Hallo, Ik ben nu 3 maanden zwanger en ben nog studerende en al werkzaam in het onderwijs. Nadat ik 3 jaar fulltime heb gewerkt ben ik weer gaan studeren, mijn contract liep bovendien bij het bedrijf waar ik werkte af. Afgelopen jaar heb ik eerst bij een huiswerkinstituut gewerkt, daarna gemiddeld 17 uur op een middelbare school. Omdat alleen mijn gewerkte uren worden uitbetaald word ik in de vakanties niet doorbetaald, zometeen in de zomervakantie dus ook niet. Ik heb tot en met augustus nog werk weten te vinden, maar daarna heb ik nog niets. Ik ga in november met verlof en veel scholen wijzen me af door gebrek aan ervaring. Als ik straks met een dikke buik ga solliciteren zie ik mijn kansen helemaal gering worden. Doordat ik gemiddeld maar 400-500 euro per maand verdiende, maar nog wel recht had op studielening kon ik nog rondkomen. Vanaf september heb ik ook geen studielening meer waar ik gebruik van kan maken en heb ik dus maar recht op een heel kleine ww-uitkering. Mijn partner verdient rond de 1100/1200 euro per maand en dat is ook geen vetpot om samen van rond te komen. Wat moet ik doen? En waar heb ik recht op? Ik maak me echt zorgen erom. Alvast bedankt voor het antwoord. Met vriendelijke groeten Jitske
Beste Jitske, Je wilt weten waar je recht op hebt wanneer je werkloos bent vanaf een september. Word je werkloos? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Werk je gemiddeld meer dan 10 uur per week? Dan ben je werkloos als je minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. Je zou dus WW kunnen aanvragen op het moment dat de zomervakantie begint of wanneer je werkloos raakt vanaf een september. Houd in deze laatste situatie rekening met het feit dat je wel moet voldoen aan de wekeneis. Wanneer je ook voldoet aan de overige voorwaarden heb je mogelijk recht op een WW-uitkering. Vanuit WW ben je verzekerd voor zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Ook wanneer jouw vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen tien weken na einde van jouw dienstverband of WW-uitkering ligt. Wat betekent dit voor jou? Heb je recht op WW? Dan heb je recht op de WAZO. Heb je geen recht op WW? Dan zou je recht kunnen hebben op de WAZO wanneer jouw vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum op of voor tien november ligt. Of wanneer je voor die tijd nog een werkgever vindt van waaruit je met verlof kunt gaan. Actuele informatie over recht op WAZO vind je hier. Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, Hartelijk dank voor de snelle reactie! Nog een paar laatste vragen: De wekeneis, geldt dat voor alle werkgevers die je het afgelopen jaar hebt gehad? Aangezien ik op meerdere scholen heb gewerkt als invalkracht. En de WAZO is dat een vast bedrag of is dat de hoogte van je ww-uitkering? En wat als ik niet kan rondkomen van de ww of WAZO, heb ik dan recht op iets aanvullends? Of niet omdat mijn vriend werkt? Nogmaals bedankt voor de reactie, het is alweer iets duidelijker! Mijn bevallingsdatum ligt rond 2 december trouwens, en heb geloof ik wel genoeg weken gewerkt, maar is lastig te zeggen met de niet doorbetaalde vakanties. Mvg Jitske
Beste Jitske, Voor de wekeneis moet je ten minste 26 weken hebben gewerkt in de 36 weken voordat je werkloos werd. Het maakt niet uit of dat in één of meerdere dienstverbanden was. Voor de hoogte van de WW-uitkering kijken we echter alleen naar het laatste dienstverband. Wat je gemiddeld per dag verdiende in die periode, is je dagloon. Daarvan krijg je de eerste twee maanden 75% uitgekeerd, en de daaropvolgende maanden 70%. Als je met verlof gaat wordt je WW-uitkering stopgezet. De WAZO-uitkering die je dan krijgt is 100% van hetzelfde dagloon als van je WW. Bij de aanvraag van je WW berekenen we of je uitkering (samen met het inkomen van je partner) onder het sociaal minimum ligt. In dat geval krijg je een aanvulling op basis van de Toeslagenwet tot het sociaal minimum of tot maximaal 100% van je dagloon. Hoe hoog het sociaal minimum is, hangt af van je gezinssituatie en gezinsinkomen. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare