Dit onderwerp was al lichtelijk aan de orde in een ander topic, maar omdat toch veel meiden zich zorgen maken om visite (voornamelijk schoonfamilie ) die maar blijven hangen de hele dag......Vraag ik me af hoe jullie de kraamvisite gaan aanpakken? Op welke tijden zijn ze welkom? Zijn ze alleen welkom als ze vooraf netjes bellen? Wat doe je met schoonfamilie die maar geen afstand kunnen houden? Hoe zorg je dat je genoeg rust en privacy hebt met je kind en man? Etc, etc....
ik was de 1e 10 dagen in het ziekenhuis maar toen ik en mijn meisje thuis waren hielden ze erg goed onze rusttijden in de gaten en belden altijd eerst of het wel mogelijk was. verder had ik een goede kraamverzorgster, zij begeleide gadten na een bepaalde tijd gewoon.... zei dan, mevr. heeft weer wat rust nodig, beadnkt voor uw bezoek. ook hadden we op ons kaartje laten drukken wij rusten van 12.00-15.00 en na 21.00 gaan wij schaapjes tellen graag voordat je langs komt even bellen.
als ons ukkie geboren is hebben we besloten dat we van 1 tot 4 uur rusten.. en daar hou ik me ook aan.. schoonfamilie vind ik moet ook ff aangeven wanneer ze langs willen komen.. komen ze onaangekondigt en het is rusttijd dan hebben ze pech gehad.. hun hebben geen bevalling en gebroken nachten na half10 savonds hebben we ook rusttijd.. dan zal ik niet op een kwartiertje kijken maar zal er zeker iets van zeggen als ze langer blijven. dit heb ik wel geleerd van mijn vorige kraamperiodes...
1. Wij gaan op het kaartje zetten... Rusten van 13 tot 16 en na 22.00.. Voor de baby maakt het niet zoveel uit, op welke tijden je rust, maar ik heb er nog 1 rondlopen en die gaat (hopelijk) tegen die tijd nog lekker slapen 's middags en dan wil ik geen mensen in en uit hebben lopen. 2 en 3. Bij ons heeft eigenlijk iedereen van te voren even gebeld om een tijd af tespreken, wij hadden dat ook op het kaartje gezet. 1 oom en tante van mijn man bezloten om "zomaar" even te komen, terwijl ik ze aan de telefoon verteld had dat dat niet kon op die tijd omdat ik al visite had. Ik heb ze dus gewoon aan de deur laten staan. (wel het cadeau aangenomen, trouwens... ) Wie niet horen wil, moet maar voelen... 4. Wij hebben de kaartjes pas na een dag of 5 op de post gedaan... (Jelle is op zayerdag geboren, op woensdag de kaartjes gepost) Degene die "moeten" weten dat je kindje geboren is, die bel je en dat is meestal alleen de naaste familie. De rest zien we zelden tot nooit, dus dat vond ik nu ook niet zo belangrijk.
