tepel/speenverwarring

Discussie in 'Voeding' gestart door talia, 21 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    heb even een paar vraagjes over tepel/speenverwarring.
    ik wilde Elyesa graag een fopspeen geven omdat hij zo een enorme zuigbehoefte heeft maar ik ben bang dat hij dan niet meer aan de borst zal drinken, heeft iemand hier ervaring mee het word me steeds afgeraden?

    ook bijna hetzelfde met het kolven, ik wilde hem graag een keer per dag een flesje gekolfde melk geven zodat zijn papa hem ook eens kan voeden, is het te vroeg om hiermee te beginnen? en kan dat 1flesje er niet voor zorgen dat hij stopt met aan de borst te drinken?

    alvast bedankt, groetjes talia
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi Talia,
    Ik kan je alleen mijn ervaring vertellen. Ikzelf heb bij mijn twee meiden geen enkel probleem gehad bij tepel/speen verwarring. Geef nu nog borstvoeding, maar Isa krijgt de moedermelk 1 of 2 keer per dag via de fles. Dit ook omdat ik het belangrijk vind dat ze uit de fles leert drinken.
    Mijn oudste heeft de speen altijd in bed gebruikt, maar ging weer net zo makkelijk aan de borst.
    Ik denk dat het per kind verschillend is. Wat ik wel vaker van collega's hoor is dat als je de kleine uit de fles wil laten drinken dat je het beste vanaf 6 weken kunt beginnen. Zo'n kleintje moet toch vaak eerst wennen.
    Ik snap wel dat iedereen het afraad omdat "borstvoeding natuurlijk" zegt, alleen borstvoeding en geen speen/fles. Zij zeggen dat je de moedermelk dan eventueel uit een cupje of per fingerfeeding kan geven.
    Ik denk dan ook dat het beste is om dit zelf te ervaren.
    Probeer het een keer uit en je weet of de kleine weer net zo makkelijk de tepel pakt of niet. Dan kun je altijd kiezen ik stop of ik ga er mee door.

    Succes ermee kwebbel
     
  3. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Mijn kinderen waren alle drie fervente borstvoeding kinderen maar in het begin hebben ze zoveel zuigbehoefte dat ze ook wel even op een speen wilden zuigen. Na verloop van tijd wilden ze die niet meer. Zorg in ieder geval dat je niet de hele dag dat ding in hun mond stopt uit gewoonte. Alleen bij noodgevallen dus dan wennen ze er ook niet zo aan.
    Ik vindt het vreselijk wanneer ik kinderen van een jaar of drie in de winkel met een speen in de mond zie lopen. Geen gezicht. Maar dat is persoonlijk hoor voordat iemand zich aangesproken voelt.
     
  4. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ben ik helemaal met je eens jakkie :) en kinderen die met 2 jaar of ouder ook nog met een fles lopen bbbrrrr
    uit een bekertje drinken is echt niet zo moeilijk voor een kindje alleen moeten de ouders er even aandacht aan besteden

    en ow borstvoeding en een speen als je een dental speen neem heb je totaal geen last van verwarring dental heeft de vorm van je tepel als de kleine aan de borst ligt

    succes gr debbie
     
  5. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Het ligt er denk ik ook aan of het je eerste of derde kind is hoor. Met de derde doe je niet zo moeilijk meer. Mijn zoontje is nu 19 mnd en drinkt al een behoorlijke tijd wanneer we aan tafel zitten uit een gewoon glas. Een klein laagje erin natuurlijk want anders gaat het zeker mis. Verder drinkt hij sinds een maand of 10 ook uit een tuitbeker. Ook heeft tot aan 16 mnd aan de borst gedronken. Toen moest hij eraf omdat ik weer zwanger was ( ongelukje, moet kunnen ).
     
  6. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ze raden om om te beginnen met het oefenen van een flesje tussen de 4 en 6 weken. Afhankelijk van het kindje. Daarvoor wordt idd cup/finger feeding aangeraden.
    Als je later begint, kan het zijn dat ze geen flesje meer willen, hoeft niet natuurlijk.
    Maar begin je vroeger, kan tepel/speenverwarring idd voorkomen. Maar ook dit hoeft niet.

    Debbie: ook met een dental speen zit het risico van tepel/speenverwarring erin.

    Talia: het risico van tepel/speen verwarring is er wel. Maar het ligt ook echt aan jouw kind. Is het bijvoorbeeld een natuurtalentje aan de borst, dan zou je hem een speen kunnen doen. Merk je dat je wat moeite moet doen om goed aan te leggen e.d., zou ik nog even wachten.
    Probeer het desnoods eens uit en als je merkt dat het wat minder gaat, zou je de speen weer weg kunnen doen.

    Met het oefenen van een flesje zou ik zeker nog even wachten. Wacht nog even een week of 2 en begin dan met oefenen. Dan beperk je het risico wat meer.
     
  7. gemmajansen

    3 feb 2006
    39
    0
    0
    Vlaardingen
    Mijn zoontje heeft 14 maanden de borst gekregen, en afgekolfde moedermelk in een flesje.
    Wij zijn begonnen met wennen rond de 6 weken. Dit raden lactatiedeskundigen ook aan. Als je kindje goed de borst pakt en drinkt, hoef je je denk ik niet zo druk te maken over het gebruiken van een speentje. Ik zou het alleen zo lang mogelijk uitstellen. Wanneer ze iets aangewent krijgen moeten ze het ook weer afleren.;)

    Mijn zoontje heeft overigens nooit een speen gewild, ik heb 12 verschillende geprobeerd, omdat hij best veel huilde, maar hij ging er hooguit op kauwen! ;)

    SUCCES
     
  8. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    onze jongen heeft dus zijn speentje, en hij zuigt nu veel beter aan de borst vind ik, hij trekt veel harder. en voor mij is dat speentje erg handig omdat onze jongen last heeft van reflux, continu wil eten daardoor en dus eigenlijk aan de lopende band huild, abnormaal dat ik pas voor de 20ste een afspraak bij de kinderarts heb gekregen maar ok.

    groetjes Talia
     
  9. Miky

    Miky Bekend lid

    18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Ik kan niet kiezen. Het ene moment denk ik: borstvoeding. Het andere moment denk ik: flesvoeding. Ik weet niet helemaal waarom borstvoeding me soms tegen staat. Na mijn verlof ga ik weer werken en was ik sowieso van plan om alleen flesvoeding te gaan geven. Misschien toch de eerste paar weken maar borstvoeding?
     
  10. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Hai Talia,


    Er zoveel kinderen die een fopspeen hebben gehad omdat ze nou eenmaal een sterkere zuigbehoefte hebben, waarom zou je daar niet aan toe geven?

    Kinderen hebben zo in de gaten dat er in de speen geen eten zit maar wel aan je borst het voelt tenslotte toch wel heel anders aan in de mond.

    Er zijn zoveel moeders die en bv en afgekolfde voeding met een fles geven, zodat net wat jij ook graag wilt papa hem / haar ook kan voeden.
    Ik denk echt niet dat je kind zal stoppen met het eten uit de borst omdat je hem af en toe een flesje ook geeft, waar ik wel bij wil zeggen dat je het natuurlijk wel geregeld zou moeten doen, zeg maar 2 bv’s vervangen door een fles, en niet dan weer een keertje een fles tussendoor en dan weer een paar dagen alleen maar bv.


    Wat betreft die kinderen van pakweg 2-3 jaar die nog met een speen lopen, tja ieders mening daarover verschilt natuurlijk, leuk of geen leuk gezicht, maar het is een verschrikking hoor ik wel eens als je je kind zijn speen bent vergeten of kwijt bent.

    Bij ons heeft de oudste een paar maanden een speen gehad, totdat hij in de gaten had hoe hij zijn duim in zijn mond moest houden, dit deden wij constant elke keer proberen zijn duim in zijn mond te doen ipv de speen (die heeft hij tenslotte altijd bij zich) tot hij het zelf niet meer deed, hijzelf heeft niet heel lang geduimd.

    Bij de kleine meid deden wij precies hetzelfde, die heeft geen eens een speen gehad, bij haar deden wij ook iedere keer haar eigen duim in haar mond, tot ze hem zelf in haar mond hield, beide waren gelukkig ook geen huilers geen gedoe met speentjes of vingertjes in de mond (zoals maxima met alexia, dat vindt ik nou echt helemaal niks) omdat de kleine wil sabbelen of honger heeft. Ze is inmiddels 5, duimt nog wel als ze moe is maar wat is er dan heerlijker voor zo’n kind als ze haar duimpie heeft...


    Ik hoop in ieder geval dat je er wat aan hebt.
    Doe lekker datgene waarvan jijzelf denkt dat het goed is voor je kind.

    Succes met de kleine.
    groetjes
     

Deel Deze Pagina