Ik denk dat we het daar allemaal unaniem wel mee eens zijn. Dit zit er net tussen in eigenlijk. het is niet zo erg als je hierboven beschrijft maar ook niet acceptabel in mijn ogen.
Dan zou ik het gewoon aankaarten maar gewoon bij jezelf blijven en netjes blijven, het is natuurlijk geen gewoonte om zo maar dingen van iemand te verwachten. Gewoon zeggen dat je ziet dat ze het al breder hebben, dat je het hartstikke fijn vind maar dat je nu wel stopt met dingen te geven of te betalen. Als ze daar naar op reageert zou ik dus wel zeggen dat als ze dat zo vervelend vind het overkomt als hebzucht en dat vrienden dat soort gevoelens normaliter niet bij elkaar moeten oproepen. Het is hartstikke fijn dat ze zwart kan werken in deze omstandigheden zodat ze meer heeft, maar dan moet ze wel nadenken waar ze haar geld aan uit geeft en er niet vanuit gaan dat zomaar iedereen haar helpt, je hebt tenslotte ook je eigen gezin. Als ze dat niet kan opbrengen zou het voor mij wel einde vriendschap zijn, ik hou niet van egoistische mensen en wat steeds meer moeten hebben en profiteren op vrienden.
Dat is inderdaad wel een goede. "goh wat fijn dat je het wat breder hebt nu, kunnen we wat leuks gaan doen samen!" dan is het vast duidelijk dat ik dat dan echt niet ga betalen. Verder kan ik altijd aangeven dat ik de manier waarop niet kan waarderen maar dat dit niet aan mij is om daarover te oordelen en het daarbij laten.
Die schulden hoeft ze toch niet af te betalen als ze in de schuldsanering zit, dus waarom zou ze. Ze profiteert waarschijnlijk ook nog van verschillende toelages en subsidies.
Het klinkt ook wel alsof je je vriendin heel erg verwent. Ze vraagt jou om langs de speelgoedwinkel te gaan en vaak hoeft ze het niet terug te betalen. Jij betaalt uitjes , jullie gaan vaak met jou auto weg. Als ik het goed begrijp..? As je dan anders gaat denken over haar situatie en je stopt met deze giften dan valt er al snel op dat er wat is en zou je dus moeten uitleggen waarom je niet meer achter bepaalde dingen staat? Hints hielpen niet volgens jou, dus als jij zegt : nu je het wat beter hebt kunnen we eens weg dan zal het kwartje misschien nog niet vallen. En wie weet valt haar reactie mee, maar kan ook tegenvallen. Ik vraag me wel af of ze geen misbruik van jou maakt. Dat hoort niet in dit topic thuis, maar als ik het heel slecht zou hebben dan zou ik niet aan vrienden vragen om spullen te halen in de winkel, tenzij het gaat om voorschieten en later terugkrijgen dan heb ik niks gezegd.
Ik zou serieus op mijn tong moeten bijten om het haar niet te vragen waarom ze niet gewoon meer schulden terugbetaald. En ik zou echt wel stoppen met her en der kleren kopen voor haar kinderen. Dat je je eigen kleding van de kinderen doorgeeft, tot daaraantoe nog ... Maar specifiek voor haar rondhoren bij anderen en op beurzen kopen, daar zou ik toch echt mee kappen en iets hebben "laat haar het zelf maar kopen als ze 't nodig heeft".
nee we gaan niet met mijn auto ergens naar toe hoor, we hebben beide 3 kinderen en ik heb een simpele station whahaha Maar ze komt nooit naar mij toe, ik altijd naar haar, dat bedoelde ik. En ze bedoeld inderdaad dat ik het van haar terug krijg maar ze moet anders een half uurtje rijden voor die winkel en ik rij er toevallig langs als ik haar kant op moet dus dan is het natuurlijk een kleine moeite om het even op te pikken en het voor te schieten voor haar. Ze geeft altijd aan dat ik het terug krijg hoor! Alleen dan reageer ik met dat ze het geld beter kan gebruiken en er maar iets leuks van moet kopen voor de kids. Nou dat doet ze dus Alleen dan iets TE enthousiast... misschien moet ik aangeven dat ze weer wat extra's kan aflossen dan hahaha
Nee ga ook niet specifiek voor haar naar kledingbeurzen hoor, vind het gewoon zelf leuk om er te lopen en ik koop nog vaak 2e hands voor mijn eigen kids. Als ik ga vraag ik haar vaak of ze nog wat nodig heeft voor dr kids en soms heeft ze wat nodig en soms weet ik toevallig dat ze op zoek was naar iets. Met kerst zocht ze bijv. een nette outfit voor de kinderen, nou dan kan ik het niet laten om daar te kijken of ze het hebben voor dr. Op het moment dat mensen gaan zitten bietsen bij me om geld of spullen is het bij mij wel snel klaar hoor. Het komt ook echt uit mijzelf en niet vanuit haar. Ze vraagt er ook niet om ofzo.
Waarom is dat raar? Ik weet heel goed hoe de financiele situatie van mijn beste vriendin eruit ziet. Ik heb haar meegenomen naar een musical, compleet op mijn kosten. Drankjes en parkeren heb ik haar teruggestort nadat ze had afgerekend omdat ze het moeilijk vond dat ik alles betaalde. Ze krijgt van mij een vast bedrag per maand. Als ze haar eigen woonruimte heeft gevonden voor haar en de kinderen, ligt er hier een ikeapas klaar met een leuk bedrag erop. Waarom? Omdat ik weet hoe zwaar ze het nu heeft, maar vooral omdat ze het al moeilijk genoeg vond om te vragen of ik een rekening wilde betalen. Een paar weken nachteust en een hele omweg via de whatsapp om een (voor mij klein) bedrag te vragen. Met liefde betaal ik die, heb ik ook gedaan. Verder vraagt ze me nooit iets, echt nooit. Máár als ik erachter kom dat ze mij gebruikt en het geld uitgeeft aan dingen die ze eigenlijk niet kan betalen, is het wel gelijk voorbij. Dan stopt de geldkraan en hoef ik haar vriendschap niet meer. Dussss ts; kappen die handel. Daar ben ik heel makkelijk in.
Ja oke. Maar de volgende keer denkt ze, ik vraag het weer eens en waarschijnlijk laat ze het terugbetalen dan weer zitten. Zo bedoelde ik het meer. En dat is jou goedheid.