Werken, uitkering

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Dirish, 4 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dirish

Dirish Lid

16 mei 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goededag,

Vraagje ;)

Ben in juni 2015 terug gekomen uit Nieuwzeeland omdat ik onverwachts zwanger ben geworden.
    Heb van juni tot oktober nog gewerkt en ben toen met zwangerschapverlof gegaan. Die 25jan eindigde.

Hoe nu verder, ben alleenstaande moeder met een dochtertje van 3mnd en wil haar nog niet naar de opvang sturen want het is nog een baby!

Heb geen recht op WW aangezien ik ontslag genomen ( omdat ik moest bevallen....) en niet 26 weken in Nederland heb gewerkt.

Had een aanvraag bij de gemeente gedaan voor een bijstand uitkering maar kom net terug van een heel vervelend gesprek, ja huilend de deur uit, omdat ik word verplicht om te solliciteren/werken/IW4(!!)

Hoe zit het met de ontheffing arbeidsplicht, ontheffing sollicitatieplicht, vrijlating inkomsten etc

Wil echt wel weer aan het werk maar nu gewoon nog niet als mijn baby nog baby is!!

Wat kan/moet ik doen, waar heb ik recht op, wat zijn mijn verplichtingen.

Ohja haar vader heb ik niks aan, half hippie zonder werk.
    Geen alimentatie dus

Graag hoor ik advies van jullie

2. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    uuh je hebt een kind gekregen en die moet je verzorgen dat kost geld.
    zou wel heel mooi zijn dat iedereen thuis kan gaan zitten omdat ze hun kind niet naar de opvang willen brengen.
    een uitkering is voor mensen die het nodig hebben.
    door deze redenering worden de regels alleen nog maar strenger qua uitkeringen......

3. Dirish

Dirish Lid

16 mei 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    @toetie

Als je even terug leest staat er ook dat ik weer aan het werk wil......

Maar bedankt voor je advies....

4. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    niet als je baby nog baby is zeg je zelf.
    de regering kan niet iedereen gaan sponseren tot dat de moeders er klaar voor zijn om te gaan werken.
    dat zou iedere moeder wel willen.
    op het moment dat je werk had gehad zou je nu ook weer aan het werk zijn want dan was je verlof afgelopen.

5. Liminous

Liminous Actief lid

23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Ik sluit me hier volledig bij aan. Voelde me ook echt niet happy om de kids weg te brengen toen ze nog zo klein waren.. Maar blijkbaar ben jij huilend de deur uit gelopen omdat je bepaalde verwachtingen had die niet realistisch zijn. Zo werkt het nou eenmaal in NL. Er is helaas nergens een potje waar je je handje op kunt houden ''omdat je geen zin hebt om iets van de baby-tijd te missen''.

6. Dirish

Dirish Lid

16 mei 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien heb ik her niet helemaal goed verwoord, ben echt niet de persoon die alleen maar op me reet ga zitten en wachten tot er geld op me bordje komt.

Ben zelf zwanger geworden, zelf voor gekozen Bla Bla Bla. I know!!

Maar hier heb ik nog steeds niks aan!!!!

Misschien idd niet te horen gekregen wat ik dacht, maar wat ik al zei. Wil echt wel weer aan het werk, parttime? Helemaal prima, maar er werd verteld dat ik weer fulltime aan de bak moest. Dat vind ik NU niets nee, 5dagen in de week naar de opvang vind ik echt te ver gaan..

7. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik stuur je een pb

8. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.129
    1.827
    113
    Snap je angst en je wil om je kind iet in de opvang te doen.

Naar mijn weten had / heb je tot je kind 4 jaar is vrijstelling maar er is zoveel veranderd.
    Maar je bent alleen dus je krijgt al zoveel dus als je zoekt op partime denk 28 tot 32 uur datje nog makkelijk rond kan komen ik zir het hier heel veel.

zoek eens op google en belasting hpeveel je er bij krijgt met een x bedrag.

9. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ja dat klopt tot je kind 5 is. Maar goed de vraag is wil je dat want je moet wel reïntegreren en negen van de tien keer betekend dat studeren en perkjes schoffelen.

De uitkering is maximaal 960 pm + 340 kind gebonden budget. Die 340 heb je ook recht op als je werkt. Ik zou de uitkering wel asm aanvragen maar ook kijken of je een baan kan vinden waarbij je met een paar dagen werk ook op dat bedrag zit.
    En kijk ook eens naar een gastouder. Ik vond de opvang zelf niks maar heb een hele leuke gastouder gevonden voor mn zoontje.

10. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je hebt recht op vrijstelling tot je kind 5 jaar is,dit moet je zelf aanvragen en reken op een afwijzing.Sommige gemeentes doen alsof deze regeling niet voor hun geld.
    Als je kijkt op de website van legal2people vind je alle info.
    Als de vrijstelling geregelt is word er een tegenprestatie verwacht,je gaat dit in overleg invullen met een consulent.
    Ik heb op deze manier vrijstelling gekregen omdat het werk wat ik deed niet te combineren is met kinderopvang op welke manier dan ook,nu heb ik de mogelijkheid om te studeren zodat ik straks wel een normale baan kan vinden.

11. Dirish

Dirish Lid

16 mei 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie Sanne!

12. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Helaas zijn de dingen die jij opnoemt geen redenen om een uitkering te krijgen. Iedereen (mits afgekeurd) heeft sollicitatieplicht. Als je niet fulltime wilt werken, zou ik beginnen met een parttime baan te zoeken (bijv. 3 dagen in de week) en daarnaast toeslagen aanvragen (huur, zorg, kindgebonden budget). Dan is je kleintje niet fulltime op een KDV. Als je een KDV niks vindt, kun je ook kiezen voor een gastouder.
    Er zijn zoveel (alleenstaande) moeders die geen keuze hebben en gewoon moeten werken voor zichzelf en hun kind. De regels omtrent uitkeringen zijn alleen maar aangescherpt nu.

13. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dit klopt dus niet,iedere alleenstaande ouder heeft op basis van artikel 9a van de participatiewet recht op vrijstelling van sollicitatieplicht ,je moet er alleen echt moeite voor doen omdat de meeste gemeentes je hierin tegenwerken en het je niet kado geven.

14. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Tja, aan mij zal je niet zo veel hebben.
    Jij hebt gekozen voor dit kind, dus je zal daar ook zelf de consequenties van moeten ondervinden.
    Ik was tijdens mijn zwangerschap ook al alleen.
    Na mijn verlof ben ik direct weer fulltime gaan werken waardoor mijn zoontje gelijk 4 dagen naar de opvang ging en 1 dag naar mijn moeder.
    Je denkt dat ik niet liever nog lekker thuis had willen blijven zitten?
    Ik heb voor mijn kind gekozen dus ik ga er ook voor zorgen dat ik hem kan onderhouden.

15. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dirish,als jij er voor kiest om voorlopig voor je kleintje te zorgen,prima,doen!Trek je niets aan van de kritiek die je krijgt en nog zal krijgen.Er zijn genoeg moeders die stoppen met werken als er kinderen zijn omdat ze een partner hebben die genoeg inkomsten heeft zodat ze thuis kunnen blijven.Heel vaak worden deze moeders "toegejuigd" door hun omgeving maar als je als alleenstaande moeder thuis wilt blijven de eerste jaren word je haast afgebrand....Respect voor de werkende (alleenstaande) moeders maar ik doe het anders.

16. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Lekker makkelijk gedacht! Denk je dat het mij niks deed dat ik mijn kind naar de opvang moest brengen? Het is nou eenmaal zo dat als je wilt werken je opvang voor je kind moet regelen.

heb je geen vrienden/familie of iets die een x aantal dagen wil oppassen? Of anders een gastouder aan huis?

Je kan moeilijk een bijstand uitkering aanvragen omdat je je kind te jong vind om naar de opvang te gaan en niet wil werken. Zo werkt het niet!

17. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als je in aanmerking wil komen voor een uitkering die door werkende anderen betaald wordt, vind ik het niet meer dan logisch dat je er alles aan doet om zo snel mogelijk van die uitkering af te komen. Dus als er een fulltime functie beschikbaar is ga je fulltime werken.

Als je thuis wil blijven of parttime wil werken is dat een luxe die voor je eigen rekening komt (of voor rekening van een werkende partner).

Ik denk dat je de keuze hebt tussen:
    - uitkering aanvragen, fulltime werken, daarna kijken of er andere mogelijkheden zijn.
    - geen uitkering aanvragen en zonder geld op zoek gaan naar oplossingen die passen bij je (luxe)probleem.

Ik begrijp heel goed dat je bij je kindje thuis wil zijn, maar ik zou daar niet voor willen betalen (tenzij iedere moeder bijvoorbeeld 6 maanden bevallingsverlof zou krijgen).

18. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Maar dat is toch helemaal geen goede vergelijking?
    Een vrouw die stopt met werken omdat haar partner genoeg inkomsten heeft geen recht op een uitkering en/of toeslagen.
    Een alleenstaande moeder krijgt dit wel allemaal.
    Ik ben absoluut niet tegen een uitkering en/of toeslagen wanneer dit nodig is omdat iemand bijvoorbeeld geen werk kan vinden of arbeidsongeschikt is geraakt. Maar ik heb daar een andere mening bij wanneer de reden is om niet te gaan werken omdat je liever bij je kindje wilt blijven.

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Als je een baan van bijv 4 dagen hebt kom je al snel boven de bijstandsnorm.

Ik zou ook wel bij mn baby's willen blijven maar ik moest ook gewoon weer aan het werk omdat we op een salaris bijna niet rond konden komen.

Dus dat je moet werken vind ik heel normaal.

20. Liminous

Liminous Actief lid

23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou het zelfs ronduit belachelijk vinden als hiervoor ''potjes'' zijn. Er zijn ook zat vrouwen die wél een werkende partner hebben, maar zelf ook moeten werken om rond te komen terwijl die ook wel graag de eerste periode (jaren?) bij hun kind willen zijn.

Als je echt niet kúnt werken, door wat voor reden dan ook, dan vind ik het een ander verhaal..

Deel Deze Pagina