LAT relatie of samenwonen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Robynn, 26 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robynn

Robynn Fanatiek lid

18 mrt 2014
    1.139
    0
    36
    Een vriendin van mij heeft sinds anderhalf jaar een relatie..
    Nu latten ze nog en dit gaat prima, zij studeerde maar is sindskort afgestudeerd en heeft momenteel voorlopig een alleenstaande moeder uitkering.
    Hij is afgekeurd en krijgt een soort van doorlopend Wajong achtige uitkering.
    Dit is iets wat niet zal veranderen. (deze gaat uit van zijn laatst betaalde werk)
    Toch denken ze er al een tijdje aan officieel te gaan samenwonen..

Nu weten ze niet zo goed wat er gaat gebeuren als ze deze stap zullen nemen..
    Ik weet het zelf ook niet en snap het zelf ook niet zo goed, en zag hier op het forum dat je vragen kunt stellen..

Wat voor opties hebben zij eigenlijk?
    Wat als hij bij haar intrekt en zijn huisje opgeeft..
    Wat gebeurd er dan met zijn of haar uitkering..
    Zij is alleenstaande moeder (met een lat relatie dus)
    Wat als ze blijven latten.. wat "mag" en wat niet..?

Ik hoor hier graag iets over. Ben erg benieuwd..

Bedankt alvast. :)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Robynn,

Je vraagt wat je vriendin op financieel gebied kan verwachten als zij gaat samenwonen met haar partner.

Je geeft te weinig concrete informatie die van belang is voor het beantwoorden van de vragen die je stelt. Ik zal daarom hieronder zo goed mogelijk antwoorden met algemene regels.

Samenwonen met iemand heeft geen invloed op de arbeidsongeschiktheidsuitkering van UWV. Dit geldt ook voor het hebben van een latrelatie. Wat de gevolgen hiervan zijn voor een uitkering van de gemeente kan je daar navragen. UWV verbindt daar dan ook geen extra regels aan.

Ontvangt iemand een toeslag van UWV bovenop zijn/haar uitkering? Dan heeft bij samenwonen het inkomen van de partner wel invloed op de toeslag.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina