Huishouden in de kraamtijd?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Vlerkje, 3 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Hoi,

Mijn kraamverzorgster was gisteren voor het laatst, en mijn vriend is vandaag ook tot laat in de avond van huis. Ik ben dus voor het eerst sinds de geboorte van ons zoontje, helemaal alleen thuis, maar heb vanmiddag en vanavond wel kraambezoek. Logischerwijs wil ik het huis dan gewoon aan kant hebben, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik behoorlijk sta te duizelen op m'n benen als ik aan het stofzuigen/dweilen ben...

Hoe hebben jullie dit in hemelsnaam opgelost? Vind het namelijk echt een rot idee als er overal nog haren liggen van de hond, terwijl ik visite verwacht.

gr.

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Tja, ik heb het gewoon niet gedaan (nu stofzuigde de kraamhulp wel elke ochtend dus het was wel aan kant). Ook later, ik deed wat ik kon en het andere bleef liggen. Oogkleppen op en negeren maar. Vooral als je lichamelijk nog niet goed genoeg bent (de dingen die jij noemt zijn zwaar lichamelijk werk), zou ik toch proberen het uit te besteden of gewoon niet te doen.

Weet niet wie je op bezoek krijgt, maar misschien kunnen ze zelf nog een handje helpen?

3. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    Daar zou ik dus echt schijt (sorry voor 't woord) aan hebben...
    Ik zou (vooral die eerste paar weken) nog goed aan je jezelf (en je kindje) denken.
    Wat mij trouwens opvalt is dat als ik zelf op visite ga ik helemaal niet kijk naar of het wel schoon is. De mensne komen toch voor jou en je kindje en ze snappen heus wel dat het niet helemaal spik en span kan zijn zo in de eerste weken....

Het is misschien wel makkelijk gezegd, maar als jij duizelig bent, lijkt me het niet verstandig om door te gaan. Zo meteen val je echt flauw, dan heeft je kindje niks meer aan je. Het zal binnenkort zeker weer beter gaan, dan kun je dan alles weer inhalen wat betreft het huishouden....

Succes ermee!

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    @ vlerkje: echt niet doen hoor! je bent net bevallen joh! Je lichaam heeft rust nodig! Gewoon lekker genieten van je mannetje! Ik liet de kraamvisite lekker zelf de thee inschenken enzo ( ik zorgde dat de kan gevuld was en dat was het hoor). Ik zorgde voor mn meissie, en voor de rest deed ik nog niks. Ik kon ook gewoon nog niks, dat scheelt;)

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik denk dat mensen er echt wel begrip voor hebben, als ze het uberhaupt wel opmerken :)

Verder zou ik mijn man aan het werk zetten als het ECHT (maar dan ook echt) een puinzooi is. Gelukkig is mijn man de beroerdste niet en vindt ie het prima om 's avonds even een uurtje door het huis te razen.

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Nou, ik deed ook bijna niks in het huishouden hoor. Nou heb ik gelukkig een werkster, dus de zwaarste dingen werden toch wel 1x per week gedaan. En verder hield ik het lekker makkelijk. Ik was al blij als ik mezelf en baby aangekleed en gewassen had tegen de middag, haha.
    Misschien is het makkelijker voor jou om even een bezem door je huis te trekken en dan aan het eind van de dag je berg haren en vuil in 1x op te zuigen. Dat vond ik destijds in elk geval minder zwaar dan heel het huis stofzuigen en dweilen. En verder kunnen je man en misschien je moeder, toch ook wel een beetje helpen?

7. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Oke. Jullie hebben best een punt. Inmiddels heb ik mijn moeder maar gevraagd of ze er even een stofzuiger doorheen wil halen... Tis gewoon echt geen doen, ondanks dat ik me al heel wat voel. Blij als mijn vriend vanaf morgen nog een weekje thuis is, dan kan hij nog even de huisman uithangen :)

Vrienden zijn nooit te beroerd om zelf even naar de koelkast te lopen, maar het merendeel van de familie (zeker van zijn kant) komt echt op 'visite' en met zulke mensen ben je dus voortdurend zelf in de weer als je alleen thuis bent met de kleine.

Bedankt voor jullie reacties

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik deed het ook niet. Mijn vriend deed het stofzuigen en inderdaad verder iemand vragen om te helpen.

9. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Je moet ook heel goed beseffen dat je voor het kraambezoek geen serveerster bent hoor meid. Een bakkie koffie/thee, eventueel met beschuitje met muisjes of wat je ook in huis hebt. Daarna een 2e bakkie en weer wegwezen! Dat mag je best aangeven, is absoluut niet raar. Ik heb het hier ook een keer gehad dat mijn schoonzus met haar 3 tienerdochters + daar een vriendin van zaten. Ze gingen over van de koffie naar het bier, ja sorry hoor, waar ben je dan mee bezig. Dus na het eerste flesje bier (waar mijn man dus op ingegaan was) heb ik gezegt dat ik het vervelend vond, maar dat ik erg moe was en even wilde gaan liggen. De hint was duidelijk en iedereen stapte op, zonder morren.

10. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    mijn zusje helpt mij in het huishouden (3 uur per week), mn vriend doet het een en ander en mn moeder komt regelmatig langs om te helpen. Momenteel doe ik zelf weinig. Wasjes draaien en dan heb je het ook wel gehad. Ik heb ook schijt aan hoor, mensen begrijpen dat heus wel maar ik snap dat je alles aan kant wilt hebben, ik voel mezelf dan ook altijd veel rustiger als het opgeruimd is! Succes!

11. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    hoi!
    niet te veel doen hoor! je lijf heeft echt rust nodig!
    Ik had een bevalling van 1 uurtje, zonder hechtingen en was de dag erna al weer zelf gedouched en opgestaan en ontbeten voordat de kraamhulp kwam, die verklaarde me bijna voor gek..
    Ik was op dinsdagavond om half 8 bevallen en zaterdagging ik zelf boodschappen doen... Nou ik heb het geweten.. Toen ik die winkel inliep was ik al zo zwak als een vaatdoek! terwijl ik een superbevalling heb gehad!
    Mijn kraamhulp heeft me overigens ook geadviseerd om de eerste 6 weken niet te stofzuigen en dweilen, omdat je daarmee een bepaalde beweging maakt die nietzo goed schijnt te zijn voor de genezingvan je baarmoeder! dus dat excuus heb ik mooi aangegrepen om mijn man eens lekker te laten stofzuigen ;)

12. hottie

hottie Lid

13 aug 2007
    76
    0
    0
    Friesland
    Huishouding komt nog wel, denk eerst maar es aan je zelf en aan je kindje. De visite die je krijgt begrijpt het wel.

Groetjes hottie

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zou het belachelijk vinden als mijn visite, nadat ik net ben bevallen, van mij verwacht dat ik ze serveer terwijl ik alleen thuis ben. Ik zou dan echt een opmerking maken als 'vinden jullie het erg als jullie het zelf even pakken?'. Sowieso ben ik niet van plan die eerste 2 weken mensen langs te laten komen die niet dichtbij ons staan dus die zullen dat uit zichzelf wel doen. En de overige visite zal ik ook zoveel mogelijk proberen te plannen wanneer mijn man ook gewoon thuis is.

14. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    groot gelijk hoor!
    ik lag eerste week in ziekenhuis en ook daar had ik geen zin in hele hordes aan mijn bed.
    eind eerste week mocht ik naar huis en tot aan dat kraamzorg weg was heb ik heel weinig visite gehad en nu nog steeds beperkt.
    ik ga niet elke dag 2 tot 3 keer visite ontvangen.
    en in het weekend doen we alleen op de zondag of de ochtend of de middag.
    zaterdag wil ik gewoon lekker mijn eigen ding doen winkelen,boodschappen,lekker naar de zee en t strand, maar in ieder geval geen visite.
    wat ik ook heeeeeel veel hoor is dat mensen zeggen nou we komen na de feestdagen wel langs hoor nou ik vind t prima allemaal.
    ik kan heerlijk van mijn meisje genietten zonder overgelopen te worden van visite

15. ilona24

ilona24 Actief lid

11 nov 2008
    312
    0
    0
    limburg
    bij een eerste kindje kindje kan ikme dat heel goed voorstellen.
    Hoewel ik ok genoeg kanten ken van gezinnen waarbij 2 de of 3 de kindje geboren is je er toch na 1 week weer helemaal alleen voor zult staan voor het grootste gedeelte dit zal ik ook hebben.

16. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik heb gisteren voor het eerst weer wat gedaan (anderhalve week nadat de kraamhulp weg was), maar stofzuigen mag mijn vriend nog even doen. Kleine dingen lukt wel, maar gewoon langzaam. Dus een beetje opruimen, de was doen en afstoffen, of de wc en de wasbak schoonmaken enzo. Maar goed, zware dingen mag ik niet eens doen (ks), dus daardoor kan ik het ook makkelijker laten.

(Dat wil trouwens niet zeggen dat ik die stofwolken niet zie liggen...!)

Deel Deze Pagina