Pre-eclampsie bij 2e zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Zwada, 2 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwada

Zwada Actief lid

11 feb 2014
    210
    0
    0
    Hoi,

Wij hopen een tweede kindje te mogen krijgen. Bij ons eerste kindje had ik ernstige zwangerschapsvergiftiging en heb twee maanden in het ziekenhuis gelegen. Het is gelukkig goed afgelopen.. Zijn er meiden die dit hun eerste zwangerschap ook gehad hebben, en hoe is dat gegaan tijdens een volgende zwangerschap?

2. singa

singa Niet meer actief

Bij mijn eerste heb ik ook PE gehad en ik ben nu net zwanger van de 2e dus weet nog niet hoe die zwangerschap gaat. Ik weet wel dat ik een verhoogd risico heb dat het nog een keer gebeurd. Mede hierom kom ik nu ook onder behandeling van de gyn bij deze zwangerschap.
    Er is in het ziekenhuis van Maastricht ook een onderzoek wat je kunt doen om de kansen te berekenen dat je nog een keer PE krijgt. Ik heb hier niet voor gekozen omdat ik ondanks de uitslag toch een 2e wilde.
    Er is een tijd terug een topic geweest in het subforum prematuur. Daar stonden ook veel verhalen van mensen die bij de eerste PE hadden en daarna weer zwanger zijn geworden. Misschien kun je daar nog even op zoeken?

3. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Hier bij de eerste vanaf 28 weken pe , kleine geboren met 33 weken helaas is hij overleden .

Bij tweede kindje nergens last van ( lichamelijk ) en zat ik met 39 weken nog fluitend op de fiets , en bij deze zwangerschap ook nergens last van , wel preventief aan de bloedverdunners .

Succes en liefs

4. Zwada

Zwada Actief lid

11 feb 2014
    210
    0
    0
    Dankjewel voor jullie reacties, ik heb het topic gevonden Singa, dankje!

Jemig MJS, wat heftig dat je kindje is overleden.. Ik besef me zo erg dat ik zoveel geluk heb gehad. Vrijwel alle vrouwen met wie ik op de kamer lag bevielen rond 32/33/34 weken.. Bij mij uiteindelijk met 37 weken.

Fijn om te horen dat je 2e en 3e zwangerschap goed verliepen op dat gebied.

Vind het best spannend, ik moet sowieso bij een gyn lopen als ik zwanger raak, dus wat dat betreft word ik wel goed in de gaten gehouden.

5. Toto

Toto Fanatiek lid

21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Bij de eerste ook heftige PE gehad. Na al een aantal weken zwangerschapshypertentie en bloedrukverlagers die niet aansloegen.

Nu zwanger van de tweede en vanaf begin onder controle van de gyn en vanaf 7 weken (toen zagen ze hartactiviteit) preventief aan de bloedverdunners. Verder heb ik ook een strakker controleschema. Vanaf het begin al elke 2 tot 3 weken naar de gyn.

Ik heb zelf een afspraak bij de gyn gemaakt toen we klaar waren om voor een tweede te gaan. Toen hebben we het verleden besproken, maar ook besproken wat het behandelplan zou worden als ik weer zwanger zou raken. Tevens ben ik toen ook op stollingsafwijkingen gecontroleerd, maar daar kwam gelukkig niets uit.

Heb je je nieuwe zwangerschapswens al een keer met de HA, VK of gyn besproken?

6. Zwada

Zwada Actief lid

11 feb 2014
    210
    0
    0
    Nee, met nog niemand eigenlijk. Met de eerste wel, maar dat had te maken met mijn eigen handicap. Toen hebben we een aantal jaar echt voorbereid.

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hoi,

Bij de oudste heb ik hellp en PE gehad, ze is met 30+6 geboren. Bij de jongste had ik wel een hoge bloeddruk maar dat is gelukkig niet tot hellp of PE ontwikkeld, door de juiste medicijnen.
    Na de oudste heb ik zo'n onderzoek gehad en daaruit kwam dat ik 25% kans had dat het zou terugkomen.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb bij de eerste hellp gehad en ze is uiteindelijk met 33 wk geboren. Bij de tweede alleen pe gehad maar dat was heel licht en heel laat dus toen hebben ze hem met 39 wk direct gehaald. Bij de derde nergens last van gehad. Maar ik heb wel steeds preventief bledverdunners geslikt.

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Ik ook, en 14 maanden gespoten. Maar ik heb ook een bloedstollingsafwijking. Het gekke is dat ik dat ERG vaak hoor, de combinatie bloedstolling en PE/Hellp.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb me laten controleren en ze konden geen bloedstollingsziekte vinden, maar in mijn familie komt veel hoge bloeddruk en hartproblematiek voor, wat weer op een niet flexibel vaatprobleem duidt. Dus ik kreeg bloedverdunners om te compenseren dat mijn vaatwanden waarchijnlijk niet elastisch genoeg zijn om het extra bloed in een zwangerschap op te vangen. Maar het is inderdaad vaak een immunologisch probleem, een stollingsprobleem of een vaat/hartprobleem wat er aan ten grondslag ligt.

Mijn moeder en zus hebben ook allebei hellp gehad. Waarschijnlijk is de hellp zelf niet erfelijk maar de veroorzakende aandoening (bij ons de vaten) dus wel.

Deel Deze Pagina