Randprematuren, ervaring?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Cinderellea, 24 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Hoi,
    Onze dochter is op 20 december met precies 36 weken geboren. Waar ze eerst een prima start maakte en alleen niet zelf haar temperatuur op peil kon houden, is ze nu gister ook praktisch gestopt met het drinken van haar flesjes. Haar zuigkracht is bijna weg en ze valt al snel weer in diepe slaap, hierdoor valt ze best veel af. Ook begon ze wat geel te zien en ligt ze nu onder de lamp.
    Zijn er hier meer mensen met randprematuren? Hoe ging het bij jullie?

2. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Luc is geboren met 34+5 iets eerder dus. Zijn grootste probleem was de temperatuur. Verder heeft hij 3 dagen onder de blauwe lamp moeten liggen.
    Het drinken was wisselend, borstvoeding lukte hem niet, drinken uit de fles koste hem wel veel moeite, maar hij dronk telkens net aan genoeg om geen sonde te hoeven.
    Uiteindelijk 12 dagen ziekenhuis.

Hopelijk gaat het bij jouw meisje snel beter

3. kipje87

kipje87 Bekend lid

24 aug 2012
    624
    0
    0
    werkzaam in de kinderopvang
    Andijk
    Onze kleine is met 35+5 geboren.
    We hebben 6 dagen in het ziekenhuis doorgebracht.
    Zijn temperatuur ging goed, schommelde soms 0,5 maar dat is prima. Het drinken ging goed tot we thuis waren, toen viel hij iedere keer ook in slaap. De kraamhulp heeft veel tips gegeven die goed werkten. Sokjes uitdoen zodat ze niet te warm worden en daardoor lekker gaan slapen. Zachtjes met je nagel over de onderkant van het voetje gaan, kriebelen in de nek. Alleen had onze kleine wel genoeg zuigkracht. Soms zachtjes blazen in het gezichtje.
    Ons mannetje heeft ook 24 uur onder de lamp gelegen. Daarna was zijn bilirubine genoeg gezakt maar zette we hem nog wel veel bij het raam zodat hij lekker licht kreeg.

Succes met jullie meisje!

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 25 dec 2013
    Laatst bewerkt: 25 dec 2013
    Oudste dochter kwam met 36 weken precies
    Maar woog we al 3050 gram gelukkig.

Zij had ook problemen met drinken. Ze hapte wel aan maar liet snel weer los.
    Ik heb ongeveer 4 weken gecombineerd:aanleggen,kolven en fingerfeeding.
    Na die 4 weken was ze volledig aan de borst :) en veranderde al snel in hollands welvaren hahaha
    Ik heb dus geen ervaring met flesjes maar ik neem aan dat het ook gewoon wat tijd nodig heeft!

Haar temperatuur was altijd goed,ze zag wel behoorlijk geel.
    Maar dat trok gelukkig weer weg.

5. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    beetje herkenbaar dochter is met 37 weken geboren, gewicht was 2560gram en 45 cm een kleintje dus maar ze deed het goed daarom mocht ze mee naar huis. maar in de kraamweek dronk ze al niet veel en erna nog minder.. viel ook steeds tijdens het drinken in slaap. ze is toen na de eerste week opgenomen in ziekenhuis vanwege niet meer aankomen en wel afgevallen te zijn en omdat ze dus niet dronk. in het ziekenhuis heeft ze een aantal dagen aanvulling met zonde voeding gehad wat ze niet zelf dronk kreeg ze met zonde. en we kregen begeleiding van logopedist die ons leerde hoe we haar t beste konden laten drinken. na 1,5 week mocht ze weer mee naar huis. drinken ging beter maar ze is nog steeds geen grote drinker.

6. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn zoon is met 37.1 geboren door pre eclampsie bij mij, woog ton 2670. Ze noemden hem randprematuur.
    Na de eerste nacht bleek zn suiker veeeel te laag en moest hij aan t glucose infuus. Omdat hij gelukkig wel wilde drinken (aan de borst,daarna een cupje n daarna kolfde ik) knapte hij snel op.
    Hebben ze de suiker wel gecontroleerd?
    Mn zoon was en is geen grote drinker. Vijf maanden aan de borst waarna t niet meer lukte. Flessen drinken blijft ingewikkeld voor hem.
    Hij is nu zeven maanden geweest. Hij groeit gewoon goes en ontwikkeld zich ook vlot.

7. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties, vind het heel fijn om te lezen.
    Haar bloedsuiker is gecontroleerd en week een heel klein beetje af, niets ernstigs.
    Sinds vanochtend is ze onder de lamp vandaan, bilirubine was genoeg gezakt. Drinken gaat nog steeds hetzelfde. Verloren jullie kindjes hierdoor ook zoveel gewicht in het begin?

8. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Mijn dochter is met 37 weken precies geboren, ze was toen 2900 gram maar toch "randprematuur" volgens de artsen(ik ben ingeleid vanwege pre eclampsie) ze had nogal last van de medicatie die ik daarvoor kreeg (magnesium).

Ze had een lage bloedsuikerspiegel en kreeg glucose, ook heeft ze 5 dagen voeding door een sonde gehad (vanaf dag 4 gedeeltelijk en daarna zelf drinken) en lag ze in de couveuse en kreeg hulp met ademen vanwege irds.

Ze moest 2 dagen alles zelf doen en ze mocht na een week naar huis.

Ze was op het randje maar ze hoefde gelukkig niet onder de lamp.

Ze kreeg sondevoeding dus ze is niet heel gek veel afgevallen.

Ze was toen ze thuis was nog wel gevoelig voor prikkels en heel moe van het drinken, Dat duurde nog een week of 2.

Nu merk je gelukkig niks meer aan d'r:).

9. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Oudste werd geboren met 36 weken en heeft nergens hulp bij nodig gehad, hoefde zelfs niet naar de kinderafdeling. We me moesten wel 5 dgn blijven omdat ze haar glucose wilde checken, ze was dysmatuur 2160 gram.

Middelste ook rand prematuur met 34 weken, hij moest vooral leren drinken en zijn temp leren regelen. Na ruim 2 wkn mocht hij mee naar huis.

Van dat drinken herken ik wel, soms een dag alle flesjes zelf leeg drinken en dan de volgende dag weet bijna alles via de sonde, erg frustrerend.

10. semmeke

semmeke Nieuw lid

30 dec 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo, Mijn zoon Sem is op 12 April 2013( 27,5 weken ) geboren na een zware zwangerschap. Hij woog 800 Gram en was 28.7 centimeter lang. We hebben een hele zware periode gehad waarvan 10 weken blauwe lamp en 3 bloedinfecties. 2 bacteriele infecties en 3 bloedtransfusies. Sem is nu 8 maandjes oud , kan inmiddels zitten, maar ik merk dat alles vrij traag gaat bij hem. Maar ik maak me geen zorgen omdat alles uiteindelijk we'll goed komt met hem. Ik ben al blij dat hij gezond is en goed reageert op alles, hij is nooit ziek op een griepje na. Aan alle andere mama's wil ik zeggen. Hoe zwaar de weg ook is, blijf positief. Dat helpt je kindje enorm , het vertouwen in hen en de warmte die ze voelen is alles wat ze eigenlijk van je nodig hebben!

Groetjes van een Almeerse moeder in Suriname

11. januari2010

januari2010 Niet meer actief

27 weken is geen rand prematuurtje! Dat moet schrikken zijn geweest.
    Vind het knap dat hij al kan zitten! Best vlot toch als je gaat terug rekenen naar zijn echt leeftijd!
    10 weken blauwe lamp.... Waarom hebben ze geen wissel transfusie uitgevoerd.

Deel Deze Pagina