Als je het zo had gezegt was het je persoonlijke ervaring geweest. Door te benoemen dat het erger werd omdat er streeds meer scandinaviërs komen ging je wat mij betreft te ver en naar mijn mening mag zoiets nooit gezegt worden.
Harry Mens zegt gewoon lekker wat hij denkt, Kleine Marokkaantjes. Zag het net bij het nieuws, echt vreselijk zeg.
Als het enkel een mening is op basis van persoonlijke ervaring, wees dan ook zo dapper om het beestje bij zijn naam te noemen. ‘Scandinaviërs’ is dan behoorlijk laf in mijn optiek. Maar goed, het was ook niet zo zeer een mening maar meer een laffe discriminerende opmerking...
Dit kan je prima melden bij de voetbalclub en KNVB. Ookal durft niemand iets te doen, zwijgen is gewoon nog erger. (niet zozeer naar jou hoor) maar ik zie en hoor overal dat we niet durven in te grijpen in situaties, maar we hoeven er toch niet hard in. Je kan toch ook in gesprek (uitzonderingen daargelaten). Helaas zijn het bij ons in de randstad vaak de getinte jongens en meiden en de blanke meelopers die dit gedrag vertonen, waarvan de ouders hun kinderen al vanaf 8 jr niet meer onder controle hebben (of gewoon roepen; dat doet mijn kind niet) en gewoon nooit opgevoed zijn met normale normen en waarden.
Ik werd in Nederland juist lastiggevallen door autochtone Nederlanders, met name PVV stemmend tokkievolk. Misschien moet ik die nu maar gewoon Chinezen gaan noemen
Ehm, Chinezen staat al ergens anders voor! https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Chinezen_(drugs) Overigens klopt het in mijn geval wel dat ik door lichtgetinte jongens hoer werd genoemd. Maar ik zie (met alle respect) aan de buitenkant echt niet of iemand uit Algerije of Marokko komt. Net zoals ik ook het verschil niet zie tussen een Vietnamees en een Chinees. Belangrijkste feit is dat dit asociale, onopgevoede tokkies waren, dan maakt afkomst en of huidskleur niet uit.
Vind het altijd zo grappig dat noord Afrikanen kennelijk "getint" zijn. Ik woon zelf in noord Afrika maar zie hier genoeg blanken (Als in: heel lichte huid, blauwe ogen en blond haar), mijn halve schoonfamilie is ook zo licht. Maar er zijn ook genoeg echt donkere mensen, en dan niet donker als in getint maar echt wat Amerikanen black zouden noemen. Wat ik nog gekker vind is dat iedere vrouw hier draagt wat ze wil (zie genoeg vrouwen met korte rokjes, vrouwen met niqaab/hoofddoek/abaya en alles daartussen) maar nooit wordt er gesist/gescholden (of terrorist geroepen). Zoals in Nederland dus wel vaak gebeurt. Vraag me vaak wel af waarom mensen met dezelfde afkomst in hun eigen land wel netjes zijn (wil natuurlijk niet iedereen over 1 kam scheren maar de probleemgevallen bedoel ik dan). Overigens denk ik wel dat dit een randstadprobleem is, in onze oude woonplaats in Nederland kwamen er gelijk broeders praten met dat soort tuig als ze iets hadden uitgehaald. En dan gebeurde het vaak ook niet meer. Ik denk dat je in de randstad die sociale controle wel mist.
Zal dat laatste ook niet komen doordat er in de steden nu eenmaal veel nationaliteiten zijn? Bij mijn kinderen op school zijn geen eens nl kinderen. En in de buurt wonen ook veel mensen van andere afkomst. Dus dan lijkt het misschien al snel van jaa die getinte zijn aso maar de verhouding met nederlanders is niet gelijk. Ik ben in mijn portiek enige nederlandse bewoner, maar al mijn buren zijn gewoon normale mensen.
Wat ik in het verleden hoorde was dan dat een deel van diegene die hierheen gekomen zijn - nog steeds vasthouden aan de waarden en normen van de tijd dat ze hierheen kwamen. Terwijl in het land van herkomst- ze wél gewoon met de tijd meegaan.... Maar een deel van die imigranten dus niet- als zijnde een wat verkeerde manier om vast te houden aan hun eigen waarden/normen/cultuur?
