100% eens. Zo valt er over ieders keuze wel wat te zeggen. Maar dat hele ik vlieg niet en dan eigen keuzes allemaal prima vinden is flauw.
Net even onze afgelopen zomervakantie ingevuld. Met de bestelbus en tent. Ok, we zijn lang weggeweest voor deze uitstoot. Maar ook wij hebben met een roadtrip Europa dus best een behoorlijke uitstoot gehad. En dan zat in onze bus alleen ons gezin. In het vliegtuig zaten veel meer mensen die die uitstoot met z'n allen maakten.
Ik vind het een beetje lastig om alleen op co2 uitstoot te vergelijken… voor wintersport (en voor sommige zonvakanties ook) moet allemaal infrastructuur aangelegd worden in wat ooit mooie natuur was… die verziek je daarmee toch behoorlijk. Ik vind dat net zo goed meetellen. Het is eigenlijk gewoon stom dat we reizen allemaal zo leuk vinden. Hier in de buurt zijn allemaal Franse en Italiaanse toeristen die komen kijken hoe mooi het hier is en wij gaan allemaal daarheen… zinloos toch eigenlijk! Als je dagelijkse sleur zo zwaar is dat je vakanties nodig hebt om naar uit te kijken zou je daar toch eigenlijk wat aan moeten doen.
Je zegt het niet letterlijk maar je vindt het wel nodig om meerdere malen dit bovenstaande aan te kaarten. Dat is gewoon een vervelende eigenschap van veel mensen en dan bedoel ik niet jou in het bijzonder maar in zijn algemeenheid. Ik vlieg amper dus voel me ook totaal niet aangesproken maar laten we eerlijk wezen als wij eens een keer naar Portugal gaan dan gaan we toch mooi met het vliegtuig en niet met de auto. Ik hou niet van grote afstanden rijden, op veel plekken is het zo ontzettend druk en daardoor onveilig. Stel je eens voor dat al die mensen die nu met het vliegtuig gaan dan straks ook maar met de auto moeten gaan. Enig idee wat voor toestanden je dan op de wegen krijgt? Files, ongelukken en allerlei andere ellende. Ik vind het gewoon jammer dat je jezelf moet gaan verantwoorden als je eens besluit met een goede vriendin op en neer te vliegen voor een paar dagen naar Madrid of zoiets. Is toch van de zotte, alsof die mensen dit weet ik het hoe vaak doen. Die sparen er vaak al langere tijd voor en dan gun je zoiets iemand gewoon en daar hoeft niet direct een oordeel aan te hangen. Hoe zou jij het vinden als je je iedere wintersport moet gaan verantwoorden waarom je op een opgespoten groene vallei wil gaan skieen/ snowboarden whatever? Is toch dodelijk vervelend? Dat bedoel ik met het vingertje wijzen naar een ander, zo snel altijd maar oordelen. Wij hebben ook de wens om over een aantal jaren met het hele gezin naar Afrika te zijn, gaan mensen dan straks ook zeggen van je kan ook een dagje naar de dierentuin gaan want daar kan je ook olifanten en leeuwen spotten?
Maar dit zijn keuzes… Schotland, prachtig, leuk voor drie dagen en dan wil ik gillend vliegen naar de zon! Scandinavië, zeker prachtig! Ik kom daar idd ook, voor mijn werk, met het vliegtuig, maar daar zou ik niet met mijn gezin 3 weken willen verblijven. En een fietsvakantie door Nederland? Oh echt nooit! De horror! Dat vind ik dus geen vakantie, Maar een strafkamp. Een fietsvakantie….
Net zo goed moeten mensen zich hier verantwoorden die met de auto binnen Europa gaan, want dat zou saai zijn.
