Hallo, Als je een 0 uren contract hebt wordt je zwangerschapsuitkering door UWV bepaalt aan de hand van de 4 weken voorafgaan aan je verlof die je gewerkt hebt. Nu lijkt het mij het slimst om dan die weken zoveel mogelijk uren te maken. Maar iemand gaf aan dat UWV ook naar je arbeidsverleden langer terug kan kijken en als ze bijvoorbeeld zien dat je ineens 3 keer zoveel werkt ze ondanks je vele gewerkte uren veel minder kunnen uitkeren. Heeft iemand dit meegemaakt of weet iemand hoe dit in zijn werk gaat bij het UWV? Bedankt.
goeie vraag, en het is mij ook niet volledig duidelijk. ik heb ook een 0 uren contract en zat met deze vraag. zelfs bij het uwv zelf kreeg ik er geen duidelijk antwoord op. dus ik lees even mee, ben nieuwsgierig!
Hoi Marieke, Krijg jij niet nu al een zwangerschapsuitkering? Het bedrijf waar ik voor werk zei dus dat ze dat kunnen doen maar dat je ook bezwaar hiertegen kunt aantekenen. En ik werk nu zo'n 12 tot 15 uur gemiddeld per week en zou dan die 4 weken wel veel meer willen werken omdat het gewoon meer oplevert toch? Alleen kan ik het nu nietdus het liefst begin ik daar zo een 8 weken voor het verlof mee (meer werken) maar als ze dan gaan weiger dat ook uit te betalen vind ik dat ook weer helemaal niks.
ik krijg nu een uitkering ja, maar de hoogte is nog niet bekend. het duurde even voor mijn werkgever alle papieren had ingediend.
dat doen ze in ieder geval niet, dat heeft de telefoniste van het uwv me verzekerd. niet bij een 0 uren contract.
Nee hoor, 4 weken voorafgaand aan het verlof is waar ze naar kijken. Dat zeiden ze zowel bij het UWV als bij mijn werk. Marieke, dat is dus nog even spannend. Kun je het me laten weten zodra je het hebt ontvangen? Niet de hoogte van het bedrag hoor, maar of het overeenkomt met je gewerkte uren.
ja das goed, maar dat duurt nog wel even, want volgens mij krijg ik het pas eind volgende maand. (krijg eerst nog een keer salaris)
trouwens, het gaat niet om de exacte 4 weken voor je verlof he! het het gaat om de 4 weken in de periode voorafgaand aan je verlof. bijv, mijn verlof ging 28 juni in. mijn uitkering wordt (als het goed is dan) berekend over 1-31 mei, dus de maand ervoor. maar dat weet je vast al want dat staat ook op de site van het uwv.
Ik had 2 jaar geleden een baan bij de edah en had ook een 0 uren contract. Nou is het zo leuk met de wet dat als je 3 maanden lang 20 uur werken achter elkaar heb je ook recht op een contract van 20 uur! En dat was inderdaad zo want ik heb me recht gekregen en 5 weken later ging ik met zwangerschapsverlof
dat klopt idd. en zelfs als je de uren niet op je contract hebt gekregen is je baas toch verplicht je die uren in te zetten. (na 3 of 6 mnd) moet zeggen dat je met een 0 uren contract nog best goed bent beschermd!
ik heb dan wel geen 0 uren contract maar heb 4 weken voor dat mijn verlofin ging ook meer uren gewerkt. deze gemiddelde uren heb ik dan ook gekregen tijdens mijn verlof. even een voorbeeld: ik heb een contract van 30 uur maar heb gemiddeld in die 4 weken ervoor 35 uur gewerkt, en deze uren heb ik ook 16 weken lang uitbetaald gekregen.
Ze kijken dus naar de maand vóór je verlof? En wat als je voor je verlof nog 1 of 2 weken vakantie zou opnemen? bv. Als ik 6 weken vantevoren met verlof ga (2 januari) en ik neem die week tussen kerst en nieuwjaar vrij. Hoe berekenen ze dan die week? Of tellen je vakantie-uren ook mee?
Ik ben 10 april met verlof gegaan en mijn uitkering is berekend op de maand maart. Je werkgever geeft (in mijn geval tenminste) het sv-loon door. Dat staat ergens in 1 van die kolommetjes onder aan je loonstrook. Op basis daarvan berekent het uwv je uitkering.' @Alina21: Als het goed is zitten daar dan ook je vakantieuren bij, in principe tellen die gewoon als gewerkte uren.
ik heb bericht gekregen over de hoogte.. mijn zw.uitkering is berekend over 1-31 mei, ik ben 27 juni met verlof gegaan. omdat ik in mei extra heb gewerkt krijg ik idd een hogere uitkering.