Volgende week moeten we weer naar het cb, voor het 9 maanden bezoek (dochtertje is dan trouwens nog maar 8,5 maand). Ik hoor van anderen wel eens wat ze dan allemaal vragen/moeten doen en ze moeten ook iets doen met blokjes in een bakje?? Nou, mijn dochtertje kan zich prima vermaken, maar gericht blokjes in een bakje doen? Eh...nee.. Ze proeft ze, ze gooit ze om, ze tikt ermee op de grond... Iemand ervaring hiermee? Wat kan ik verwachten? Hoe was bij jullie het 9 maanden bezoekje?
Kan me niet herinneren dat ze bij mij met 9 maanden dat moesten doen hoor. Ze begrepen dat bij mij nog niet eens..hihi. Niet druk maken, ze is nog zo klein.
Ik vond het ook al zo vreemd, als ik het niet eerder gehoord had, had ik waarschijnlijk de arts of verpleegkundige in kwestie hard uitgelachen... kan me echt niet voorstellen dat ze dat met 9 maanden namelijk al bewust doen.. (dochtertje heeft net het zwaaien ontdekt, vind ik eigenlijk veel leuker, ze doet het te pas en te onpas haha en ook naar de vogeltjes buiten, dus ik hoop dat ze volgende week ook even zwaait naar de mevrouwen op het cb )
Hier deden ze dt ook met 11 maanden.. Ze zette en bakje met blokjes neer, zoontje pakte 1 blokje, bekeek het, en gooide erna het hele bAkje op de grond haha Hebben ze ook niks over gezegd ofzo hoor Met 9 maanden heben ze niks gedaN, behLve miss iets laten zien om te zien of hij t volgde maar dat weet ik niet meer zeker
Nee niet druk om maken! De testjes komen vaak later. En dan nog is elke cb er anders in. Toen mijn zoontje dat met ik geloof 1,5 jaar moest doen, deed hij het stapelen vooral met rechts. Kwam een aantekening van want eigenlijk zou er geen voorkeur moeten zijn tot 2 jaar ofzo. Ach ik moest erom lachen. Lekker boeiend! Hij stapelt, hij ontwikkelt, ik maak me geen zorgen.
Volgens mij boden ze hier toen een speeltje aan om te kijken wat ie ermee deed. We zijn net weer geweest, 14 maanden check, en toen kreeg ie wel een doosje met blokjes voor 'm, hij is van het gooi- en smijtwerk zei ik en daar gingen de blokjes...de 'dokter' kon er wel om lachen. Niet te zwaar aan tillen
Wij zijn net geweest met 1,5 jaar en heeft D. blokjes op elkaar gestapeld. Daarvoor heeft hij nooit iets met blokjes hoeven doen. Hier deden ze met 11 maanden kijken of hij de pincet greep kon. Met 9 maanden hadden we een afspraak met een arts en keek ze hem helemaal na, maar hij hoefde niet iets te doen. Hij kreeg speelgoed maar zat toen in de gooi fase dus gooide alles weg.
Volgens mij "moeten" ze kunnen rollen, speeltje overpakken (weet ik niet zeker) lampje volgen?? Verder hoeven ze volgens mij nog niks hoor...
Hier ook met 9 maanden blokjeen een doosje op tafel. 'Om te spelen', maar ondertussen... Zoooooo doorzichtig die testjes. Bij ons gingen de blokje ook lekker op de grond. Ben nooit zo onder de indruk van de pogingen van cb om 'ontwikkeling' te testen. Gewoon over je heen laten komen!!
Geen idee wat hier gedaan werd bij 9maanden bezoek. Weet nog wel dat cb-arts hier helemaal verbaasd was dat onze zoon met 14maanden nog helemaal niks zei of geen enkele klank maakte.... Hij deed alleen "euh" en wees met zn vinger als we wat vroegen. Dacht dat cb-arts erin bleef.... Was zelf verbaasd dat ze nog op haar stoel zat zo erg vond ze het dat hij nog niks zei! Nou het is helemaal goed gekomen hoor. Zoonlief schettert de oren van je kop en zo nu en dan ben ik blij dat hij op bed ligt 's avonds
lopen, fietsen, tot tien kunnen tellen en hele blokken torens kunnen bouwen. Volgens mij kijken ze of ze blokjes over pakken van de ene in de andere hand en volgen met de ogen. Maar heel zeker weet ik het niet meer.
Ja, die blokjes..zucht. Dochter pakte ze, en gooide het keihard in het gezicht van de mevrouw. Niet bewust denk ik zo. Maar ze schrok wel, en ik moest er wel om lachen..haha!
Kijk hier maar even naar: http://www.ncj.nl/inc/getdocument.cfm?filename=/upload/docs/Van%20Wiechenonderzoekschema's%20.pdf Maar maak je vooral niet druk over wat ze 'moeten' kunnen. Ieder kind ontwikkelt in zijn eigen tempo.
Mijn dochter is 10 maanden en met 9 maanden hoefde ze niks te "doen." Ze stelde wat vragen. Wel vroeg de vp of ze kon rollen. Zelf stelde ik ook wat vragen, omdat mijn dochter nog geen enkele poging tot kruipen deed. Verder niks eigenlijk. Ja ze kreeg een speeltje in haar handen, maar dat kreeg ze ook bij de controle daarvoor. Ik denk om te kijken of ze het aanpakt enzo, maar ook ter afleiding Ze zijn nog zo klein, van mij "hoeft" ze niks
Hier werd met 9 mnd gekeken of hij een speeltje kon overpakken en of hij in iedere hand een speeltje kon houden. en daarna nog het volgen van een speeltje met zijn ogen. Verder gevraagd of hij al rolde en/of tijgerden. Met 11 mnd volgens mij niet echt iets getest. Alleen gevraagd of hij ging staan en brabbelde. Met 14 mnd was het kijken of hij blokjes in en uit een doosje kon doen (doosje was hier een vormenstoofje waarbij de deksel open stond, zoontje deed deksel dicht, zegt de verpleegster vormpjes in een vormen stoof kan hij natuurlijk nog helemaal niet...., maar hij stopte vrolijk de twee blokjes in het juiste vakje van de stoof!). Verder gevraagd of hij kon kruipen, geven en nemen speelt, of hij al woordjes zei en of hij al zinnen begreep.
Onze zoon hoefde met 2 jaar pas iets met blokjes. mevrouw cb: "Kun jij een toren maken van deze blokjes?" zoon: "Nee, dat WIL ik niet." ik: "Wil je alsjeblieft de gele blokjes even op de rode zetten?" zoon: (zucht) "Oké" Einde onderzoek. De taalontwikkeling was ook in orde, want hij zei vijf woorden achter elkaar, kirde de mevrouw verrukt. Tja, ik had bij het begin van het gesprek al gezegd dat ik niet kwam voor z'n motoriek en taalontwikkeling. (Bij mij gaat het meer om z'n gewicht en hoeveelheid eten.) Niet druk maken om wat ze "moeten" en of ze dit wel of niet laten zien. Als jij weet dat jouw kind iets kan, maar het daar niet laat zien dan vertel je dat gewoon. En als een kind meer of minder kan is er ook niks aan de hand. Elk kind ontwikkelt zich anders. Ik geloof dat ze lijsten hanteren waarbij 80% van de kinderen iets op een bepaalde leeftijd kan. Dat betekent dat 20% het niet kan. En bij een groot deel van die 20% is er niks aan de hand, alleen is je kind dan nog niet met dat onderdeeltje bezig geweest maar met iets anders. Bovendien verloopt de ontwikkeling in sprongen. Kom je 1,5 week later, kan je kind het misschien wel. Als je kind elke keer op meerdere fronten achterloopt is er misschien iets aan de hand. En dan is het alleen maar fijn als ze daar achter komen, want dan kunnen ze je doorsturen naar iemand die je kindje kan helpen zich verder te ontwikkelen.
Hier ook niets... we hadden wel opeens een andere wijkverpleegkundige die zo heel rechtuit vroeg: "En wat kan ze allemaal al?" Kruipen: nee, tijgeren, nee, zich optrekken, nee, zitten, nauwelijks, maar wel papa en mama zeggen, gericht zwaaien, heel erg contact zoeken met mensen, kiekeboe spelletjes spelen... dat was allemaal neit van belang, we moesten iets aan het kruipen doen, en wel NU. Alsof elke baby niet zijn eigen tempo volgt..