hoe groot is de kans..

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Marie Claire, Jun 7, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marie Claire

May 24, 2006
    6
    0
    0
    Gastouder van 2 kids (1,5 jr & 8jr)
    Rotterdam
    Hoie :)

Ik en mn man zijn nu al 2 jr bezig om zwanger te worden, nou is onlangs vorig jaar pco geconstateerd. omdat ik onverwachts 3 maande ongesteld werd en daarna nie meer en nog steeds niet, hebben we een half jaar geleden een provera kuur gedaan maar dat werkte niet.ivm overgewicht (niet extreem) ben ik aan t afvallen kijken of dat lukt inmiddels 2 mnde later ben ik 5 kilo kwijt.

Maar ondanks alles zou ik graag willen weten hoe groot de kans is dat we als nog spontaan zwanger raken. mn man is 21 en ben 20 zelf en we hebben een heerlijk leven. help =S en wat zou ik nog meer kunne doen om de kans te vergrote dat het raak is. we zijn nu 7 jr samen en we willen t zo graag :(

en hoe kan ik er nog achter komen wat mn cycles nu is ondanks dat ik nu al bijna een jaar niet meer ongesteld ben ??

bij voorbaat dankjulliewel :)

groetjes marie-claire

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Marie Claire,

ik kan niet heel precies antwoord geven op je vraag. Er valt niet veel over je cyclus te zeggen als je al zo lang niet ongetseld bent geweest.
    Wat je doet is goed, probeer een gezond gewicht te bereiken. Dan heb je meer kans op zwangerschap. Dit geldt ook voor je partner. Alcohol vermindert de kans op zwangerschap, dus dat kunnen jullie beter allebei laten staan. Las je rookt moet je daar eigenlijk ook mee stoppen, vermindert ook de kans op zwangerschap, bij jullie allebei. Ditzelfde geldt voor drugs en medicijnen. Als jullie medicijnen gebruiken moet je daar echter nooit zomaar mee stoppen, maar altijd in overleg met de huisarts. Eet gezond, veel fruit en groente en drink voldoende water. Zorg voor een gezonde leefstijl, neem genoeg slaap en voldoende beweging. Voor je man geldt nog: draag niet te strakke onderboeken en spijkerboeken. Daardoor wordt de temperatuur in de balzak te hoog en dat vermindert de zaadkwaliteit. Sommige mensen hebben baat bij biologisch eten. Of je dat wilt proberen moet je zelf weten.

Op zich, heb je als je jong en gezond bent een goede zwnagerschapskans. Door de PCO heb je wel minder kans. Je hebt recht op meer onderzoeken en behandeling omdat je al twee jaar probeert zwanger te worden. Wanneer en of je dat wilt moet je zelf beslissen.
    Als je meer wilt lezen over PCO, kijk dan op www.nvog.nl kies fertiliteit en dan PCOS.

Mirjam

3. Marie Claire

May 24, 2006
    6
    0
    0
    Gastouder van 2 kids (1,5 jr & 8jr)
    Rotterdam
    oki :) dank je voor het antwoorden.

ik drink en rook niet en mn man rookt(1 pakje shag in de week)
    en drink misschien (zelden) 1 pilsje per dag Hij draagt altijd losse boxershorts maar wel vaak spijker broeken dus dat gaan we onder handen nemen.

ivm beweging mijn man werkt in een houtfabriek en beweegt daar heel veel, ik zelf ben de hele dag in de weer met kinderen ik ben 4 dagen gastouder en de andere dag doe ik mn eigen huishouden en zorgen voor broertjes en zusje ivm zieke moeder ik hou geen tijd over om echt naar een sportclub te gaan want dan ben ik blij dat ik thuis lekker kan rommelen en kan knuffelen met mn man want dat vinde we belangerijk. voldoet de hele dag heen en weer te zijn ook aan 30 min lichaamsbeweging op een dag?? want ik wandel veel met de kinderen.

en wat eten betreft loop ik bij een dieeetiste die mn gyneacoloog heeft ingeschakeld

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Marie Claire,

je hebt wel heel wat beweging zo te horen. Je hoeft niet per se dan te sporten. Het is wel goed om ook eens een andere soort beweging te hebben. Maar daar moet je wel tijd voor in willen ruimen.
    Als je eet volgens het dieet zit dat ook wel snor!

Mirjam

Share This Page