Ik weet niet hoe het met TS zit, maar ik denk niet dat mijn schoonouders een maand willen wachten om hun eerste kleinkind te zien (en eigenlijk geldt dat ook voor mijn ouders hoor)... En ik heb daar ook wel begrip voor, hoe zou je zelf zijn als je zoon of dochter een eerste kindje krijgt? En gezien ze hiervoor lang moeten reizen, begrijp ik ook wel dat ze tijdens die periode dicht bij ons willen zijn.
Ik vind jou niet egoistisch, maar je schoonouders en man wel.. (sorry!). Ik zou niemand anders dan mijn partner bij de bevalling willen hebben en daarna eerst even een uurtje met elkaar genieten alvorens wij de familie bellen. Is er geen mogelijkheid om een compromis te vinden? Schoonouders laten overnachten in de buurt, maar dat ze wel in de buurt mogen zijn als je aan het bevallen bent.. Praat er eens over met je VK, er zijn al zoveel dingen waar je aan moet wennen.. Hoe goed je ook kan met je ouders/schoonouders.. Dat geeft alleen maar meer drukte en stress.. Onze familie woont allebei op 2uur rijden van ons, mijn ouders hebben wel aangegeven dat als ze straks gestopt zijn met werken en ik zwanger zou zijn dat ze er dan over denken om de caravan een staplek bij ons in de buurt te geven. Mijn schoonzusje (woont dus 2 uur bij ons vandaan en in de buurt van de rest van de familie)heeft ons als eerste gebeld toen ze bevallen was. Konden wij gelijk in de auto stappen, zodat niet alle oud ooms en oud tantes de kleine al gezien hadden voor wij, als oom en tante, haar gezien hadden. Vond ik erg lief van haar. Ze belde ons zelfs voor de opa's en oma's. Wij zaten al in de auto toen zij het te horen kregen.. erg lief! Ze hebben wel 2 a 3 uur gewacht na de geboorte, even met zn drietjes genieten.. Mocht ik ooit dus bevallen, dan kan ik wel vrij snel bellen.. voordat iedereen er is Voorlopig nog niet aan de orde.. in 2014 stoppen met de pil staat nu op de planning.. Hoop dat jullie er uit komen samen..
Ik zou het gesprek met je man aangaan als de verloskundige er bij is. Wie weet kan zij wat meer rationele argumenten aandragen + de meeste mensen nemen sneller iets aan van iemand die er voor heeft gestudeerd. Misschien wel handig om de verloskundige van tevoren even in te lichten zodat ze weer wat je wil bespreken met haar Zorg in ieder geval dat je duidelijke afspraken maakt (met man/kraamzorg/schoonfamilie/familie/verloskundige/etc). Dan weet iedereen van tevoren waar hij/zij aan toe is en krijg je geen gedoe op het moment zelf. Maar uhhh... Hebben je schoonouders er ook rekening mee gehouden dat het kindje ook 3 weken te vroeg kan komen of dat je 2 weken overtijd loopt? In beide gevallen missen ze dan alsnog de geboorte.
Toch maar eens met je man het erover hebben. Leg hem maar uit dat het hier in Nederland er nou eenmaal anders aan toe gaat. Dat zijn familie net zo welkom is als jouw familie maar dat je wil dat ze niet hele dagen bij jullie zijn. Dat geldt voor beide kanten! Zeg hem wat het met je doet en hoeveel zorgen je erover hebt. Lijkt me dat hij dan toch wel moet luisteren. Misschien geen gek idee om dit samen met de verloskundige of kraamhulp te bespreken?
Nog niet misschien dat ze bij mij in huis kwamen. Ze zouden enorm welkom zijn, maar wel ergens anders slapen. Je hebt je rust nodig en het is enorm wennen als je opeens een gezin bent.
begrijp helemaal dat je dat niet ziet zitten, alleen het idee al moet ik niet aan denken. zou nog eens goed gaan praten met je man, prima die cultuur maar mag ook aan jou denken. natuurlijk willen ze komen maar niet bij jullie in huis, je hebt ook tijd alleen met man en kindje nodig. en bij bevalling aanwezig??? dat nooit! ook daarna eerst even genieten als gezinnetje.
