stoppen met roken of niet?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door lennylenn, 18 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

haaaiiii

ik vroeg me af wie van jullie na de zwangerschap en b.v weer van plan zijn om te beginnen met roken.

ik heb 5-6 jaar gerookt en toen bleek dat ik zwanger was ben ik (met moeite) gestopt. de laatste maanden ging het heel goed en ik miste het niet eens maar nu weer wel en ondanks ik het heel goed van mezelf vind dat ik gestopt ben denk ik niet dat ik het straks nog volhoud.

ik zal niet in de buurt van mn baby roken en al helemaal niet in huis (da haattee ik vroeger ook al) maar hoe zonde het mischien ook is ik denk toch dat ik weer aan de sigaretjes ga straks.

zijn er nog meer die straks ook weer beginnen met roken? of zijn jullie verstandelijker dan mij omdat niet te doen?

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik verplaats hem naar: na de bevalling.

Elmo

3. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    ben gestopt sinds ik wist dat ik zwanger was, nu inmidedls 4 weken na de bevalling weer gewoon begonnen. miste het gewoon zo. wel wat minder dan voorheen en in de buurt al helemaal niet natuurlijk maar ik ben dus zelf wel weer begonnen.

4. lennylenn

ja precies ik mis het ook best wel. vooral als ik op een terassje zit,, tjah ik hou me al netjes aan een glaasje water, appelsap enz maar als ik dan mn beste vriendin lekker met een cocktail zie en zo een sigarettje dan denk ik weer meteen..van ja pech ik begin na mn zwangerschap en b.v gewoon weer. mocht ik weer eens zwanger raken dan stopik dan wel weer.

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik zou het niet verstandig vinden om weer te beginnen.
    Stoppen met roken is het beste wat ik heb gedaan 5 jaar geleden.
    En geloof me ik rookte behoorlijk!

6. lennylenn

het is zo moeilijk want ik voel me zo goed nu ik niet rook..niet dat ik me heel slecht voelde toen ik dat wel deed hoor maar er zit toch een verschil in. en toch weegt mijn gemis naar die nare verslaving zwaarder dan me lekker en goed voelen.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb nooit gerookt, dus wat dat betreft kan ik niet meepraten.

Maar ik wil wel even zeggen dat 't ook slecht is voor je kindje als jij rookt, ook al doe je dat niet in zijn/haar buurt.

Google maar eens op third-hand-smoke.

8. lennylenn

hmmm dat wist ik niet en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
    niks mag slecht zijn voor mn baby hij is nog zo klein lief, weerloos en onschuldig.

maar dan ff een vraagje: mijn zus is een stevige roker en zij is echt zo een pittig wijf dat er geen begrip voor zal kunnen tonen als ik zeg van hey luister..al rook je niet in de buurt van mn baby..die giftige stoffen zitten ook in je kleren dus ga maar eerst douchen en schonekleren aantrekken voordat je hem vasthoudt. hoe moet ik dat aanpakken dan?

9. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mmm... ja... hoe pak je zoiets aan? Gewoon aandringen denk ik.

Wat betreft zelf weer gaan roken: doe het niet! Ik ben zelf gestopt omdat ik zwanger wilde raken (rookte ruim tien jaar meer dan een pakje per dag) en ben zo blij dat ik eraf ben! Natuurlijk was het bij mij anders, omdat ik ook wel echt wilde stoppen. Even een paar extra redenen om niet weer te beginnen:
    1. Dan moet je dus weer opnieuw stoppen: en beter een keer goed dan twee, drie keer opnieuw. Op een gegeven moment heb je echt de spirit niet meer van nog een keer stoppen. Ik noem mij zelf ook vanaf de dag dat ik gestopt ben een 'niet-roker', en ik heb het ook nooit een stop-poging genoemd, want dan is het dus maar een probeersel, terwijl het voor mij definitief is.
    2. Het is verschrikkelijk ongezond (duh, haha). Maar denk er ook eens over na hoe je je voelt als jij wel iets zou mogen krijgen. Mijn moeder is overleden toen ik 24 was (door borstkanker) en ik zou er niet aan moeten denken dat dat mij en mijn zoon zou overkomen, dus probeer ik er alles aan te doen dat te voorkomen.
    3. Is het nou echt - echt - het einde van de wereld als een ander een sigaretje opsteekt en jij niet kan roken? Is dat genoeg reden om de gezondheid van jou en je kind op het spel te zetten? En straks stoppen al die vrienden en vriendinnen zo van de ene op de andere dag en ben jij een leven lang verslaafd omdat je elke stoppoging om zo'n soort reden opgeeft.
    4. Iedereen neemt zich voor om niet te roken bij de kinderen, maar hoe vaak zie je wel niet een moeder roken achter de kinderwagen? Is toch in de buitenlucht, etcetera. Maar kom nou op: dat ziet er toch niet uit? En zo wordt het van kwaad tot erger. Vrienden van mij rookten alleen in de tuin, toen in de achterdeur, uiteindelijk 's avonds in de keuken als de kinderen naar bed zijn. Gelukkig zijn ze nu gestopt, maar de kinderen roken wel jarenlang naar rook. Nu dat je niet meer rookt weet je als het goed is hoe erg het kan stinken.
    5. Nu in de zomer is het inderdaad erg gezellig met een sigaret op het terras, wijntje erbij (wil ik ook wel toegeven). Maar straks in de winter sta je buiten te koukleumen, ook in je eigen tuin... Daar is weinig gezelligs aan. Sta je daar als een soort uitstervend diersoort te trekken aan zo'n sigaret om maar aan je nicotine te komen. Terwijl iedereen lekker warm binnen zit. Echt, sinds ik gestopt ben zie ik ineens wat een onzin het eigenlijk is, en in hoeverre het je leven in de houdgreep heeft. Als je even rationeel nadenkt ga je namelijk niet in je eentje in de kou zitten/staan, alleen maar omdat je per se zo'n stomme sigaret moet roken...

Naja, ik begrijp jullie probleem wel hoor, dat is het niet. Zoals ik zeg: ik heb ook jarenlang gerookt, maar op een gegeven moment was ik er ook helemaal klaar mee. En dit hierboven zijn de belangrijkste redenen, dus ik hoop dat het jullie ook helpt!

Succes!

10. sjolie

sjolie Actief lid

11 dec 2006
    393
    0
    16
    verzorging
    friesland
    hoiii

Ik had verwacht dat dat mijn eerste zou zijn na de bevalling een sigaretje.
    Ik had er zo'n zin in en nu bijna 6 maanden later ben ik er nog steeds af.
    Ik had dit nooit van mij zelfs verwacht, al verlang ik er nu soms ook nog wel naar.

groetjes sjolie

11. Aude

Aude Bekend lid

8 jan 2009
    776
    0
    0
    Ik ben bij mijn vorige zwangerschap gelijk gestopt, maar zodra ik bevallen was ben ik weer begonnen met roken. Wij roken niet in huis. Nu ben ik weer zwanger en ben ik weer gestopt en dit keer is mijn man ook gestopt, ik ben dus niet van plan om na de bevalling weer te gaan roken.
    Ik mis het eigenlijk ook niet en voel mij veel lekkerder als ik niet rook, maar die verslaving hé. Vind het zo gezellig een drankje en een sigaretje, maar ik denk dan aan het feit dat ik gezonde kindjes heb en ik van dat weggegooide geld veel leukere dingen kan kopen, en ik wil het goeie voorbeeld geven.

12. 2009mama

2009mama Niet meer actief

ik ben meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was.
    mijn man is meegestopt met mij,

nu is mijn zoontje 4,5 maand "oud" en wij zijn beide niet weer begonnen, ik mis het over het algemeen ook helemaal niet,
    soms met de gezellige dagen zoals koninginnendag,volksfeest,oud en nieuw, een bruiloft,
    dan heb ik wel zoiets van : ooooh wat zou ik er graag 1 opsteken,
    maar over het algemeen mis ik het niet.

ik ben er ook blij van, ik wil niet roken waar mijn zoontje bij is,
    en om nu steeds buiten te roken lijkt me ook niet wat :p
    en daarbij vind ik het eerlijk gezegt ook geen gezicht meer, jonge meiden die roken,en al helemaal moeders die roken achter de kinderwagen, moet er niet aan denken dat ik daar bij hoor :p

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ben nooit begonnen met roken dus kan me geen voorstelling maken hoe moeilijk het moet zijn om te stoppen, maar natuurlijk adviseer ik om vooral niet weer te beginnen! Gezondheid is hier al genoemd, ook vanwege je kleintje, maar wat denk je van het geld? Voor dat geld kun je een veel betere bestemming vinden (sparen voor je kind bijv.). En wat nou als mama longkanker krijgt en je kleintje veel te vroeg zonder jou moet doen (vader van manlief was een hele stevige roker die is overleden aan longkanker).

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben gestopt met roken (15 jaar gerookt...) op het moment dat ik zwanger bleek. Mijn zoontje is nu 10 maanden en heb geen sigaret meer aangeraakt. Ik vind namelijk dat mijn zoontje recht heeft op een gezonde mama (in ieder geval een mama die haar best doet om zo gezond mogelijk te zijn). Misschien werkt wel erg mee dat mijn vader is overleden toen ik 20 was... en mijn moeder een heel slechte gezondheid heeft.
    Toen zoontjelief 4 maanden was is manlief ook gestopt om dezelfde reden: ook papa moet zo lang mogelijk mee!

