Zwangerschapsdiabetes en op koolhydraat-armdieet

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Princess81, 15 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Ik ben vandaag begonnen met een koolhydraat-armdieet ivm zw-diabetes. Ik moet dus bij elke maaltijd tussen een bepaald aantal koolhydraten blijven;

Ontbijt - 35-40 kh
    tussendoor - 15-20 kh
    Lunch - 45-50 kh
    tussendoor 15-20 kh
    Diner - 50-55 kh
    tussendoor 15-20 kh

Een hoop gepuzzel dus voor elke maaltijd ;) maar het is natuurlijk voor een goed doel, want insuline spuiten is het laatste wat ik wil.

Zijn er meer meiden die op zo'n dieet zitten en hebben jullie nog goede tips om het goed vol te kunnen houden? Mss lekkere recepten om te delen?

Ik heb nog wel een tip: Een online koolhydratenteller CZ Koolhydratenteller - CZ (ook voor je mobiel CZ Koolhydratenteller). Scheelt weer een hoop rekenwerk :p

2. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    heb geen dieet maar spuit dus insuline en heb voorlichting gehad over het eten (dit is al de tweede zwangerschap met diabetes) maar ben blij met je koolhydraten teller :)

liefs Es

3. Tese

Tese Niet meer actief

Mag ik vragen wat jullie waardes waren? Ik heb dinsdag een afspraak bij de diaverpleegkundige en dietiste dus ik ben benieuwd. De mijne was 9.4 2 uur na het drankje

4. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Ik had 5,6 nuchter en 9,8 na 2u...

5. Tese

Tese Niet meer actief

Om dank je, dat ligt dus een beetje gelijk aan mij. Dan zal ik wel net zoiets als jouw krijgen. Moet jij je ook een paar keer per dag testen dan? Of moet je elke week terug komen?

6. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    Schopp, Duitsland
    mijn waardes zijn duits waardes dus daar heb je niets aan ;) maar mijn hoogste waarde was 270

7. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    Schopp, Duitsland
    dus dat is hoger dan 11 ;)

8. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    Schopp, Duitsland
    en na 2 uur had ik 10

9. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    @Muppet; Ik hoef verder zelf niet te testen, ik moest over 2 wkn terug komen bij de gyn en dan wordt volgens mij mijn bloed pas weer nagekeken. Ik hoefde ook niet naar een diabetesverpleegkundige ofzo... Vaag dat ze er overal anders mee om gaan ;)

@Madelief; moest jij gelijk aan de insuline of heb je ook eerst een dieet geprobeerd?

10. Tese

Tese Niet meer actief

Dat is inderdaad apart princess, ach als de uitkomst maar hetzelfde is toch?

Madelief: dat is ook hoog zeg? Spuit je dan?

11. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    Schopp, Duitsland
    jaja ik moest gelijk gaan spuiten en zit op dit moment op 12 eenheden (begonnen met 16 weken met 4 eenheden) per keer en dat 4 keer per dag. en dan nog een keer of 8 a 9 bloed testen per dag ;) ach was bij Laura ook zo dus vind het niet erg eigenlijk, over 3 maanden is dat ook weer achter de rug hahahaha

12. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik eet koolhydraatarm, niet ivm zwangerschapsdiabetes maar ivm afvallen..

In het boek "grip op koolhydraten" of het kookboek wat daar bij hoort staan errrrug lekkere recepten!
    Het is even afkicken, maar dan merk je echt dat je minder behoefte aan brood/aardappels etc krijgt.

En light producten daar zitten vaak meer koolhydraten in als in de normale varianten! (Klinkt raar maar is echt waar)...
    En mayonaise ipv frietsaus.
    Geen margarine, maar roomboter.

13. jongemoeder21

17 nov 2009
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ook de drankjestest moeten door voor drankje 4.8 na 2 uur 8.6 gister bij diabetesverpleegkundige geweest moet mezelf nu 7x per dag prikken.. en mn waardes opschrijven... ik denk zelf dat t door t drankje kwam heb verdr geen last en mn urine was ook altijd goed en kindje groeit precies volngs de gemiddelde lijn zeg maar... ik moet vrijdag waardes doorbellen als ze hoger dan 7 zijn moet ik terug voor insuline en anders mag ik van 7x prikke per dag na bijv 4x maar gister begonnen en hij is niet hoger dan 5.9 geweest... ze maken je wel een beetje bang hoor door gelijk over insuline te beginnen.. vind t wel goed dat ze t in de gaten houden.. maar ik pas nu ook gwoon beetje op met vet en snoep en suiker en koolhydraten en dan moet t goed komen.. vind t overigens nie erg om te blijve prikken hoor dan heb je tog een controle voor jezelf....
    vanmiddag naar de internist die loopt mee met de diabetes en na de dieetist... maar ben nu al 7kilo afgevalle en ben 27w zwanger... gewoon om het feit dat ik gezond ben gaan eten in de zwschap...
    groetjes

14. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Goh, jij moest dus ook al naar de diabetesverpleegkundige, ik snap niet waarom ik daar niet heen moet :( mijn waarden waren hoger dan die van jou... Ik zou het ook een fijn idee vinden om zelf de waarden een beetje in de gaten te houden. Ik ga dat volgende week toch maar even aankaarten bij de gyn hoor. En hoe zijn je waardes vandaag?

