Hoe kan dit?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mamavanle, 26 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavanle

Mamavanle Actief lid

18 sep 2014
    459
    5
    18
    NULL
    NULL
    Afgelopen november mijn zoontje verloren bij 20 weken zwangerschap, hier ben ik een week of 6 voor thuis geweest. Bij terug komst op het werk is er contact opgenomen met het UWV om mijn wazo aanvraag voor mijn zwangerschaps en bevallingsverlof stop te zetten (deze zou lopen van maart tot juni ergens) Afgelopen week ben ik weer ziek thuis komen te zitten omdat wederom bij 9,5 week zwangerschap het hartje van ons kindje gestopt is met kloppen. Hiervoor moest ik onder narcose behandeld worden dus ben ik Afgelopen week niet op het werk geweest. Nu werd ik afgelopen week gebeld door het UWV hoe het kan dat ik ziekgemeld word in mijn zwangerschapsverlof. Dit was extra pijnlijk voor mij naast alle ellende waar we al inzitten. Ik heb kort mijn verhaal gedaan en ze maakte excuses, ze wisten van niks terwijl ik wel een bevestiging had van de afmelding. En hoe zit nu met de opbouw van mijn verlofuren? Valt deze ziekmelding ook onder zwangerschapsgerelateerd? Overigens ga ik aanstaande week weer gewoon aan het werk.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mamavanle,

Wat vreselijk dat je al twee keer zo’n verlies hebt geleden. Ik snap heel goed dat je niet zit te wachten op pijnlijke administratieve fouten.

Na je telefoongesprek met UWV bleek dat je zwangerschapsuitkering niet is afgemeld, terwijl je wel een bevestiging hebt ontvangen. Heb je deze bevestiging alleen ontvangen van je werkgever of ook van UWV? Ik vind het vervelend dat dit niet goed is gegaan, maar naar aanleiding van je telefoongesprek zal alles alsnog goed verwerkt gaan worden. Ook zal er op Mijn UWV nog een brief worden geplaatst over de afmelding van de zwangerschapsuitkering (WAZO).

Je vraagt of de tweede ziekteperiode beoordeeld gaat worden als klachten gerelateerd aan de zwangerschap. Je hebt al gesproken met een Medewerker Verzuimbeheer van de afdeling Ziektewet. Mijn collega stuurt je dossier door naar de verzekeringsarts. De verzekeringsarts is namelijk de enige die mag beoordelen of je klachten ten gevolge van de zwangerschap zijn.

Ik kan je niet zeggen of de opbouw van verlofuren doorgaat tijdens ziekte. Informatie hierover kun je vinden op de site van Rijksoverheid, je arbeidsovereenkomst of CAO. Je kunt het natuurlijk ook aan je werkgever vragen.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina