Hoi meiden, Hier in het kort mijn verhaal. Mijn dochtertje is bijna 6 weken te vroeg geboren. Na de bevalling ben ik gelijk als een gek gaan kolven en ik had me een melk. Super blij was ik! Binnen no time lag heel de vriezer in het ziekenhuis vol. Ondertussen probeerden Zoey en ik ook heel hard te oefenen met het live drinken, maar omdat ze toch te vroeg op de wereld kwam, had ze niet zoveel kracht. Het drinken was dus erg moeizaam en wat ze binnen kreeg was te weinig. Met een flesje dronk ze de rest dan op. Dat ging een stuk makkelijker, want daar hoefde ze minder kracht voor te hebben. Toen ze eenmaal mee naar huis mocht, wilde ik het graag doorzetten. Een poos hebben we dit gedaan: wegen-drinken-wegen-flesje (omdat ze bij lange na niet genoeg dronk)-weer kolven. Dit hield ik jammer genoeg niet lang vol. Op een gegeven moment heb ik gekozen om te alleen nog gaan kolven. Ik vond het het belangrijkst dat ze mijn melk dronk (al heb ik het wel altijd een beetje jammer gevonden dat ze niet uit de borst dronk). Nu wil ik met een jaar gaan stoppen. Dan heb ik haar een jaar lang het beste van mezelf gegeven en daar ben ik super trots op. Wel ben ik een beetje bang om af te bouwen. Ik heb een vriezer vol melk, dus ik wil met 11 maanden af beginnen te bouwen. Ik heb alleen snel last van ontstekingen. Heeft iemand tips?? Liefs banjabes
Ik heb geen tot weinig tips maar ik las je verhaal en wil even zeggen dat ik ONWIJS veel respect voor je heb dat je al die tijd hebt gekolfd! Wow..!
Wauw meid wat een geweldig respect verdien jij. Kolven is best pittig en dat fulltime....wauw. Ik heb elke keer een week gedaan over het afbouwen van 1 voeding. Ze dronk nog 7 keer per 24 uur dus ben ik begonnen met de middag voeding om 16.00 uur weg te laten. Dit dan een week zodat mijn lichaam rustig kon wennen. De tweede voeding die ik liet vallen was die van 11 uur en dat ook weer een week. Zo langzaamaan kwam ik op den duur uit op 's morgens 1 en 's avonds 1 voeding. Die van de avond is toen nog vervallen en dan gaat het heel snel.
Gewoon HEEL langzaamaan afbouwen! Dus niet meteen een kolfbeurt laten vervallen, maar eerst een aantal dagen lang bij een kolfbeurt wat korter en minder kolven. Natuurlijk zoveel mogelijk versgekolfde melk geven en de vriezervoorraad als voorraad houden.
Wauw, wat super dat je zo lang hebt gekolfd!! Echt respect joh!! Ik zou idd wat Dirksmama zegt, superlangzaam afbouwen. Ik heb zelf een of twee voedingen afgebouwd met een week er tussen, maar dat is nog best weinig om echt goed te wennen aan een voeding minder! Ik had er 1 keertje maar 6 dagen tussen zitten en ik had al een pijnlijke plek in mijn borst! Echt rustig aan doen, en liefst langer dan een week wachten om nog een voeding weer af te bouwen. En beginnen met een voeding laat op de dag, want dan heb je meestal wat minder melk en dus minder stuwing/kans op ontsteking! Succes ermee!!
Hardstikke knap hoor, diep respect. Bij m'n zoon heb ik dat ook een half jaar lang gedaan, alleen maar kolven, hij dronk ook helaas niet aan de borst. Ik weet dus hoe vervoeiend het is, en dan jij zelfs een jaar, zo ongelooflijk knap, nogmaals diep respect!!
Idd langzaam afbouwen. Ik zou trouwens niet een voeding laatst op de dag doen, maar het zoveel mogelijk proberen te verdelen, dus liever eerst midden op de dag, zodat je de tijd die er zit tussen de kolfmomenten zoveel mogelijk goed over de dag verdeelt.