ook al heeft de vk een echoapparaat staan (zoals bij ons) wordt er meestal toch echt niet vaker gespiekt hoor. Hier ook alleen termijnecho, 20 weken en tegenwoordig 30 weken echo, maar meer niet. Dus dat is zeker niet standaard.
Een vitaliteitsecho met 8 weken is helemaal niet zo gek meer tegenwoordig hoor. Sommige verloskundigen doen die al standaard. Ik heb er zelf vorige keer om gevraagd en was erg blij dat ik er toen al achter kwam dat het vruchtje gestopt was met groeien. Liever dat dan er pas met 12 weken achter komen... Het is natuurlijk geen garantie dat alles goed zal blijven gaan, maar als er een sterk kloppend hartje is, is de kans op een mk wel een stuk kleiner. En daarna krijg je gewoon met 12 weken een termijnecho.
Bij m'n vorige zwangerschappen kreeg ik altijd rond 12 weken de eerste echo, om de termijn te bepalen. Nu krijg ik vandaag, met ca 9 weken de eerste echo al. Vond het erg vroeg, maar dat doen ze om te kijken of er wel echt iets levends zit, zodat je niet per ongeluk weken met een nog-niet-gestarte miskraam rondloopt. Nieuw beleid, blijkbaar, want ik krijg ook nog een termijnecho.