Oei, lastig, je wilt je schoonfamilie natuurlijk niet het gevoel geven dat ze niet welkom zijn. Ikzelf ben zeven weken geleden bellen van mn eersfe kindje en ik vond t prettig om af en toe met zn 3- tjes te zijn. Gewoon wennen aan de nieuwe situatie. Wel is het prettig als familie enigzins in de buurt is. Ik geloof dat ik voor b&b zou gaan of een bungalow of stacaravan of iets in je buurt Als ze altijd over je vloer komen,dan kennen ze je en begrijpen ze zelf dat t even niet handig is als zij er ook zijn als de baby word geboren en in de eerste dagen
Het lijkt mij echt vreselijk als (schoon)familie in het ziekenhuis zit te wachten tot de bevalling achter de rug is. Ik ga dan ook niemand bellen als de bevalling begint, ook niet informeren als we van te voren een datum hebben (die kans is aanwezig vw tweeling). Ik begrijp je gevoel heel goed, ook dat het teveel is om ze een maand in huis te hebben. Ook daar moet ik niet aan denken, zelfs niet als ik niet net bevallen ben. O en ik heb een prima band met mijn familie, dus daar ligt het niet aan Ik begrijp ook dat je schoonfamilie dit van dichtbij mee willen maken, dat geeft denk ik ook wel weer een fijn gevoel, leuker dan dat ze er geen interesse naar hebben. Ik begrijp alleen je man niet. Hij moet hierin echt jouw mening respecteren en met zijn familie in gesprek gaan voor een geschikte oplossing en in ieder geval jou het gevoel geven dat hij achter jou staat, jij moet de klus klaren . Een oplossing heb ik niet voor je, ik zou idd bij de intake van de kraamhulp deze situatie uitleggen. Mss dat haar mening hierin wordt meegenomen?
Toen wij nog in het buitenland woonden en onze dochter geboren werd, hebben wij gezegd dat ouders/schoonouders best op visite mochten komen maar in een hotel/B&B. later zijn zowel mijn moeder als schoonmoeder nog alleen langsgeweest (om te kramen, huishouden te doen e.d.), en mijn schoonmoeder is wel altijd in de woonkamer blijven logeren. En kwam dan voor een week. 1 persoon was nog te doen. mijn moeder vond het prettiger (zelf) om ergens anders te slapen (en niet iedere nacht wakker van de baby!). Wij hebben het wel besproken met beiden ouders, en wij hebben zelf toen ook het hotel betaald bij de eerste visites (ze kwamen niet een maand hoor!). Maar dat vond ik zeker wel prettiger dan dat ze allemaal bij ons kwamen slapen! Ik vond het zelf nogal heftig een eerste (zeker zonder kraamzorg) en wilde helemaal geen bezoek. Maar zou het ook nu bij een tweede helemaal niet op prijs stellen als iedereen meteen maar een maand komt logeren. Je moet wennen aan een nieuwe situatie, nieuwe gezinssamenstelling, en hoe lief ouders/schoonouders ook zijn en hoe goed ze kunnen poetsen/koken/afwassen/wassen, het blijven gasten in jouw huis. TEnminste, da's mijn gevoel dan he!
Oef! Nou, ik zou er niet aan moeten denken om een hele familie op bezoek te hebben rond die periode! Ik vind de oplossing van een hotel of B&B dan ook véél beter. Op die manier zijn ze er toch (= compromis), maar heb je genoeg gelegenheid om privé te wennen aan het moederschap.
Als het onvermijdelijk is dat ze komen, is een kraamhotel voor jullie dan geen optie? Dan kunnen jullie de eerste week toch rustig bijkomen zonder 24/7 familie op je lip. En je kunt dan daar bezoek ontvangen, die dan op een gegeven moment als jullie moeten rusten weer weg gaat. En je schoonfamilie kan die week bij jullie in huis en toch dichtbij zijn.
Snap je punt heel goed hoor. En ik vind het niet egoistisch.... Zelf heb ik ook "zoiets" aan mn kar hangen... Mijn tante komt vlak na mijn bevalling voor 2 maanden naar NL, in mijn huis logeren.. Welkom natuurlijk. Maar ik heb haar nog nooit in real life gezien. Wel altijd via skype gesproken, en via de telefoon, bedoel heb wel een band met haar.. Maar het zal toch raar zijn. Ze komt half augustus, en ben begin augustus uitgerekend.Dat zal echt wel even wennen worden.... Tijdens mn bevalling zou ik dat ook niet in huis moeten hebben hoor, sorry.. Ik vind het al erg genoeg dat er kraamhulp moet zijn !
(Sorry beetje late reactie, druk!) Mijn schoonfamilie zijn nu 2 weken in huis geweest en ik vind het fijn dat ik dit weekend weer alleen ben met mijn mannetje. Ik merk nu al dat ik dit teveel vind laat staan rond de bevalling... We hebben over 3 weken weer een gesprek met de verloskundige, dan ga ik het aankaarten en misschien snapt mijn man het dan eerder van een deskundige. Dankjewel voor al jullie reacties .
Man o man, Babbona...... Niet doen!!!! Jij helemaal afgepeigerd van de bevalling, je probeert kennis te maken met je beebje, je voelt je lichamelijk en geestelijk leeg, baby-blues weet je wel, het is ook allemaal zo overweldigend, je hebt rust en intimiteit nodig... Nou en dan is daar jouw woelige italiaanse inwonende schoonfamilie... Hahaha!!! Neeejj meen je niet!!! Een máánd lang dan nog wel?!!!! Enkele dagen goed maar een maand, kom op!! Ik denk dat 9 op 10 vrouwen hiervoor zouden passen... Voor jezelf (en beeb) opkomen, meid!
Herkenbaar! Denk idd dat je niet veel kunt veranderen aan plan schoonmoeder en je man. Misschien wel n optie om alleen schoonmoeder twee weken voor de uitgerekende datum te laten komen en de rest als de baby er is? Scheelt een boel drukte in die laatste twee weken die al zwaar zijn. Zou alle mannen weren van de bovenverdieping zolang jij in je kraamtijd, tien dagen, zit. Leg je man ook uit dat je oncharmant naar de wc moet kunnen gaan etc. Dat scheelt al als ze vooral beneden zijn en jij het niet zo meemaakt. Mijn schoonmoeder kwam pas na vijf weken uit het buitenland over. Hiervoor gekozen zodat de drukte van kwaamzorg ert. Wat voorbij was. Voordeel hiervan is dat je lekker die eerste tijd zonder invasie hebt gehad. Nadeel is dat je dan al wat meer kunt en je je dus minder makkelijk op je slaapkamer kunt terugtrekken. Dus misschien is die twee weken na de bevalling zo gek nog niet. Voordelen: -er wordt heerlijk voor je gekookt en gezorgd. -huis wordt schoon gehouden -je kunt lekker boven in je slaapkamer blijven coccoonen met je baby want het is tenslotte je kraamtijd. -na die twee weken kun je meer en dan zijn ze weg en heb je weer je hele huis tot je beschikking -ik vond het voor mijn man geweldig dat zijn moeder snel kwam en prachtig om te zien hoe ze genoot van ons kindje.
