Ons meisje kreeg tussen de 4 en 7 maanden haar eerste 8 tandjes ( 4 boven en 4 onder). Daarna lange tijd niks en nu sinds twee weken beginnen de kiezen op te spelen. Af en toe koorts ( zo rond de 38,5 graden) en mieperig. En ook: slecht eten. Nu is dat laatste sowieso wel een dingetje bij ons meisje maar nu weigert ze weer ieder eten. Af en toe wat hapjes appelmoes of knijpfruit en wat flessen melk. Die gaan redelijk...Maar brood of warm eten: echt niks. Ze stinkt ook na haar slaapjes uit haar mondje, echt naar vis. En ze hoest veel, maar dat doet ze eigenlijk al maanden. Ze is ook veel verkouden. Als die kiezen nu allemaal door gaan komen ( veeeeeel bulten in haar mondje) , moet ik er dan rekening mee houden dat ze wekenlang amper gaat eten?
Hier ook periodes met slecht eten, wat wij doen kijken wat ze wel eet en dat geven en het andere wel blijven aanbieden, en hier gaat het altijd vanzelf over. Hopelijk valt het mee.
Hier gaat dat ook iedere keer zo met tandjes. Hangerig en jengelig, dan stopt ze met eten, dan gaat die weerstand naar beneden en wordt ze verkouden of ziek. En dan wil ze al helemaal niet meer eten. Meestal duurt het bijna niks eten ‘maar’ een dag of 4. Ik ga absoluut geen strijd over eten aan, dus dat betekend dat ze wel eens 2 weken achter elkaar geen warme maaltijd eet. Tja, jammer dan. Zo lang ze wel zuivel en fruit eet, maak ik me niet zo druk. Hier eet ze met tandjes graag yoghurt, banaan en brood zonder korst. Soms maak ik een smoothie met groenten erdoor, want dat proeft ze toch niet. Na een tijdje gaat ze vanzelf weer goed eten. We hebben net weer 2 weken met hoektanden achter de rug. Wat een drama iedere keer! Als het goed is nog maar 1 rondje kiezen en dan zijn we er vanaf.sterkte!
Hier niet in elk geval maar dat is wat eten aan gaat ook een rupsje nooit genoeg die laat geen snack of fles schieten ongeacht wat er speelt. Warm eten daarentegen moet ze echt niet dus eet ze gewoon fruithap ipv groente, trekt vanzelf weer bij. Ik pak wel alles wat ze lekker vindt dus op die korsten boterham zit dan chocopasta van de kleine keuken (ah), fruithap banaan met koek, of verse fruithap met banaan en/of aardbeien doet ze een moord voor. Eierkoeken van de bakker vindt ze ook helemaal t einde en zodra t weer over is dan staat er een prakkie met aardappels, wortels en vissticks voor dr klaar. Of spinazie, witte bonen in tomatensaus of spruitjes (ze spoort niet). Heeft ze veel last dan zet ik dr fruithap even in de koelkast, koelt toch weer wat extra. Boterham die nog net niet helemaal ontdooit is, maar wel goed weg te werken is zonder krampen. Melkfles die ze nog krijgt is net warm genoeg dat t poeder oplost (gewone melk hebben we voorlopig weer even opgegeven). Eventueel die goedkope waterijsjes in een nubby sabbelzakje (ben met haar bang dat ie achterin de strot verdwijnt of afbreekt) flinke slab om en ze geniet enorm en ook dat koelt weer lekker dus voelt ze minder van die tandjes. Hier nu 9 tegelijk doorgekomen waarvan t merendeel kiezen, heb er minder ellende mee gehad dan met die voorgaande ronde. Ze zal er misschien wat beter tegen kunnen wellicht of t zijn toch de onwijs lekkere dingen die dr een beetje doorheen slepen. Bijtringen zijn alleen goed om door de kamer heen te gooien, geloof dat ze die niet zo graag wil. Bij zware kommer en kwel moeten wij ibuprofen in zetten omdat paracetamol niets voor dr uithaalt, ha destijds voorgeschreven maar ik vindt t tuig van de bovenste richel gezien risico's van maagbloedingen o.a. dus die probeer ik toch te ontwijken als ik kan en krijgt ze uitsluitend na een volledige maaltijd ongeacht of t dan 3 uur 's nachts is.
Hier ook een slechte eter (alleen bij doorkomende kiezen en tanden). Het helpt om hem gewoon wat meer keuze te bieden. Eet hij brood slecht dan leg ik er iets bij, zoals een plakje worst, kaas, tomaatjes, komkommer, beetje granola en bij avondeten hetzelfde (dan vooral wat extra rauwkost). Zo leert hij gewoon te eten wat de pot schaft, maar heeft zelf toch de keuze wat hij eet en krijgt meestal wel iets binnen. En wat hij niet eet eet hij niet. Ik maak er nooit een strijd van. Het gaat vanzelf wel weer beter.
In sommige gevallen beiden. Maar voornamelijk de ibuprofen sinds ik meer op mn intuitie ben gaan vertrouwen na t gedonder met die flesvoeding en lactosegehaltes heb ik van die artsen niet zo snel meer t zuur/stress/maagbloedingrisico's.
Dank voor alle reacties. Vandaag ietsje pietsje beter gegeten en twee kiezen boven gespot. Die zijn er nu doorheen. Je merkt dat ze last heeft. Vooral dus met eten, kan slecht kauwen. Spuugt alles uit.
Hier nu ook koorts en kiezen en moeite met eten. (Dat betekent dat ze nu de gewone hoeveelheid voor haar leeftijd eet.) Wat er nog steeds als een gek in gaat is: Ella's kitchen gepofte smikkelsticks aardbei en banaan.