gedeeltelijk ziek, einde jaarcontract tijdens verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sjors2015, 26 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjors2015

Sjors2015 Lid

1 apr 2015
    8
    0
    1
    Hallo,
    Ik hoop dat jullie mij wederom antwoord kunnen geven op mijn vraag.

Inmiddels ben ik 23 weken zwanger en ik ben voor 25% ziek gemeld wegens zwangerschap gerelateerde klachten. Deze klachten uitten zich voornamelijk door bekkenpijn en een gevoel van "er doorheen zitten"..
    Ik ben inmiddels ook bij een psycholoog onder behandeling en zij liet de term burn out vallen.
    Ik merk dat het minder werken fijn is maar ik ben bang dat het niet genoeg is voor mij op dit moment.
    Mogelijk dat ik me dus nog meer ziek moet melden.

Nu loopt mijn contract af tijdens mijn verlof en ik weet niet of het verlengd wordt. Mag de werkgever dit (het contract niet verlengen) doen als je in de ziektewet zit? Zo ja, hoe werkt dit dan met betrekking tot een uitkering? Hoe zit het met de uitbetaling in deze gehele periode? En wat zijn mijn rechten?

Ik hoor graag van jullie!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sjors2015,

Je vraagt of je werkgever verplicht is je contract te verlengen als je in de Ziektewet zit en hoe het dan gaat met je uitkering van UWV.

Daarnaast geef je aan dat het percentage waarvoor je bent ziek gemeld bij je werkgever moet gaan uitbreiden. Je werkgever geeft deze wijziging aan UWV door. Je werkgever blijft net als daarvoor je loon doorbetalen tijdens je ziekmelding.

Je werkgever is niet verplicht jouw contract te verlengen. Hierbij maakt het niet wat je persoonlijke situatie en/of gezondheid is.

Je werkgever vraagt de zwangerschapsuitkering voor jou aan en kan dan gelijk aangeven wanneer je contract eindigt. Ook vult hij/zij in aan wie de uitkering betaald moet worden. Wordt de uitkering eerst via je werkgever betaald? Dan stuurt UWV je een brief als je contract eindigt om je rekeningnummer te vragen. De uitkering kan natuurlijk ook direct vanaf de start rechtstreeks aan jou betaald worden.

De duur van de zwangerschaps- en bevallingsuitkering verandert niet door het eindigen van je contract. Je blijft gewoon recht houden op minimaal 16 weken uitkering.

Actuele informatie over einde contract tijdens je verlof vind je op deze pagina.

Ik wens je van harte beterschap. Hopelijk ben je als je verlof begint weer een heel stuk opgeknapt zodat je dan van je kindje kan genieten.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina