Hoe begin je met tempen?

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Andastra, 21 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Andastra

Andastra Actief lid

15 sep 2012
    454
    0
    0
    Aangezien ik mijn eisprong deze maand gemist heb, zou ik graag beginnen met mijn temperatuur bij te houden, maar hoe begin je er aan? En waar moet je op letten? En wanneer? En hoe?

Sorry, veel vraagjes, maar ben een echte leek!

2. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Nou komtie:

* Begin eerste dag van je menstruatie
    * Elke dag op hetzelfde tijdstip, ook in het weekend
    * Temp voor dat je opstaat, dus gewoon echt het eerste dat je die dag doet
    * Rectaal is de beste manier qua betrouwbaarheid.

Je kan een kaartje bijhouden op fertility friend.
    Is een engelse site maar je hoeft er eigenlijk geen engels voor te kunnen spreken.
    Je kan natuurlijk ook een andere site gebruiken oid maar deze is heel overzichtelijk.

Je temp is tussen je menstruatie en ei relatief laag. Als je eisprong is geweest zal deze stijgen. Is je temp 3 dagen na je ei hoger dan de dagen vooraf dan zal FF je een rood kruis zetten.
    De horizontale lijn van het kruis is je basale lichaamstemperatuur en de verticale lijn is je ei sprong.

Mocht FF twijfelen over je ei dan zul je een stippel kruis krijgen.

Je kunt ook nog aangeven of je sex hebt gehad, hoe je slijmwaarneming is of je menstrueert etc.
    Dit is allemaal de gratis versie. Dan kun je ook nog de betaalde versie doen, maar ik persoonlijk vind dat niet nodig.

Onthou dat elke cyclus zal verschillen. Je temp kan op het eind van je cyclus mooi hoog zijn (wat goed is bij zwangerschap), maar kan 1 dag voor je nod nog kelderen en wordt je ongesteld. Hoe meer je je temp bijhoudt, hoe beter je je lichaam leert kennen.

TIP: denk niet dat je met tempen je ei kan vinden.....in die zin dat je het pas achteraf kunt zien hiermee. Anders ovulatietesten erbij gebruiken van te voren.

Je kan je linkje van FF ook in je handtekening zetten dat de dames hier met je mee kunnen kijken. Dit past zich vanzelf aan zodra je iets veranderd bij FF.

Nou ik hoop dat je hier in ieder geval mee van start kan gaan en mocht je nog vragen hebben, gewoon even stellen.

Succes!!

3. Andastra

Andastra Actief lid

15 sep 2012
    454
    0
    0
    Heel erg bedankt voor de uitleg!!

En ik zou 't ook niet gebruiken om te weten wanneer we moeten klussen, maar eerder wanneer we mogen stoppen met het om de 2 dagen vrijen ;) want deze cyclus zijn we op 6 weken gestopt omdat ik dacht dat mijn cyclus max 7 weken zou zijn, maar intussen is het 8 weken, dus we zijn te vroeg gestopt :(

4. TanjaJes

TanjaJes Actief lid

19 sep 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja, inderdaad erg bedankt voor de uitleg!
    Ik wil ook gaan temperaturen, en kan het dankzij je uitleg nu vast makkelijk mee overweg :)

5. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Graag gedaan meiden. Ik hoop dat het jullie een stukje rust geeft. En natuurlijk dat jullie het niet lang hoeven te doen omdat jullie lekker zwanger zijn! Ik duim!

6. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    hi Esther,
    goede uitleg. Wij zijn net begonnen, dus het is nog helemaal nieuw voor mij. Ik heb veel aan je uitleg. Ook gelijk een concrete vraag, het zal wel niet, want dit is ronde 1 van ons (maar we willen het heeeeel graag, dus het zou natuurlijk erg mooi zijn)
    Ik heb op een formulier dat ik van de gyn heb gekregen mijn temp bijgehouden. Deze was na mijn menstruatie steeds lager dan de laatste 5 dagen. De laatste 5 dagen heb ik elke dag 37 graden (dus vanaf mijn 22e dag van mijn cyclus tot nu toe is hij 37 terwijl hij daarvoor lager was). Normaal gesproken moet ik over 3 dagen ongesteld zijn. Hoe moet ik mijn temp nu lezen? Is het een gunstig teken dat ik nog steeds een relatief hoge temp heb?
    Groetjes Kitty

Deel Deze Pagina