Hoe hond dit afleren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Maxellera, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    We wonen sinds een maand in een appartement op de eerste verdieping. Onze hond mag van ons niet op de bank, maar ik heb hem wel al een aantal keer betrapt dat hij op de bank lag als ik 's morgens binnen kwam. Hier jaag ik hem dan af.

Nu is dit niet zo'n grote ramp alleen kwam ik laatst nog ergens achter. Een week of twee geleden ging ik voor het huis me klaarmaken om te gaan. De hond was alleen thuis. Ik kijk op naar boven en zie hem op de vensterbank zitten en naar mij te kijken! Nu is hij geen schoothondje (toller) en moet hij om op de vensterbank te komen eerst via de bank, want het raam zit tegen de rugleuning.
    Ik was aan het gebaren van ga daar van af maar hij bleef lekker kijken naar hoe ik aan het zwaaien was. Zodra ik naar binnen ga hoort hij dit al lang en is hij netjes op de grond en kan ik hem dus niet straffen.

Waar ik me het meeste druk om maak is dat als hij daar zit en hij buiten honden ziet lopen hij waarschijnlijk gaat blaffen, dit weten wij dus niet en ik wil niet dat hij storend is voor de buren.

We hebben hem er al een paar keer ingeluisd door te doen alsof we weg gingen en dan bleef eentje binnen. Als de ander dan beneden was en zag dat hij er zit stuurde een berichtje naar boven en kon hij op heterdaad betrapt worden. Dit werkte een paar keer maar ik weet ook niet of hij dan als we langer weg zijn tussendoor daar gaat zitten.

Iemand tips hoe je een hond dus iets kunt afleren wat hij doet als je er niet bij bent? ;)

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.077
    3.866
    113
    Ik moest wel een beetje lachen, de hond van mijn ouders deed dat ook, zodra mijn moeder met de fiets het grindpad op reed, zag ze een neus boven de vensterbank uitsteken en als ze binnen was, lag de hond gewoon op haar plaats, haha, maar wel een warme bank met haren.

Heb je geen andere plek, bijv. de gang waar hij kan liggen?

3. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Bank verplaatsen of plakplastic tegen het raam alleen heb je dan het risico dat hij schimmen ziet en daar tegen blaft.
    Bij onze oude hond heb ik de vensterbank met groene zeep ingesmeerd maar dat werkte niet;)

Op de bank kan je een eet stoel leggen als je weg gaat.

4. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    We houden hem bewust in de woonkamer omdat de gang aansluit op het trappenhuis. Hij is redelijk waaks en hoort dan dus snel andere mensen in het trappenhuis waardoor hij kan gaan blaffen. In de woonkamer met de tussendeur dicht hoor je dat niet echt meer dus dat is wel fijn, alleen jammer van deze verassing nu ;). Enige andere mogelijkheden zijn de slaap/logeer kamer maar om nou een hond in bed te vinden ;)?..

Onze woonkamer is wel in te delen in twee delen met een grote tussendeur, alleen staat zijn mand etc wel in de ruimte bij 'het' raam. Even puzzelen dus, maar het liefste gewoon afleren ;).

5. Apenijn

Apenijn Bekend lid

17 dec 2012
    741
    0
    0
    Otis doet het ook. Kleine hond die blaft als een bouvier. Naar alles wat vreemd is...
    Wel schattig, want als ik thuis kom zie ik hem altijd zitten in de vensterbank. Ik heb een poefje voor het raam gezet om te voorkomen dat hij op de bank gaat en dat werkt goed. Al moet ik wel veel natte neuzen weghalen van het raam.

Maar hoe te voorkomen dat hij blaft... hm. het is lastig dat je hond het alleen doet als je er niet bent. Wellicht kun je het zitten in de vensterbank toestaan, en dan trainen op het blaffen? Dan ben je erbij en leer je hem dat hij mag kijken, maar niet mag blaffen naar vreemde dingen als hij daar zit?

6. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Ja eventueel wel een idee, een barricade die wel makkelijk weg te halen is ;). Zal ook eens aan de buren vragen of hij blaft.

Leek me wel een leuk idee trouwens om mijn laptop ergens open te zetten en de webcam te laten lopen. Ben benieuwd wat hij allemaal uitspookt als we weg zijn :p.

7. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Ja het is even lastig ;), ik zal even een foto plaatsen van de 'plek'. Hij gaat dan dus op de vensterbank met het plantje zitten (die ook al eens om lag dus ;) ). Ik wil liever dat hij er überhaupt niet gaat zitten omdat hij dan hoe dan ook over die loveseat moet. En als ik een weg ga net na een wandeling krijg je dus snel vlekken etc.

Denk dat een barricade de beste oplossing is aangezien we er niet bij zijn om het af te leren. Ik gun het hem wel om naar buiten te kijken, alleen niet via de bank en/of blaffend, haha.

8. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Ik moest ook even giechelen omdat onze hond idd ook zo kan kijken, van ja leuk. Haha!
    Misschien kun je aan je buren vragen of ze hem horen wanneer jullie niet thuis zijn? Onze buurvrouw aan 1 kant laat het ons weten als hij tekeer gaat wanneer we er niet zijn, maar ze weet gelukkig dat hij totaal niet tegen lawaai kan. Dus wist wat er ging gebeuren toen overal ramen en deuren vervangen werden...wat een herrie is dat...Zie net dat je dat van plan bent te doen. ;)
    Kunt idd beginnen met een barricade dat ie er niet op kan. Ik moet hier elke week (werk buitenshuis 1 dag) een gordijn omhoog binden omdat ie er al twee keer in gezeten heeft...geen idee waarom. Dus zo zou ik idd beginnen om te kijken of dat werkt.
    Succes!

9. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Hahaha, ik moet er wel om lachen.
    Mijn hond (kooiker) woont zo ongeveer in het raamkozijn, en dan zo heerlijk met zeiknatte neus tegen het raam geplakt.
    Heb je je buren gevraagd of ze hem horen als jullie weg zijn?
    Mijn ervaring hier is nl dat meneer zeer waaks is als wij thuis zijn, maar als we weg zijn kan er een asiel honden voorbij komen, maar dan doet hij niks. Volgens mij begroet hij inbrekers dan ook met een kwispelende staart vrees ik.:D
    En zo is het met het hondje van de buren ook.
    Dus wie weet heb jij ook zo'n lafaard?:D

10. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik zie op een foto een poef staan die zou ik op de bank/stoel voor het raam leggen als je weg gaat.

11. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Onze hond doet dit ook! Is denk ik niet af te leren..
    Wij hebben nu een puppyren gekocht, en daarmee de helft vd woonkamer afgezet als we weg gaan... (We gebruiken 3hekjes hiervan)
    Oke niet echt een fijn gezicht , maar je haalt m ook zo weer weg.

Deel Deze Pagina