Mijn zoon is wagenziek, hoeveel co2 uitstoot levert het op om om de 5 a 10 minuten te stoppen en een nieuw plastic zakje in het kots emmertje te doen? Oh en natuurlijk het emmertje afwassen en een paar keer nieuwe kleding aan. Dat dan 3 dagen lang, want zo lang is het rijden naar onze vakantiebestemming. Wij vliegen dus heerlijk naar onze vakantiebestemming. Scheelt behalve veel gedoe ook veel tijd. En ook tijd voor mensen die wel met de auto gaan, want die hebben een auto minder voor zich in de file. Vind vliegschaamte iets voor mensen die jaloers zijn dat ze om een of andere reden zelf niet kunnen vliegen. Want je kan mij niet vertellen dat de mensen die met een vingertje wijzen zelf geen co2 uitstoot hebben. Pas als dat wel het geval is, dan mag je een mening over het vlieg gedrag van een ander hebben. Overigens zijn de vliegtickets de afgelopen jaren helaas een stuk duurder geworden. Er waren tijden dat ik voor €0,50 een retour naar Milaan had.
Ik heb geen last van vliegschaamte. Ik vlieg voor mijn werk 2x per jaar naar Hong Kong en China. Mijn broertje woont in Thailand dus daar ga ik ook op bezoek. En ook voor vakantie/stedentripjes/voetbalwedstrijden pak ik het vliegtuig als dat zo uitkomt. Ik heb me daar nog nooit voor hoeven verantwoorden gelukkig.
Geen last van. Vind het prima als mensen vliegen, of niet vliegen. mijn man moet voor zn werk regelmatig op reis. Soms ook korte afstanden naar Engeland. voor vakanties vliegen wij 1 x per jaar verder vooral met de auto. De trein is gewoon niet altijd een alternatief! Te duur, langzaam, alsnog niet op de plaats waar je wilt zijn.
Ik denk dat het vooral goed is om bewust te zijn van de nadelige gevolgen van vliegen. Dat betekent niet dat als je een x (of vaker) gaat vliegen dat je je moet schamen. Je kunt op heel veel manieren bijdragen aan een beter milieu en ieder doet dat op zijn eigen manier (en sommige helemaal nie. Kan best zijn dat je nooit vliegt maar op andere manieren heel milieuvervuilend bent (veel kinderen hebben, dieselauto, slecht geïsoleerd huis waardoor je veel gas verbruikt en noem maar op).
Dat laatste is natuurlijk ook belachelijk, een retourtje Milaan per vliegtuig goedkoper dan een kaartje naar Amsterdam met de trein.. Ik ben het echt totaal met je oneens. Vliegen is zo veel schadelijker voor onze planeet dan welke co2 uitstoot dan ook.
Precies dit. Absoluut geen last van vliegschaamte. Dezelfde mensen die het ons aanpraten vliegen overal naartoe in hun privejet.
Maar dat komt voort omdat "jullie" steeds moeten benadrukken dat je ook prima binnen Europa met een auto kan reizen. Zij moeten zich dan iedere keer gaan verantwoorden waarom ze juist wel die ene vliegvakantie willen, het is gewoon irritant en ja dan krijg je hem uiteindelijk ook terug. Ik ga me toch straks in de wintersporttopics er ook niet mee bemoeien waarom iedereen het weer zo nodig vindt om met zijn allen op een opgespoten vallei te gaan skieen en in een skilift te gaan zitten.
Er valt hier ook niemand een vliegvakantie topic binnen om te benoemen hoe slecht het is. Dit is een algemeen topic over vliegschaamte, die er (gezien een aantal reacties in dit topic) best mag zijn.
Daar heb je een punt maar het ga mij erom dat er continue moet worden benoemd hoeveel alternatieven er wel niet zijn door met de auto te reizen. Alsof mensen dat zelf niet weten. Je maakt daarin zelf een keuze en ik zou mezelf nooit gaan zitten verantwoorden als ik weleens een reis maak met het vliegtuig. Moet ook niet gekker worden. Vliegtuigschaamte, echt weer zo'n hype waar iedereen wat van moet vinden. Nog even en je moet iedere kilometer die je met de auto aflegt gaan verantwoorden want ja je had ook kunnen gaan fietsen of lopen.
Haha dat laatste moet ik wel om lachen, hou op hoor een fietsvakantie, zal vast heel gezellig worden met mij erbij