Hallo meiden, Ik ben nu ruim 36 weken en heb momenteel 3 koortslip blaasjes. Ik hoop dat de baby nog even blijft zitten en dat het straks bij de bevalling over is. Ik heb alleen een vraagje waar ik nergens het antwoord op kan vinden. Mijn dochter van 3 heeft vandaag een hap van mijn brood genomen waar ik zelf ook net van had gegeten met die actieve koortslip. Heel rot maar het is niet anders. Nou lees je op internet dat een primaire infectie met herpes ook zonder symptomen kan verlopen. Stel nou dat ik mijn dochter heb besmet en ze krijgt het maar ik merk het niet, kan ze dan straks haar pasgeboren broertje besmetten? Het virus zit dan wel in de slijmvliezen toch? Of is dat niet zo. Ik kan het nergens vinden. Hopelijk weten jullie het antwoord wel. Alvast bedankt
Nee, ik heb alles gelezen. Op het rivm staat dat het a symptomatisch kan verlopen. En dat mensen die nooit een koortslip hebben maar wel ooit besmet zijn geraakt het virus kunnen uitscheiden via speeksel. Dus vandaar dat de vraag in me op kwam
Volgens mij moet het virus wel tot uiting komen (d.m.v. blaasjes), wil het besmettelijk zijn. Maar iemand bij wie het tot uiting komt, kan al voordat de symptomen zich openbaren besmettelijk zijn. Er schijnen ook heel veel dragers te zijn van het virus, waarbij het virus niet tot uiting komt. Dus zolang je dochter geen blaasjes krijgt, zou ik je niet al teveel zorgen maken. Misschien is zij ook wel 'immuun'.
Ik snap je angst heel goed hoor. Mijn vriend heeft ook af en toe een koortslip en ik heb het tot op heden nog niet gehad. Maar het schijnt onmogelijk te zijn om zo dicht op iemand te leven zonder zelf besmet te raken. Dus ik heb het of echt nog niet gehad, of het komt bij mij simpelweg niet tot uiting. Maar ik kan moeilijk als voorzorgsmaatregel maar 6 maanden lang mijn baby niet kussen en knuffelen straks. (Voor het geval dat ik voor de eerste keer besmet raak en wel besmettelijk ben, met of zonder symptomen.) En dat kan ik ook niet verwachten van mijn vriend. Ik zou het anders even met je verloskundige overleggen. Dat wil ik namelijk ook nog doen voor de bevalling.
Bedankt voor je lieve reactie. Je hebt helemaal gelijk idd. Als je het niet ziet kun je er moeilijk rekening mee houden. Het is zo lastig. Er zijn zoveel mensen die het hebben. Ik ben me ervan bewust dat het gevaarlijk kan zijn. En je kindje is zo kwetsbaar. Bij mijn oudste was ik er ook zo bang voor
Ik heb in deze zwangerschap al 5x een koortslip gehad. Volgens mij is je baby daardoor al een beetje beschermd.. Koortslip is alleen gevaarlijk als het actief is. Ik zou toch voor de zekerheid vragen of kraamvisite hun handen wast als ze je baby vasthouden.. En even je dochter goed in de gaten houden!!
Volgens mij moet je echt een blaasje hebben, waar vocht uitkomt. dat vocht is besmettelijk. gewoon heel voorzichtig zijn, als je iets merkt. ik had in mijn kraamweek gelijk de hele week een koortslip en in de 6 maanden erna nog zeker 5 keer een koortslip gehad. heel rottig, maar als je voorzichtig bent, hoef je de baby niet te besmetten een tip die ik laatst ergens tegenkwam, als je een koortslip voelt opkomen, knoflook erop smeren, dan is ie binnen 2 dagen weg. misschien heb je er wat aan
Koortslip krijg je alleen door direct contact met het vocht uit de blaasjes. Je dochter zal het vast niet krijgen door een hapje van je brood. Het virus overleeft maar heel kort buiten het lichaam. Dat je een Koortslip zou kunnen krijgen van een vies glas is dan ook een fabel. Ik begrijp je zorgen maar ik verwacht niet dat je dochter besmet zal raken.