Creche-leidster overleden; hoe uitleggen???

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by dolfijn, Nov 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dolfijn

dolfijn Bekend lid

Sep 25, 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Ik heb zojuist een heel trieste mail ontvangen van de kinderopvang van onze kinderen.
    Een van de leidsters (gisteren was ze er nog!!!) is zeer onverwacht overleden. Ik vind het onvoorstelbaar. Het was een leuke meid van nog maar 25 jaar. Haar zoontje is een maand jonger dan Jochem & Madelief, dus nog niet eens 1,5 jaar.
    Dit is toch niet te bevatten! Niet eens voor ons, volwassenen, laat staan voor de kinderen.
    Mijn oudste dochter (3 jaar) heeft het vaak over haar. Wat moet ik nu zeggen als ze naar juf Saskia vraagt? Ik zeg nu nog maar niks, zolang ze er zelf niet over begint. Maar morgen gaan ze weer naar de creche en er zal ongetwijfeld een andere sfeer hangen.
    Ik hoor heel graag tips van jullie.
    Alvast bedankt.

Gr. Dolfijn

Ps. Ik voel me heel leeg en verdrietig. Ik kan niet zo goed tegen dit soort berichten. Is dat raar?

2. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

May 6, 2006
    2,258
    2
    38
    West Nederland
    Jeetje Dolfijn, wat erg!!!
    Ik kan ook slecht tegen dat soort berichten. Vooral als mensen nog zo jong zijn en zelf kleine kinderen hebben.
    En naarmate je zelf ouder wordt, lijken dit soort berichten steeds vaker te komen.... (is ook zo natuurlijk). Dan besef je weer dat je van elke dag moet genieten, want het kan zomaar voorbij zijn.
    Waar is ze aan overleden? Weet je dat ook?
    Ik heb geen ervaring met het uitleggen aan jonge kinderen, maar wil je in ieder geval veel sterkte wensen!

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Jeetje wat erg, zo jong nog en mama van zo'n jong kindje.
    Je hebt boekjes speciaal voor peuters over doodgaan, misschien kun je je dochter het daarmee uitleggen.

Sterkte..

4. adi

adi Niet meer actief

Wow, wat heftig! maar was er een aanleiding, of is die niet verteld aan de ouders eerder? KDV zal waarschijnlijk zelf uitleg geven aan de kinderen, misschien dat zij daar een juiste manier voor hebben? Vooral voor je kleine van 3, dat is best heftig om het op die leeftijd zo potseling mee te maken (en dan denk ik ineens aan haar eigen kindje, omg :( )

Misschien dt je het vertellen zelf overlaat aan KDV, en dan met je dochter erover praat als ze thuis komt. Aan de tweeling kun je het denk ik op een rustige manier wle vertellen dat juf saskia er niet meer is, en dat je begrijpt dat ze haar zullen missen. Op hun leeftijd blijft dat niet lang hangen denk ik.

Heel veel sterkte meid!

5. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Jee, wat erg zeg... wordt helemaal stil van dit bericht! Gaat het om dezelfde vrouw als waar ik de lounge een bericht over staat? Vreselijk voor haar kindje, moet er niet aan denken...

Weet je al hoe ze het op het KDV gaan uitleggen aan de kindjes? Ik denk dat het goed is om hiermee op 1 lijn te zitten. Misschen wordt er nog iets van een info- of adviesavond georganiseerd?

Anders kun je eens kijken bij stichting Achter de Regenboog, dat is bedoeld voor kinderen met een overleden dierbare. Er staan veel links ed op, misschien heb je er wat aan.

www.achterderegenboog.org

Sterkte!

6. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

Jul 11, 2006
    2,272
    0
    0
    Wat erg, pff. Dat kleintje van haar en haar man...
    Ik denk dat je het het beste in overleg met de creche kunt uitleggen. En dat je je leeg en verdrietig voelt is niet raar.
    Als ik zoiets hoor dan voel ik hetzelfde.

7. Syl72

Syl72 Bekend lid

Mar 14, 2008
    817
    176
    43
    Vreselijk! Ik zou ook even googlen hoe je dit het beste kan aanpakken. In de lounge staat ook een berichtje van iemand waarvan het nichtje van 25 jaar is overleden... Zo te zien is het dezelfde meid.... Echt heel triest....

8. dolfijn

dolfijn Bekend lid

Sep 25, 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Klopt, ik had nog niet in de lounge gekeken, maar het gaat om dezelfde jonge vrouw.

9. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

Oct 30, 2008
    1,169
    0
    0
    wat erg.. :(

10. Tink

Tink Niet meer actief

Jeetje wat een heftig bericht... Zo jong, en met een klein kindje dat ze achterlaat. Ik heb erg te doen met haar familie!

Het is al eerder geopperd, maar misschien kan een boekje helpen om er met je kinderen over te praten? Kikker en het vogeltje van Max Velthuijs bijvoorbeeld, of Lieve oma Pluis (van Dick Bruna).

Moeilijk hoor, voor kindjes van 3 is bijna nog niet te bevatten wat 'dood' is, dat kun je als volwassene al amper.

Vertel vooral niet dat juf Saskia nu voor altijd gaat slapen ofzo, daar kunnen kindjes heel bang van worden...
    Hier hebben we altijd gezegd dat opa en oma nu bij de sterretjes wonen, toen onze kinderen nog kleiner waren zwaaiden ze 's avonds nog wel eens naar de sterren en waren er dan van overtuigd dat opa en oma dat wel gezien hadden. Misschien werkt zoiets voor jullie ook?

11. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Afschuwelijk...las het idd ook al in de lounge. Net als Miffy ook mijn tip: kijk eens op die site... sterkte meid!!

12. tulip

tulip Niet meer actief

als eerste, wat erg.

tips van mij (als leidster)
    - kikker en het vogeltje
    - bij de GGD kun je boxen lenen met verschillende thema;s waaronder ook overlijden, die zijn echt geweldig voor die leeftijd. Gewoon even bellen met de GGD in je buurt.

13. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    hier moest ik ook meteen aan denken

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,246
    7,286
    113
    Female
    Brabant
    Oh wat vreselijk... ik moet meteen huilen als ik eraan denk dat 1 van onze leidsters zou overlijden en hoe Eva erop zou reageren, die zou er kapot van zijn en je kan het nog niet zo goed uitleggen. Ik zit al niet zo lekker in m'n vel en op het werk van mijn vriend is van de week iemand ook plotseling op het werk overleden. Het is zo oneerlijk.

Ik zou met het kdv overleggen hoe je het moet aanpakken, de kinderen daar zullen ook wel vragen aan de leidsters stellen, ik neem aan dat ze er daar ook aandacht aan zullen besteden.

15. p1982

p1982 Niet meer actief

er zijn bij de bieb speciale boekjes.

de leidsters van het kdv zullen ook erg van slag zijn en denk dat er veel kindjes vragen waar juf saskia is.

Dolfijn stond er in het mailtje waarin ze is overleden of dat niet?

we als familie kunnen nog steeds niet geloven dat ze er niet meer is, is zo onwerkelijk , je mag me altijd pb-en

16. Sijke

Sijke Bekend lid

Ik zou pas met info gaan komen als je dochter er om vraagt, je merkt vanzelf hoe je dan kunt aansluiten bij haar vraag.
    De boekjes zijn een goede suggestie, maar mijn ervaring is dat zelfs de genoemde boekjes nog vrij abstract zijn voor een 3-jarige.

Sterkte ermee!

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat een vreselijk iets, zulk nieuws... Ik zou er ook helemaal van van de kaart zijn!

Ik denk dat het voor kindjes van die leeftijd heel moeilijk is om te beseffen wat dood is... Ik heb een nichtje en neefje van 4 en een neefje van 2. Van de zomer is mijn schoonzus overleden, toen hebben die kinderen natuurlijk gehoord dat hun tante overleden is. Het nichtje snapt er echt geen hol van, die zegt alleen maar "Tante zag eruit als een pop met die gekke handjes" en het neefje weet heel goed dat tante nu in de hemel is. Verder weinig verdriet van die kindjes. Het ventje van 2 weet er helemaal niets van natuurlijk...

18. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Jeetje zeg!
    Werk zelf op een kdv en vaak hebben hun een 'plan' over hoe ze te werk gaan, zou daar naar vragen maar ik verwacht wel dat je daar bericht van krijgt.
    Er is ook een boek van nijntje wat gaat over de dood maar dat is dan een opa/oma.
    Veel kindjes bij ons hebben het (als er iemand is overleden) over een sterretje, dat diegene een sterretje is geworden.
    Zou niet teveel info vertellen aan je kind, pas als het ernaar vraagt.
    Sterkte

19. tulip

tulip Niet meer actief

Ben benieuwd of je het al besproken hebt en hoe het gegaan is??

20. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,275
    6,802
    113
    Volgens mij weet ik ook wie het is. Wij hebben ook nog een tijdje in Deventer gewoond. Isabella had daar ook een juf Saskia. :(

Vreselijk zoiets. Zo jong, pfffff

Share This Page