Ook in het land waar de ouders zijn opgegroeid is dankje wel en respect voor de medemens gewoon? Dat geven zij toch ook door aan hun kinderen of leren zij hun kinderen dat je hoort te gedragen in het land waar de ouders vandaan komen maar dat dit een tweederangs land is? Ik heb ook nette buitenlandse buren maar ik ken ook genoeg raddraaiers die maling hebben aan gezag en normen en waarden, iets met prinsjesgedrag.
overigens in mijn jeugd dit ook al meegemaakt hoor - dan als (grote) 12 jarige - door een meisje van 8/9 ?? - misschien een wat minder verschil maar toch. In een gewoon brabants dorp... En wat ik in zuid-hollandse dorp waar ik nu woon óók ervaren heb - een situatie: Grasveldje achter onze woning, nooit gedoe - tot er op een dag een paar jongens van 11 - 15 (wiet?) aan het roken was in het enige speeltoestel -houten trein- die er stond . Toen we ze wegstuurde (ik en een buurvrouw) -hadden ze geen haast. Tot ik vanuit mijn poort opening mijn telefoon erbij pakte- met het idee om de wijk-agent te bellen - hoewel ik het nummer niet kon vinden... maar zodra ik mijn telefoon pakte....! Waren ze zó weg. Uit angst dat ik het zou filmen! Dus dat houd ik me zelf nu maar voor bij dit soort jongeren. Een telefoon is véél indrukwekkender dan wat woorden van een volwassene waar ze toch niet naar willen luisteren...
Ik weet niet precies wat "met de tijd meegaan" inhoudt, maar zoals ik al aangaf, ook hier zijn genoeg bedekte vrouwen (en mannen met religieuzer uiterlijk). Maar sissen en schelden heeft volgens mij niks met traditionele waarden te maken.
Jaa maar dat is niet alleen bij buitenlandse mensen zo. Er zijn genoeg nederlandse aso’s in tokkie wijken. Maar op 1 of andere manier valt het van een buitenlanders veel meer op ofzo. Of het word meer in beeld gebracht? Ik weet het niet. Maar het valt me sowieso op dat mensen zich sneller aan ‘buitenlander’ (tussen haakjes, meesten zijn hier geboren en getogen) ergeren dan aan nederlanders.
Ik ben in een dorp opgegroeid in Gelderland en heb jaren in Amsterdam gewoond. In beide gevallen werd ik nooit aangevallen of onvriendelijk bejegend. Wel trouwens een keer in Sneek tijdens Sneekweek, door een grote groep 14-16 jarigen (tegen mij en mijn vriendin, toen we 13 waren). Lafbekken. Waren overigens kaaskoppen, en ze woonden in een dorp. Ergo: het gebeurt overal, door iedereen. @TS: wel een heftige situatie. Ik kan me voorstellen dat het niet prettig was, en dat je op dat moment ook te beduusd was om er op te reageren. Ik word er ook verdrietig van dat zulke jonge jongens zulke dingen doen.
Klopt, ik lees steeds Marokkanen, buitenlanders e.d en denk dan vaak huh, dat zijn toch ook gewoon Nederlanders? Maar ja blijkbaar niet Nederlands genoeg
Inderdaad. En ik kan niet voor de rest van Nederland spreken maar ik woon in een erg multiculturele wijk en de meeste overlast komt echt van de oer Hollandse tokkies hoor. Die houden hier minder rekening met een ander dan alle andere buren (met buitenlandse roots want veel zijn ook gewoon net als jij en ik hier geboren).
Zou best kunnen hoor, maar wettelijk gezien is iedere Nederlander een Nederlander. Daarbij zijn mijn man en schoonvader (en zóveel anderen) óók "blanke Nederlanders". Niet iedereen uit noord Afrika is donker. Mijn man had ooit een Antilliaanse collega die het steeds maar met hem had over die blanken dit, die blanken dat (op een niet echt aardige toon)... Tot mijn man eens vroeg wat hijzelf dan volgens hem was. Toen moest zijn collega wel tot de conclusie komen dat er ook in Afrika blanken zijn en het één niet beter dan het ander is.