Hier komen de tips van een nog niet zo lang geleden bevallen mama met veeeel familie en vrienden: 1) instrueer je kraamverzorgende. Zij kan heel goed aan bezoek vragen of ze weer willen gaan of bijvoorbeeld zeggen "zo kraamvrouw (jij dus), tijd om weer even te rusten" Heel duidelijk. Als zij er niet is, laat je man waakhond zijn. 2) De 1e week is vaak vrij rustig. De meeste vrienden en familie laten je vaak nog met rust... dat is eigenlijk onhandig want je hebt juist in die week hulp. Plan in je eerste week je familie. Ouders en schoonouders komen graag vaak. Spreek bijvoorbeeld voor de 1e 8 dagen af dat zij om de dag één uurtje langskomen. 2) rust bijvoorbeeld tussen 13:00 en 15:00 of iets langer (je kunt dit op het kaartje zetten). Geen telefoon, geen bezoek 3) hou in de eerst week één dag helemaal voor jezelf en je man (samen lekker thuis en tutten). Gebruik een agenda om afspraken in te zetten. En zet kruizen op tijden / dagen dat je geen bezoek wilt hebben. Hou hier ook aan vast! 4) Hanteer maximaal een uur voor bezoek (geef dit ook aan bij het afspreen). Je beste vriendin of je lieve moeder / vader zien wel aan je neus dat je moe bent.. ' 5) accepteer niet dat mensen (ook familie) zomaar voor de deur staan (in mijn geval maakte ik een uitzondering voor mijn moeder maar ja, dat is mijn moeder hè?) Iedereen belt en maakt een afspraak 6) cluster afspraken. Combineer je tante met een collega. Maximaal 4 mensen tegelijkertijd. Geen kinderen (behalve natuurlijk heel dierbare neefjes / nichtjes / buurtjes) 7) 's avonds wil je waarschijnlijk best bezoek hebben maar zorg ervoor dat je op je gemak kan eten (dat is al moeilijk met je kindje). Dus bijvoorbeeld nog één bezoek ronde om 20:00. 8) Als de kraamhulp weg is en je man is niet thuis, probeer dan hulp in huis te halen voor als je bezoek krijgt. Bijvoorbeeld een goeie vriendin of je moeder. Zij kunnen dan ook in de gaten houden of je niet te moe wordt. 9) Bij een normale bevalling ben je de 1e twee à drie weken nog echt heel snel moe. Bij alles wat afwijkt van 'normaal' zal dat langer duren en heftiger zijn. Let er op dat bij keizersnede je minimaal 5 dagen in het ziekenhuis blijft dat je daarna nog even kraamzorg hebt maar daarna moet je het zelf doen... dat is lastig met een grote jaap in je buik! Hulp is fijn! (iemand waar je je erg op je gemak voelt) 10) Op de eerste dagen (2 à 3) liet ik alleen mensen langskomen die ik heel goed kende (zus, (schoon)ouders en beste vriendin). Die vraag je ook gemakkelijker om weg te gaan als je moe bent en het maakt hen niet uit als je languit op de bank / bed ligt en wegdoezeld... 11) Zie je erg op tegen stapels bezoek. Organiseer dan een geboortefeest waarbij je iedereen tegelijkertijd laat komen. 2 uur in de kroeg is bijvoorbeeld echt een goeie optie. Je kindje trekt dat ook wel en jij hebt alles in één keer gehad. Tip: plan dit minimaal één maand na de geboorte. 12) Iedereen die geen kinderen heeft, weet niet hoe het is om in de kraamweken te zitten. Vertel ze dit, dan hebben ze wel begrip! Andere mama's snappen vaak prima hoe je je voelt en zullen ook met je meedenken (tenminste als ze niet heel asociaal zijn ) Het allerallerbelangrijkst is: maak goeie afspraken met je man (en kraamhulp) of wat jij wilt, hoe je je voelt en wat je van hem (hen) verwacht! Verschil je van mening over hoe vaak zijn moeder mag langskomen: jouw wil is wet. Het is jouw lichaam, jij hebt de prestatie geleverd. Hij zal het aan zijn moeder moeten vertellen (zonder morren!). Hulp nodig hierbij? Koop "Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt".. daar staan heel goede regels in pfff, een heel verhaal. Misschien heeft iemand er wat aan. Ik hoop het!
Mij maakt het echt niet uit wie er allemaal komen, en dat weten mensen ook, iedereen is welkom, familie, vrienden, collega's. Als ze maar ff van te voren bellen teminste collega's dan, de rest vind ik allemaal prima die kunnen op alle momenten van de dag komen. Ik heb wel zoiets van, als ik borstvoeding ga geven, dan wil ik dus alle rust helemaal alleen, enkel mijn man of de kraamzorg meer niet!
