recht op mijn salaris met onregelmatigheidstoeslag gewoon behoud?! Jammer dat het zo werkt...

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mausi,

Als je voorafgaand aan het verlof ziekgemeld zou zijn, hadden we inderdaad het laatste loon vóór de ziekmelding als uitgangspunt genomen. Indien je in deze periode nog wel onregelmatigheidstoeslag ontving, zou deze toeslag ook in het dagloon voor de WAZO worden meegenomen.

Actuele informatie over de WAZO-berekening vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

6. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Bedankt voor het antwoord. Ik ben dus lekker stom geweest, eventuele volgende keer meld ik me dan maar meteen ziek! Eigenlijk te stom voor woorden, maar als het zo'n 2000 euro scheelt....zit ik liever thuis te nixen! Valt me wel erg tegen dat het UWV ziekmelden in de zwangerschap dus eigenlijk stimuleerd! Want ik heb 9weken langer doorgewerkt dan mij was gelukt in onregelmatige diensten, maar had ik me meteen ziekgemeld had ik van het UWV zo'n 2000-2200 euro extra gekregen.... Dat is voor ons enorm véél geld, bah, ben er verdrietig van! Dat ik hier in ben getrapt...

Deel Deze Pagina