Heee meiden, Ik had een vraagje.. Over een tijdje willen we gaan proberen voor ons eerste kindje maar nu gebruik ik medicijnen voor mn schildklier.. Mag je je schildklier medicatie door blijven slikken tijdens de zwangerschap? En mag je borstvoeding geven als je die medicijnen slikt? En moet je vooraf een afspraak maken bij de huisarts en aangeven dat je een kinder wens hebt? zodat je evt. je schildkliermedicijnen kan aanpassen of iets of wordt je doorverwezen? Want moet deze ook op orde zijn (je schildklier) wil je gaan klussen voor een kindje? Of maakt dat niet uit? Mischien beetje stomme vragen maar ik zat er over na te denken en dacht mischien weten jullie het?! Ik kan het natuurlijk ook aan de huisarts vragen.. maar er zijn hier zoveel meiden dat er vast wel iemand antwoord kan geven... Alvast bedankt!! Liefs
oh denk dat je het toch best even aan de huisarts vraagt, soms staat het op de bijsluiter al vermeldt, misschien eerst even daar kijken? En anders toch even gaan vragen. Zo zul je waarschijnlijkst ook gerust zijn scheelt al weer veel dan.
Hey meid, toevallig zag ik een topic staan bij zwangerschaps club over zwanger worden met medicatie. Misschien dat jeje vraag daar kan stellen? Maybe zijn er mensen met die ervaring e.d? Hier is link: http://www.zwangerschapspagina.nl/zwanger-worden-clubs/107665-zwanger-willen-worden-m-t-medicatie.html Succes!
Hee meiden, Dank je voor jullie reactie's! En Kaatjuh, Bedankt voor de link ik ga even kijken en de vraag opnieuw stellen! Liefs
Je mag niet alle soorten schildkliermedicatie door blijven slikken als je zwanger bent, maar het is wel belangrijk dat je geschikte medicatie voor je schildklier blijft gebruiken. Je schildklier is namelijk erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Ook moeten je waardes tijdens de zwangerschap extra gecontroleerd worden en moeten sommige waardes bij een zwangerschapswens net wat anders zijn dan normaal (bij een trage schildklier, bijv. een TSH van lager dan 1.0). Ik weet niet wat voor schildklierprobleem je hebt, maar het is bij een zwangerschapswens altijd belangrijk om de internist te raadplegen en niet enkel te vertrouwen op je huisarts. Een niet goed ingestelde schildklier kan miskramen en erger tijdens de zwangerschap veroorzaken. Ook kan het zwanger worden moeilijker gaan als het niet goed is ingesteld. Als je goed ingesteld bent hoeft dit allemaal geen probleem meer te zijn!! Ik heb zelf heel veel gehad aan het forum www.hypomaarniethappy.nl en dan bij het hypoforum het onderwerp zwangerschap. Zij weten heel veel over schildklierproblemen en zwangerschap(wens),
Hoi Trees!! Dank je voor je reactie!! Ik heb een traag werkende schildklier.. gebruik hier al medicatie voor.. Thyrax. Ik zal eens kijken wat er op de bijsluiter staat.. Maar wordt je naar een internist door gestuurd? Of moet ik er zelf een zoeken en daar zelf contact mee opnemen? En blijf ik dan bij hem onder behandeling? Super bedankt iig voor je antwoord!! Liefs
Hey Draak wat voor medicijnen gebruik je voor je schildklier? ik heb een te traag werkende schildklier en gebruik daarvoor thyrax. thyrax mag je in principe gewoon gebruiken tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding. Wel is het belangrijk dat je schildklierfunctie goed is ingesteld als je zwanger probeert te raken. Ik zou daarvoor zeker contact met je huisarts opnemen, om dat een keer te laten controleren. Ook is het belangrijk om tijdens je zwangerschap regelmatig je schildklierfunctie te laten controleren, je hebt dan vaak wat meer medicijnen nodig. veel succes ermee!
Je kan via je huisarts een doorverwijzing krijgen en tijdens je zwangerschap zal dan regelmatig je bloed worden getest. Het kan zijn dat je meer thyrax tijdens de zwangerschap moet gebruiken, want je gebruikt meer dan normaal (ook de baby heeft het nodig voor de hersenontwikkeling). Thyrax mag je overigens gebruiken tijdens de zwangerschap. Bij een trage schildklier wordt aangeraden om bij een zwangerschapswens je TSH lager dan 1.0 te hebben en je fT4 hoger dan 20 (maar dat laatste is dacht ik minder belangrijk?!). En laat je niet afschepen door een huisarts die het beter weet, want ook dat gebeurt helaas nog steeds regelmatig. Huisartsen zijn vaak niet goed op de hoogte van de waardes die tijdens een zwangerschap worden aangeraden. Ik heb zelf meerdere miskramen gehad en deze zijn gedeeltelijk te wijten aan een niet goed werkende schildklier. Ik ben eindelijk goed ingesteld en mijn zwangerschap gaat nu wel goed. Succes ermee!
Hi Trees! Tnx voor je antwoord! Hierdoor heb ik iets meer overzicht in hoe en wat.. en dan zal ik eerst mn schildklier laten testen.. want mn arts is wel van het makkelijke heb ik gemerkt.. (heb net een nieuwe) Anders is het elke keer een domper! En fijn dat je me een beetje de waardes geeft want dit wist ik dus niet! Mn arts zegt altijd hij is goed.. maarjaa.. wat is goed?! Wel fijn voor jou dat je schildklier nu op orde is..!! Was de jouwe ook te traag? of te snel? (of hoeft een te snelle geen probleem te zijn met een zwangerschap?) Ik zie dat je inmiddels zwanger bent! Gefeliciteerd!! Veel plezier de 15e met de controle & echo! En echt super bedankt voor je reactie's!! Liefss