Hoi hoi, Ik ben op zoek naar wat tips voor de nachten! Op dit moment is ons meisje 2,5 maand de enige ritme die erin zit is dat ze om een uurtje of 19.30 naar bed gaat tegelijk met haar grote zus. De voeding daarna was om 23.00 maar die verschuift ze nu naar over het algemeen 2.00 uur. Maar het kan ook weleens 01.00 uur zijn of opeens weer 05.00 uur (1x gebeurd). Wat zouden jullie doen, zodra ik naar bed gaat haar wakker maken voor een voeding dit zal zo rond een uurtje of 22.00/22.30 zijn? Nieuwsgierig naar jullie mening!
Nee, ik zou niet wakker maken. Ze is nog zo jong, heel logisch dat ze nog komt snachts voor voeding. Ik zou niet sleutelen aan haar ritme, want ik vind namelijk dat ze het al helemaal super doet. Ze slaapt gewoon 6,5 uur als ze om 02.00 uur komt voor een voeding, dat is toch top. Daarbij hoeft wakker maken niet te helpen met beter slapen. Je hoort ook vaak dat kindjes juist vaker wakker worden omdat ze uit hun diepe slaap gehaald worden. Het proberen kan altijd natuurlijk, als je het echt wilt. Je weet snel genoeg hoe ze er op reageert. Maar ik vind eerlijk gezegd dat ze het super doet.
hoi, mijn kleine man is bijna twee maanden en zijn nachtritme is als volgt: rond 7 uur naar bed, dan geven we hem tussen 10 en 11 een flesje (daar wordt hij meestal niet wakker van) en dan slaapt hij tot ongeveer 4 uur, nog een voeding (bv) en dan slaapt hij tot 6 of 7 uur.. als we hem niet tussen 10 en 11 een flesje geven is het onvoorspelbaar wanneer hij wakker wordt, kan idd ergens tussen half 2 en 5 zijn, net als wat jij beschrijft. Dus hier werkt 'wakker' maken wel goed maar kan me voorstellen dat dat niet bij elk kindje werkt.. Ik word zelf ook wat onrustiger als we hem geen flesje geven omdat ik dan niet weet wanneer hij weer komt. Heel veel succes!
Hi oogappel, onze kindjes zijn ongeveer even oud, leuk! Hier gaat het nu ongeveer zo: Ze gaat rond 21u naar bed, daarvoor is ze vaak onrustig en clustert ze wat. Rond 21u begint ze echt aan haar nacht. Dan leg ik haar boven in bed en geef haar nog een slokje voor de nacht, dat is de ene keer wel een complete voeding, de andere keer slechts een slokje. Tegen 23u maak ik haar wakker voor een voeding(kje). Deze drinkt ze meestal half slapend. Ik verschoon haar dan ook verder niet (tenzij ze heeft gepoept uiteraard). Daarna komt ze rond 0300 of 0400 uur meestal weer en slaapt na die nachtvoeding weer tot de ochtend. Maak ik haar rond 23u niet wakker, dan komt ze veel vroeger, al rond 0100/0200 uur, waardoor we dus 2 nachtvoedingen krijgen (bijv 2 en 5 uur). Hier werkt het wakker maken dus (meestal) wel, maar ik denk dat dit voor iedereen verschillend is.
Wij hebben onze dochter nooit wakker gemaakt, gewoon omdat we vonden dat ze zelf mocht aangeven wanneer ze honger had en niet op ons verzoek. Ook vind ik het wakker maken zelf niet prettig, ze slapen soms zo diep en om dan gestoord te worden voelde niet goed. Het is maar net wat je zelf prettig vindt, probeer het anders een keertje, misschien slaapt ze wel zo diep dat ze niet wil drinken?