Sterillisatie tijdens keizersnee

Discussie in 'De bevalling' gestart door rimar, 2 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rimar

rimar VIP lid

1 jul 2009
    15.674
    0
    36
    ambtenaar part time
    in het hoge noorden
    Ik zit eraan te denken om de gyn te vragen dat als deze zwangerschap weer op een keizersnee uitdraait of hij/zij dan mij ook gelijk wil sterilliseren. Dit omdat ik hierna toch niet weer zwanger wil raken. Wie heeft er ervaring op dit gebied?

2. Marientje28

Marientje28 Actief lid

30 jun 2008
    220
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Ik ben bijna drie jaar geleden tijdens de sectio voor onze jongste gesteriliseerd. Dit was al tijdens de zwangerschap afgesproken.
    Ons oudste kind is geboren na een vruchtbaarheidsbehandeling en bleek een aantal vervelnde afwijkingen te hebben. Net toen we anderhalf jaar later besloten hadden niet voor een tweede kindje te gaan (ivm erfelijkheid van de afwijkingen) bleek ik al 4 maanden zwanger van de jingste. Doordat ik nog borstvoeding gaf had ik geen regelmatige cyclus waardoor de zwangerschap pas laat ontdekt is.
    Ons zoontje is gelukkig gezond geboren maar met in ons achterhoofd een vruchtbaarheidstraject, een complexe bevalling met sepsis bij mij nadien, een kind met afwijkingen etc, besloten we dat ons geluk compleet was met nog een kindje erbij.

Risico's zijn er wel. Door de zwangerschapshormonen is al het weefsel opgezet waardoor de gyn evt de eileider niet goed kan zien en de clipping dus niet goed lukt.
    De procedure tijdens sectio vond ik heel mooi. Ons zoontje is geboren, nagekeken door kinderarts, in eerste instantie gezond bevonden en toen werd nogmaals gevraagd of we achter de sterilisatie stonden. Heel netjes.

3. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Bij de jongste kreeg ik een keizersnede, en aangezien dit mijn 4de kindje is, had ik besloten om te laten steriliseren.
    Eerst vond de gynaecoloog dit geen goed plan, want hij vond mij te jong, en was bang dat dit een beslissing zou zijn vanwege de zware zwangerschap. ;)

Ik heb hem echt moeten overtuigen dat het voor mij echt de laatste zou zijn.

Uiteindelijk heeft hij, (na nog 3x vragen) mij gesteriliseerd tijdens de keizersnede. En ik heb er niets van gemerkt. Kostte maar 5 minuten extra!!!! :)

Wel heb ik nu vaker bloedingen tussendoor. En of dat nou van de keizersnede is of van de sterilisatie, geen idee. Maar in Januari wil ik dat nog even na laten kijken.

4. Nijntje27

Nijntje27 Fanatiek lid

27 aug 2008
    4.698
    0
    0
    Juf
    In de buurt van Oss
    Hier staat voor januari ook een sterilisatie tijdens de ks gepland.
    Nu 3 kindjes vinden wij het prima, daarnaast wordt het een 3e ks (max volgens mijn gyn) en mijn lichaam geeft nu duidelijk aan dat het wel genoeg is zo...

5. rimar

rimar VIP lid

1 jul 2009
    15.674
    0
    36
    ambtenaar part time
    in het hoge noorden
    Ik denk dat ik me goed laat voorlichten en anders is ml gewoon de klos en mag hij zich laten helpen.

6. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Een tip: Als je het niet zeker weet of het bij jou kan, maar wel zeker weet dat je wilt gaan steriliseren (een van beide) is het nu de tijd om eventueel de zorgverzekering van je man aan te passen.

Dit hebben wij ook gedaan voor het komende jaar. Een sterilisatie bij een man kost gemiddeld 380 euro, verzekeren is veel goedkoper.

Ik betaal voor de aanvullende verzekering van mijn man volgend jaar 130 euro. Dus dat scheelt nogal.

Vraag ook even na of ze dit er bij de keizersnede even gratis extra bij doen, of dat je dit ook los ervan nog moet bekostigen, als je er niet voor verzekerd bent, en je moet het los er van betalen kunnen de kosten behoorlijk oplopen.

7. rimar

rimar VIP lid

1 jul 2009
    15.674
    0
    36
    ambtenaar part time
    in het hoge noorden
    @maantje, vandaar ook mijn vraag aan de gyn of hij/zij het bij mij wil doen. Het valt bij mij onder mijn verzekering en bij ml niet.

Deel Deze Pagina