Beste verloskundige, Met deze vraag kan ik ook tijdens de nacontrole bij de verloskundige terecht, maar omdat dat nog even duurt, stel ik 'm hier ook alvast. Anderhalve week geleden ben ik bevallen van een dochter. De weeën begonnen s nachts en kwamen al vrij snel regelmatig. Vervolgens braken de vliezen (toen had ik 2-3 cm ontsluiting) en twee uur later had ik persdrang en volledige ontsluiting. Ik mocht rustig mee gaan persen, omdat t kindje nog te ver naar achteren lag. Toen ik echt mocht gaan persen werden de persweeën (die eerst heel heftig waren) steeds zwakker en zijn we thuis, in verschillende houdingen, een uur bezig geweest. Vervolgens ging ze in een kruinligging liggen, waardoor besloten werd naar het ziekenhuis te gaan. Hier werden de weeën weer op gang gebracht d.m.v. een infuus en een tijdje later werd onze dochter geboren, met behulp van een knip en vacuümpomp. Ik merk dat ik nog volop bezig ben met het verwerken van de bevalling (kreeg ook het advies t op te schrijven) en probeer te ontdekken wat het gedeelte is waar ik mee zit. De weeën hier thuis zou ik zo weer doen, dat vond ik echt wel te doen, maar ik vraag me af hoe het kan dat die persweeën wegvielen. Had ik daar zelf wat aan kunnen veranderen, ben ik misschien toch te gespannen geweest (al vond ik dat ik de weeën enzo goed op kon vangen) of was t gewoon pech dat de ontsluiting zo snel ging, dat het hoofdje nog te ver naar achteren zat en dat ze tijdens het persen draaide naar een kruinligging waardoor de vacuumpomp nodig was? Het voelt namelijk een beetje als mislukking dat ik t niet zelf af kon, maar misschien kon ik er dus wel gewoon niks aan doen en zit ik mezelf onnodig druk te maken. Dan nog de vraag hoe groot de kans is dat een eventuele tweede bevalling op net zon manier zal verlopen? Alvast bedankt voor je antwoorden! Groet, Minke
HOi minke, Je ziet vaak dat als de ontsluiting zo snel is gegaan dat je lichaam denkt zo dat zit er op en vervolgens geen goede persweeen maakt, hier heb jij absoluut geen invloed op! Dat je kindje in een kruinligging is gaan liggen is helaas pech. Het grootste gedeelte van het hoofdje moet dan je baringskanaal passeren en dat is bijzonder hard werken en vooral bij een eerste is dan de hulp van een vacuum nodig. Helaas zetten ze altid een knip als ze een vacuum doen. Wat er is gebeurt ligt helemaal buiten jou controle en ik kan je vertellen dat een volgende bevalling heeeeel anders zal verlopen! Blijf er over praten vooral met je partner die heeft het van een hele andere kant bekeken. Imke