Zo zo...denk dat de aanstaande mama's wel wat kunnen met je verhaal ElleNY... Wat betreft keizersnede is het tegenwoordig zo dat je zonder complicaties met een dag of 3-4 weg mag en kun je nog weer extra kraamzorg krijgen... Weet niet meer precies hoe of wat... Kreeg dinsdagochtend keizersnede en was vrijdagochtend weer thuis, waar mijn lieve kraamvrouw al op mij stond te wachten. Heb vervolgens van die vrijdag tot en met donderdags een week later kraamzorg gekregen, heerlijk en ook wel nodig. Ook had ik het geluk dat mijn vriend toen vakantie kon opnemen dus ook lekker thuis was. Wij hadden op het kaasrtje staan dat mensen moesten bellen voor een afspraak en dat werd ook netjes gedaan gelukkig (met uitzondering van zusje, moeder en oma) die kwamen regelmatig aan, maar die hielpen een beetje mee.
Wow, heb je dat echt gedaan? STOER De tips van ElleNY zijn zo uitgebreid, daar kan ik verder niets meer aan toevoegen geloof ik
Bleusky: Bij ons heeft eigenlijk iedereen van te voren even gebeld om een tijd af tespreken, wij hadden dat ook op het kaartje gezet. 1 oom en tante van mijn man bezloten om "zomaar" even te komen, terwijl ik ze aan de telefoon verteld had dat dat niet kon op die tijd omdat ik al visite had. Ik heb ze dus gewoon aan de deur laten staan. (wel het cadeau aangenomen, trouwens... ) Wie niet horen wil, moet maar voelen... Met alle respect, het is niet altijd leuk als er onaangekondigd mensen langs komen. Maar een oom en tante laat ik zeker niet voor de deur staan, terwijl zij wel voor mij en mijn kind langskomen. Visite is niet altijd leuk tijdens je kraamperiode, maar om deze mensen op straat te laten staan, vind ik overdreven. Nogmaals het is je eigen keuze omdat te doen, maar ik kon het niet laten om te reageren. Zelf ben ik een echte familiemens en vind familie heel belangrijk. Vooral de generatie boven ons, zonder hen bestonden wij niet.
Voor mij maakt het ook niet uit hoor. Me man neemt ook lekker vrij 2 weken dus die is er ook nog. En als ik me niet lekker voel dan verontschuldig ik me wel en ga dan slapen de mensen die ik ken en waarvan ik weet dat ze komen zullen dat zeker niet erg vinden en me man is er ook nog dus dat maakt niet uit.
ik ben het niet met je eens, sommige mensen kunnen zich zo enorm opdringen, dan moet je inderdaad maar voelen als je niet wil horen, dat geldt ook voor familie, vaak JUIST voor familie omdat die de neiging hebben dagelijks op de stoep te staan na een geboorte, ik moet er niet aan denken dat mensen gewoon niet naar me luisteren en TOCH op de stoep staan, nee hoor ik kan me goed in Bluesky vinden! op ons geboortekaartje komt te staan dat we geen bezoek willen tussen 12 en 16 uur en na 20 uur, toch komen in die tijd? jammer dan, ik lig op bed!
Ook als je ze normaal nooit ziet, je duidelijk hebt aangegeven dat het op dat tijdstip niet uitkomt omdat de mevrouw van Cb er is voor de intake en de hielprik en je ook nog eens tegen een borstontsteking aan zit te hikken? Ze kwamen "toch maar even langs, ook al had ik gezegd dat het niet kon, want nu waren ze in de buurt en we wonen zo ver weg..." Ja sorry hoor... Ik zeg toch niet voor niks dat het niet uitkomt... Het was echt niet zomaar dat ik ze buiten heb laten staan, ik had alleen geen zin om dit hele verhaal erbij te zetten.. Nu toch maar gedaan om wat duidelijkheid te geven. Ik ben zelf niet zo'n familiemens, dus misschien denk ik er iets makkelijker over... Als ik mijn familie en die van mijn man normaal ook alleen maar zie op de verjaardag van opa en oma, hoeven ze voor mij ook niet vooraan te staan met de kraamvisite... En ja... Stiekem voelde ik me best stoer... Ik ben normaal helemaal niet zo assertief.. Ik laat juist met dit soort dingen heel makkelijk over me heen lopen...