@Muppet; En hoe was het bij de dieetiste?

15. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ook ik heb zwangerschapsdiabetes... Bij de eerste test was mijn suiker na 1 uur 9.2 en toen heb ik nog een test moeten doen en toen was mijn suiker na 2 uur 12.1!!!
    Ik kreeg een gesprek met een internist, een diabetesverpleegkundige en tot slot een diëtist. Ik moest toen wat meer op mijn voeding letten maar toen ik mijn suiker nog niet onder controle kon krijgen, moest ik insuline gaan spuiten. Geloof mij... Ik scheet hem 7 kleuren want het idee dat ik in mijn buik moest prikken vond ik verschrikkelijk maar echt:
    HET IS ME 100% MEEGEVALLEN!!!!
    Zo'n vingerprikje om je suiker te testen is pijnlijker! Je voelt het naaldje niet eens naar binnen gaan! En ik ben echt een chicken hoor als het aankomt op naalden!!!
    Ik spuit nu 3 maal per dag 16-10-16 en ik heb het nu eindelijk onder controle! Ons meisje ligt wel voor op de groei maar ze zal met 38 weken worden gehaald. Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik mij niet aan een dieet hoef te houden want daar zou ik gek van worden... Het spuiten doet me werkelijk niets!!!

16. pat1971

pat1971 Lid

15 jan 2010
    85
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij mij was de waarde 2 uur na het drankje 10.4. Gisteren bij de diabetesverpleegkundige en dietiste geweest. Ik moet 7 maal per dag mijn suiker meten en heb een dieet gekregen. Morgen moet ik de waardes doormailen die ik tot dan toe heb gemeten. De waardes zijn voor het eten netjes onder de 7 maar na 1.5 uur na het eten schommelen ze tussen de 7 en de 8 terwijl ik me netjes aan het dieet houdt. Effe afwachten dus hoe het verder zal gaan.

17. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    Hey meiden,

ook hier verhoogde glucosewaarden! Nuchter goed, 5.1, maar 1uur na het eten 8.2 3 uur na het eten 6.4, dus valt allemaal wel mee. Morgen glucosetolerantietest, jakkie! Spannend hoor, ik moet zeggen dat ik eigenlijk al vrijwel geen suikers eet. We zullen zien! Gelukkig loopt ons kindje niet voor in de groei, aangezien die nog in stuit ligt!

Ik zal jullie overmorgen mijn warades wel berichten.

Groetjes en succes met spuiten en dieeten!

18. Tese

Tese Niet meer actief

Moest vandaag eerst naar de diabetesverpleegkundige. Ook ik moet 7 keer per dag controleren, 2 dagen lang. Morgen begin ik.
    Dan bellen ze vrijdagochtend op om die waardes op te vragen. Aan de hand daarvan besluiten ze of ik moet spuiten. Ik heb zelfs de recepten al meegekregen zodat ik dan meteen kan beginnen als het nodig is.
    Ook ik moet blijven testen de hele zwangerschap, ook als ik niet hoef te spuiten.
    Ik moest daarna wat buisjes bloed laten aftappen en ik had nog een afspraak bij de dietist. Ik eet eigenlijk al goed ik moest alleen mn tussendoortjes wat aanpassen.

Dinsdag heb ik weer een zieknhuis dagje. Dan moet ik eerst naar de internist, daarna diabetesverpleegkundige en daarna weer de dietist.

En vrijdag heb ik dan de groeiecho en weer een afspraak bij de gyn.

Princess ik vind het ook raar dat jij niet bent doorgestuurd met jou waardes. En ik zou er gewoon om vragen bij de gyn als jij het prettig vind om ook te gaan testen.

19. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Bedankt voor jullie reacties allemaal :D Zo te lezen komt het nog best vaak voor zeg.

Ik heb toch maar ff contact opgenomen met de ass. vd gyn en ik moest idd een dagcurve laten prikken, maar dat zijn ze dus vergeten. Nu moet ik 'even' 7 x naar het ziekenhuis om het daar te laten prikken :( haha, mooi niet dus. Ik heb toevallig zo'n apparaatje en heb strips besteld zodat ik het zelf kan doen (mocht in 1e instantie niet, maar na lang aandringen ging ze dan toch akkoord ;)). Ik ben benieuwd hoe het ervoor staat. Ik heb de afgelopen nacht, serieus de hele nacht wakker gelegen met een opgejaagd gevoeld. Ik was bang dat het vd suiker was, maar volgens die ass. kan dat niet. Het was een 'gewone' zwangerschapskwaal zei ze...

Het dieet valt me overigens alles mee, ik mag nog best veel hebben, ik mis alleen m'n chocolaatjes :p

20. Tese

Tese Niet meer actief

Lekker slordig dat ze dat vergeten zijn zeg. En even 7 keer op en neer naar het ziekenhuis.... zijn ze gek geworden? Gelukkig dat je zelf een apparaatje had...

Deel Deze Pagina