Ga niet meer roken! Er zijn zoveel goeie redenen maar je hebt er maar één nodig: je kindje!

15. Tizzy

Tizzy Actief lid

9 feb 2008
    277
    0
    0
    Ik ben ook gestopt toen ik wist dat ik zwanger was en de hele zwangerschap totaal geen moeite mee gehad.
    Kleine is nu 8 weken oud en ik taal nog steeds niet naar een sigaret, denk er niet eens aan eigenlijk.
    Ben benieuwd of ik het ook vol kan houden als ik straks weer moet werken, denk t eigenlijk wel.

Met feestjes heb ik er ook geen moeite mee, en nu je toch niet meer spontaan mag roken in kroegen kost me dat zeker geen moeite :D

16. Alita

Alita Niet meer actief

Ik was al gestopt voordat ik zwanger was en ik moet zeggen dat ik het heus wel mis! Volgens mij blijf je de rest van je leven verlaafd, jammer genoeg. Tenminste ik mis het niet maar inderdaad af en toe op feestjes enzo.
    Moet zeggen dat ik het altijd belachelijk vond dat mensen niet konden stoppen, je bent toch baas over je eigen lichaam, of niet?!
    Voordat ik gestopt was had ik nooit de behoefte om te stoppen maar opeens had ik zoiets van, waarom rook ik eigenlijk? Het is hartstikke slecht voor je lichaam!! Ik rookte ook al een tijdje maar ben zo blij dat ik niet meer rook! Ik vindt ook raar dat je dan weer begint na de bevalling eigenlijk, de eerste weken, maanden zijn altijd het moeilijkst om te stoppen en dan begin je weer? Vindt ik zonde. Ook wil ik het juiste voorbeeld geven aan mijn dochter en tja roken is toch echt niet het goede voorbeeld.

Maar niks tegen de rokers he haha, iedereen moet het natuurlijk zelf weten!!!

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik ben ook gestopt met roken toen ik zwanger bleek te zijn. Dat ging heel moeiteloos aangezien ik de eerst 3 maanden misselijk was. Tegen het einde van de zwagerschap had ik ook weer zin in een sigaret, zoals jij. En ook ik dacht soms dat ik na de bevalling wel weer een zou opsteken. Nu is min zoontje bijna 1 jaar en ik heb nog geen peuk aangeraakt en ik zal het ook nooit meer doen.

Ik moet er niet aan denken dat mijn zoontje de stank ruikt, al zou ik niet bij hem in de buurt roken. De rookwalm draag je echt even bij je en je kleren en haren stinken ernaar. Daarnaast voel ik mij verplicht om niet meer te roken, want ik wil geen slecht voorbeeld geven. En natuurlijk voel ik mij veel fitter en energieker sinds ik niet meer rook. Ik mij ook nooit slecht gevoeld door roken, maar nu ik niet meer rook merk ik het verschik echt weldegelijk.

En natuurlijk heb ik nog steeds af en toe zin in die stinkpeuk (hoe tegenstrijdig he), maar de zin is maar een paar seconden aanwezig en daarna ebt het weer weg. Vooral 's zomers idd, in de winter had ik er geen last van.

Ik kan je dus alleen maar adviseren om niet meer te roken. Je hebt echt een reden en een stok achter de deur om het niet te doen.

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik wilde precies hetzelfde zeggen, ik vind het je verantwoordelijk om OOK je eigen gezondheid heel serieus te nemen voor je kindje, hij verdiend een zo gezond mogelijke mama (als je dit zelf in de hand kan hebben uiteraard he en door niet te roken draag je hier aan bij) maar daarnaast het geld zou ik veel liever spenderen aan mijn ukkepuk, ik rookte jaren voordat ik zwanger werd 60 siggies per dag! ik wilde het helemaal uit mijn lijf hebben voordat ik zwanger zou raken en nu geen moeite meer, de moeilijke perioden zijn vaak (wat je vaak hoort) de eerste paar weken, na 3 maanden, na 9-10 maanden en soms dan nog opeens na een paar jaar een terugval bij bv veel stress of groot verlies. Stoppen met roken is bijna een levenslange afspraak die je aangaat hetzelfde als "lijnen" er bestaat geen lijnen maar het aanleren van een gezon eetpatroon, zo heb je ook niet "even" stoppen met roken het gaat om het grote plaatje, het zou zo zonde zijn als je nu weer begint..

Wat betreft je zus, laat haar haar handen wassen met dettol ofzo dat op zijn minst dan..

20. sinada

sinada Niet meer actief

Ik ben met 7 weken helemaal gestopt. Nu 2 weken na mijn bevallig moet ik er niet aan denken weer te roken.

Probeer het vol te houden straks ook niet te roken.

Wat betreft third-hand-smoke. Ik vind het een beetje overdreven om eerlijk te zijn.

Deel Deze Pagina