Met alle respect, het is niet altijd leuk als er onaangekondigd mensen langs komen. Maar een oom en tante laat ik zeker niet voor de deur staan, terwijl zij wel voor mij en mijn kind langskomen. ze hebben toch oren gekregen om mee te luisteren nu laat je juist toe dat ze toch om jullie planning heen draaien,, en toch hun zin krijgen! sorry hoor maar op een of andere manier proberen ze het toch
Wij doen een kraamborrel, de familie van mijn vriend is namelijk ERG GROOT en heb geen zin om die een half jaar over de vloer te krijgen....klinkt heel oneerbiedig maar het is onze 1e en we werken allebei onregelmatig dus is het niet handig. En ik wil niet elke dag 3x bezoek, sorry maar dat vind ik niet fijn. Directe familie en vrienden zijn natuurlijk vanaf het begin al welkom, maar 6 wkn na de geboorte dan houden we onze borrel in een gezellige brasserie, dan heb je alles ook in 1 keer gehad.
Bij ons hebben we geen rusttijden op het geboortekaartje gezet, omdat ik niet aan die rusttijden vast wil zitten. Ik heb een keizersnede gehad, en in het ziekenhuis zijn alleen de beste vriend van mijn vriend (na wie onze zoon vernoemd is) en mijn schoonouders langs geweest. Daarna hebben we het terwijl de kraamzorg er was heel rustig aan gedaan, m'n vriend heeft toch tot 5 januari vrij. Nu hebben we ook niet meer dan 1 keer per dag. Mijn ouders wonen in het buitenland, dus mijn vader en mijn broertje hebben mijn moeder en zusje hierheen gebracht en zijn na 2 uur weer weg gegaan, gelukkig want mijn broertje is 5 en heel erg druk. Mijn moeder en zusje zijn het hele weekend gebleven (een week na de geboorte) maar ze waren niet super aanwezig zeg maar. Verder hebben we ook een paar dagen dat er helemaal niemand komt zodat we gewoon als gezin kunnen genieten met z'n 3tjes. Nou komen aankomend weekend mijn zusjes en de vriend van mn zusje een paar dagen dus dat zal wel weer een beetje vermoeiend zijn. Ik denk dat je niet bang moet zijn om visite te weigeren, en ze laten komen al het jou uitkomt. En als je dan 's ochtends je bed uit komt en je niet super voelt zou ik ze ook gewoon afbellen. Wat ik trouwens het nadeel vind van visite is alle afwas die je er aan overhoudt
Ik heb ook mensen vriendelijk bedankt voor hun bezoek maar aangegeven dat het niet uitkwam (niet gebeld). Dit was trouwens in de eerste week. Kijk, als het na een paar weken is kun je je wel even achter je oren krabben. Ik denk dat het juist het allerbelangrijkste is tijdens je kraamtijd, dat je voor jezelf opkomt en goed voor jezelf zorgt! En dus ja, mensen die niet nadenken (want dat is het) stuur je vriendelijk weg.
Bij mij ging het allemaal relaxt. We hebben 1x gehad dat mensen bleven hangen tot half 11 savonds en dat we er niks van durfde te zeggen...de rest snapte allemaal dat het kraambezoek is en dat ze voor 21.00 vertrokken. Er is ook niemand geweest die langer als 1 1/2 uur bleef...ook schoonouders en ouders niet Gewoon nu al aan iedereen aangeven hoe je het wil gaan doen...dan snappen ze het straks ook allemaal Ik heb echt een mega relaxte kraamperiode gehad...
Waar ik ook echt GEEN zin in heb is een schoonmoeder die straks elke dag voor de deur staat :S Hoop dat dat echt meevalt straks. Oh ja...en de kleine nichtjes van mijn aanstaande. Die kunnen nu al niet wachten... Toen ik een klein poesje gekocht had kwamen ze ook elke godganse dag aan mijn deur..pppfff. Maargoed, nu trek ik zeker wel mijn mond open. Moet wel!