Hallo, Vanavond heb ik onnadenkend een hap tiramisu genomen. Door de smaak bedacht ik me dat er alcohol inzat. Nu lees ik op internet ook over rauwe eieren die in tiramisu verwerkt kunnen zitten en salmonella kunnen veroorzaken. Wat zijn de gevolgen van salmonella voor de ongeboren vrucht? En hoe zit het met mascarpone? Ik hoop dat jullie me meer informatie kunnen geven, maak me zorgen. Ik ben ruim 15 weken zwanger. Groetjes, Eva
Hoi Eva, maak je over één hap geen zorgen hoor. De kans is heel erg klein dat er salmonella in tiramishu zit. Uit voorzorg kun je beter niet nemen, maar een hap is echt niet erg. Ik ga je niet vermoeien met alle dingen die kunnen gebeuren, want dan maak je je zelf alleen maar meer zorgen, terwijl er niets aan de hand is. Groetjes Brigitte
Bedankt, fijn om te horen! Ik vraag me wel af, buiten mijn hap tiramisu om, wat er voor de vrucht dan zo schadelijk is? Ik lees namelijk overal dat je ervoor moet waken salmonella op te lopen en weet dat je er heel ziek van kan worden, maar het is een maag-darm infectie toch?
hoi ja salmonella is met name voor jouzelf heel vervelend, dat is een maag darm infectie waar je goed ziek van kunt worden. Tegenwoordig komt het bijna niet voor, de eieren worden goed gecontroleerd. Maar in tiramisu zit ook alcohol, en dat kan wel degelijk schade toebrengen aan de vrucht, ook in kleine hoeveelheden. Nogmaals, maak je over dat hapje geen zorgen hoor, maar laat het verder staan. Mirjam