Dit is jouw bevalling en daarbij moet alles om jou en de baby draaien. Dat je man het vervelend vindt voor zijn familie is te begrijpen. Maar hij hoort achter jou te staan. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en was helemaal kapot van al het bezoek en dan ook nog eens mijn schoonmoeder die bleef logeren. Het heeft onze band ernstig beschadigd (ik heb inmiddels geen contact meer met haar, maar dat heeft andere oorzaken) en ik heb het mijn man (en andere mensen die erop stonden dat ze moest komen) erg kwalijk genomen. Ik heb geen last gehad van kraamtranen, maar kraamhysterie! Ik was echt overweldigd door al het bezoek. Mijn man en familie hebben ervan geleerd. Bij mijn jongste zoon heb ik aangegeven dat ze of na een maand kwam of zelf accomodatie moest zoeken. Ze begreep het echt niet. Maar ze kwam een maand later en dat was gelukkig maar 1 weekend Ik zou echt op je strepen gaan staan. Misschien kunnen ze bij familieleden van jou logeren?
Met wat voor alternatieven ik dan ook kom niks is oke. Dit is echt de eerste discussie waar we niet aan uit lijken te komen . Ik zei ook, dan 2 weken erna. Maar ze willen de geboorte niet missen. Mijn ouders wonen 40km verder, ik ben bang dat ze dat te ver vinden en ik weet eerlijk gezegd ook niet of mijn ouders 1 maand wel goed vinden... Ik heb proberen te zoeken naar een huis te huur voor 1 maand, ik kan niks vinden alleen 1 van 850eur, dat is ook weer een beetje te veel. Verder heb je wel bungalows, maar die zijn ook niet zo goedkoop. Het gaat niet zo zeer om de prijs maar als ik dan een alternatief voorstel moet het wel een beetje redelijk zijn. Als ik hier praat of met vriendinnen staat iedereen volledig achter mij, als ik met mijn man praat lijkt het net alsof ik zo onredelijk ben. Hij snapt het echt niet. De verloskundige afspraak is pas over 3 weken en volgende week komt zijn broertje voor 5 weken bij ons logeren! T/m dat wij vervolgens 10 dagen naar italie gaan bij hun in huis logeren. Tot sept weg privacy. Zo ff mijn gal gespuwd... Ik weer even niet wie er hem van gedachte kan veranderen. Dit blijft nu tussen ons in staan.
Maar hij wil zijn zin dus gewoon doordrukken? Hij vindt zijn familie en zichzelf in deze belangrijker dan jou? Terwijl jij zijn kindje draagt? Als hij zo fel blijft aanhouden, zou ik aangeven dat jij in die tijd bij je ouders gaat zitten ofzo. Ergens waar jij rust hebt. Jouw wensen vind ik echt veel zwaarder wegen dan die van hem. Jij bent zwanger, gaat straks een heus mensje baren, moet herstellen, het is echt intens! Begrijp ik ook goed dat ze bij de bevalling willen zijn zonder jouw toestemming?? Ik zou heel duidelijk zijn: het gebeurt niet :x
Hmm lastig. Er speelt vast een stuk cultuur mee waarom het voor hem dus wel zo belangrijk is. Maar goed blijft dat hij ook rekening met jou moet houden en dit echt niet ziet zitten. En dus tot compromis moet komen. Ik vind echt dat hij als man eerst miet luisteren naar wat voor jou prettig is en van daaruit kijken hoe hij zijn familie tegemoet kan komen. En dat bij de bevalling zijn? Is dat letterlijk echt op het moment zelf ook? Hoop van niet voor je want daar zit je toch niet op te wachten. Hoop toch echt dat je man gaat inzien dat dit voor jou niet goed is.
Naar je ouders toe. Als hij een plaat voor zn kop heeft en weigert rekening te houden met jou, moet je in deze voor jezelf kiezen. Iedereen mag van alles willen, maar als je dit absoluut niet wilt, dan moet je soms rigoreuze beslissingen nemen. Of je zegt dat ze het huis niet inkomen en zelf maar oplossen waar ze heen gaan.