Last van vliegschaamte??

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door bunchy, 17 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    #181 Adje, 20 aug 2023
    Laatst bewerkt: 20 aug 2023
    Ik heb deze discussie dus helemaal gemist :oops:

Maar nee, ik heb geen vliegschaamte. Ik kan me daar ook niks bij voorstellen…
    Ik heb een dochter én een broertje in Amerika zitten en ik ben blij dat ik het vliegtuig kan pakken om ze eens in de zoveel tijd te zien.
    Dat heb ik afgelopen zomer ook gecombineerd, en betekende dus wel 4x vliegen. Als enkeltjes niet zo achterlijk veel duurder waren geweest (scheelde €2000) had ik maar 3x hoeven vliegen. Ik heb zelfs nog gekeken naar een treinreis tussen woonplaats van mijn broertje en dochter, maar dat zou 24 uur duren en was daardoor geen optie.

Verder gaan we eigenlijk altijd in Europa op vakantie (met de auto dus), maar ik sluit niet uit dat (als er nog meer kinderen niet meer meegaan op vakantie) we ook weleens een vliegvakantie zullen boeken.
    En dat ga ik niet goedpraten, want dan hou je jezelf alleen maar voor de gek en ik ga me ook niet verantwoorden.

Jonahah, Neuzeke, Clairemin en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Even over dat vetgedrukte

Stel dat vliegvakanties, vooral Europese zonbestemmingen zoals de Griekse en Spaanse eilanden, sterk afnemen. Die gebieden draaien, ik gok op 80%, op toerisme. Waar moeten de mensen die daar wonen dan van gaan leven?

3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.040
    14.719
    113
    Vrouw
    Is dat zo? Een paar dagen naar de zon zal denk ik toch wel richting Spanje gaan neem ik aan?
    Maar dan ben je denk ik 'je paar dagen weg' al kwijt aan alleen de treinreis.

Neuzeke vindt dit leuk.
  4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Massatoerisme is op de lange termijn helemaal niet goed voor een gebied. Een beetje meer matigen daarin zou voor de lange termijn veel beter zijn. Kijk naar Venetie, dat is voor de locals helemaal onleefbaar geworden, een spookstad overeind gehouden voor toeristen. Heel veelgeld gaat ook helemaal niet naar de locals maar naar grote investeerders.

Ik ken iemand die uit een toeristisch dorpje in Kroatie komt, die heeft zijn dorpje helemaal naar de haaien zien gaan de afgelopen 15 jaar omdat er zoveel toeristen komen waar iedereen geld aan moet verdienen. De plaatselijke supermarkt is zoveel duurder geworden dat mensen die er wonen er nauwelijks nog iets kunnen kopen. En grote investeerders bouwen hotels en fastfood-restaurants terwijl het mooie rustieke dorpje steeds verder afbrokkelt waar je bij staat.

Nellie4, evaleana, Liekje81 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.040
    14.719
    113
    Vrouw
    Precies dat!
    Ik heb nog nooit een vliegtuig van binnen gezien;)

Cornflake vindt dit leuk.
  6. Clairemin

Clairemin Actief lid

6 mrt 2022
    152
    233
    43
    Vrouw
    Er zijn in deze topic een aantal mensen die het vliegen voor vakanties veroordelen, maar wel met de auto gaan omdat het om minder uitstoot gaat. Dat kunnen ze voor zichzelf blijkbaar wel verantwoorden. Komt op mij apart over want als het om het milieu gaat, dan ga je toch helemaal niet op vakantie? Genoeg thuis en in de omgeving te doen, dan hoef je geen 1000 kilometer te rijden (met uitstoot). Dan kom je wat mij betreft pas echt serieus over, en heb je recht van spreken.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  7. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.872
    5.149
    113
    Home
    De fiets is een nog betere keuze of niet zo ver met je auto reizen als je het zo erg vind
    en zo zijn er nog 1000 en redenen te te verzinnen wat beter is

Als je aangeeft met het vliegtuig te gaan ben je echt slecht bezig voor het milieu maar 1000en km met de auto dat is helemaal oké en word dan hier recht gepraat
    Niemand weet wat een ander doet voor het milieu verder maar wel vallen over als iemand het vliegtuig pakt

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.415
    113
    In een discussie over vliegen vs auto, verliest een vliegtuig het gewoon, zo simpel is het. Het maakt daarin niet zoveel uit wat iemand daarnaast nog meer doet, want dat maakt vliegen gewoon nooit ‘schoner’ dan autorijden. En ja, natuurlijk is autorijden ook viezer dan bv fietsen, dat lijkt me evident.

nelta en tuc vinden dit leuk.
  9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.803
    9.314
    113
    Gelderland
    Geen last van vliegschaamte. Als gezin vliegen we 1a2 keer per jaar maar dat is pas de laatste 2 jaar, daarvoor misschien 1 keer per 5 jaar.
    Mijn man vliegt veel voor zijn werk maar pakt voor minder grote afstanden de elektrische auto. Maar net hoe het uitkomt qua vliegtijden en afstanden. Hij was de optie trein aan het bekijken maar die verbindingen schijnen dus echt waardeloos te zijn richting zijn werklocatie, veel uitval waardoor je extra moet overnachten en dan af moet wachten of hij de volgende dag wel rijdt. Nee dat is echt geen optie.

Ik zou me in ieder geval niet willen beperken tot alleen auto vakanties rond 1200 km. Ieder die dat wel wil moet dat vooral lekker doen. En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes.

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik vind dat zo lang je zelf niet 100% milieu bewust op vakantie gaat je geen oordeel over een ander hoort te hebben.

Clairemin, Anouk2005, Cornflake en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.412
    30.754
    113
    Vrouw
    Dat vind ik een rare redenering.
    Wat mij betreft gaat het over bewustwording. Alles wat je doet heeft impact op het milieu. Dus bij alles wat je doet kan je keuzes maken.
    En bij de keuzes die ik maak speelt het milieu een rol. Maar ik baseer mijn keuze niet alleen op milieu-impact.

Er werd hierboven ook ergens geroepen dat ik niet op vakantie zou mogen gaan, omdat ik er ook voor kies om korte ritjes met de fiets te doen.
    Onzin. Ik kies bij (de meeste) korte ritten voor de fiets of benenwagen.
    Ik kies voor vakantie ieder jaar een andere bestemming. Soms dichtbij. Soms verder weg. Maar altijd met de auto, omdat mijn reisgenoten geen fietsvakantie willen. En omdat we graag kamperen. (Lijkt me ook een milieuvriendelijke manier van vakantie tov hotels of huisjes.). En zo blijkt er weer eens een heleboel grijs te bestaan in de zwart-wit discussie die het lijkt te worden.

En zo maakt iedereen zijn keuzes. Het enige wat ik hoop is dat er steeds meer mensen zich bewust worden van de milieu-impact van hun reizen, en daar rekening mee gaan houden.

Wat betreft (ver)oordelen. Ik wil mensen niet veroordelen om hun keuzes. Ik heb er wel een mening over. En die wil ik nog weleens heel plat de discussie in werpen. Maar daar hoeft een ander zich voor mij niet door verguisd te voelen. Ik veroordeel de keuze om (bijvoorbeeld) vaak op vliegvakantie te gaan. Maar alleen vanuit mijn eigen wereldje. Ik ken jou (algemene jou, als de persoon die vaak vliegt) en je omstandigheden niet, en dus ook niet hoe je tot die keuze komt. Dus veroordeel ik jou niet. Want het is jouw keuze, en jij moet daarachter staan.
    Maar dat weerhoud me er niet van om je (soms) een drietal voor te houden wat de gevolgen zijn van die keuze. En heel misschien maak je een volgende keer een andere keuze. Of niet.

Asil, Fruity90 en tuc vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hoor, dus als je niet elk jaar op fietsvakantie gaat dan mag je het vliegtuig dus niet slecht voor het milieu vinden??
    Heel aparte redenering.

Chayammy, Dubbelgeluk, Mamafiets en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik geef heel duidelijk aan dat ik dit vind. Maakt mij echt niet uit dat jij dit een aparte redenering vind.
    Commentaar geven terwijl je zelf niet eens volledig milieu bewust bezig bent vind ik gewoon hypocriet.

Clairemin, Sado, Anouk2005 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dan zou ik het wel mogen vinden :D.

Maar even zonder gekheid, maar ik heb hier niemand veroordeeld. Alleen aangegeven dat er genoeg leuke vakanties zijn zonder vliegen en daarop schieten mensen al enorm in de verdediging.

Mamafiets, Vogelinnetje en tuc vinden dit leuk.
  15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hoe zie je dit voor je?
    Volgens mij is dit onmogelijk. Ik probeer zelf bewust met het milieu om te gaan en ben zeker niet volmaakt. Vaak is het toch kiezen tussen twee ‘kwaden’ en dan speelt voor ons milieubelasting daar zeker in mee.

16. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.040
    14.719
    113
    Vrouw
    Gelukkig wel zeg! Anders hadden wij toch echt pech. Geld voor een vliegvakantie hebben we echt niet, maar de meeste jaren lukt het wel om een weekje weg te gaan. En aan de herinneringen te horen die de kinderen soms na jaren nog ophalen zijn het blijkbaar ook leuke vakanties;)

Asil, citroenrasp, WWJD en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Het is niet mogelijk, daarom vind ik niet dat je over een ander kan oordelen. Want dan zou je inderdaad op een fiets of wandel vakantie moeten. Ik vind namelijk dat of je nu vliegt of met de auto op vakantie gaat je beide gewoon niet goed bezig bent voor het milieu ongeacht of de één meer uitstoot heeft dan de ander je draagt op beide manieren niet bij aan een betere milieu.

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar tussen het ene niet goed bezig en en het andere niet goed bezig zit wel een verschil. Als je kijkt naar CO2 uitstoot is dat gewoon een feit en dat mag gewoon als feit (niet als veroordeling) benoemd worden.

citroenrasp en Mamafiets vinden dit leuk.
  19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Het is ook niet zo'n klein beetje verschil, maar echt flink, dat mag ook wel benoemd worden. Verder ga je op vliegvakantie vaak naar all-in ipv kamperen. Ook dan wordt het verschil qua milieubelasting groter.

Ook met wandel- en fietsvakanties heb je niet 0 uitstoot. Dat zou betekenen dat je dan maar beter helemaal niet op vakantie kan gaan. Maar ja, thuis gaat het leven ook gewoon door met allerlei uitstootactiviteiten. Dan zeg je ook niet dat we er met zijn allen er een eind aan moeten maken.

Dus eigenlijk zou je het verschil willen zien tussen thuisblijven en 1000 km op vakantie in een simpele accommodatie zonder airco. Ik vermoed dat het verschil tussen auto- en vliegvakantie dan nog groter blijkt te zijn, procentueel gezien.

Trirani en tuc vinden dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat laatste weet ik wel zeker als je bedenkt hoe er met spullen om gegaan wordt in hotels en all inclusive accomodaties. In tegenstelling tot onze vouwwagen zonder airco, met jaren hetzelfde servies dat met de hand gewassen wordt etc etc.

Deel Deze Pagina