Cyclus tijdens borstvoeding

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pinkie88, 5 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Dag iedereen

Mijn eerste zoontje is 18 maanden en we zijn aan het proberen voor een tweede kindje.
    Mijn zoontje krijgt nog borstvoeding, en mijn cyclus is pas terug sinds iets meer dan 3 maanden.

Mijn cyclus was altijd mooi regelmatig, 28 dagen met eisprong op dag 18/19, maar nu valt er geen touw aan vast te knopen. Een cyclus van 40 dagen, een van 32 en nu zit ik alweer op dag 34 (negatieve test).
    Ik vind het vervelend om niks te hebben om op af te gaan, zwanger worden ging vorige keer niet heel makkelijk (ook niet heel moeilijk, 6 maanden geprobeerd) dus ik weet graag toch een beetje hoe mijn cyclus in elkaar zit.

Zijn er dames die hier ervaring mee hebben? Hoe snel werd jullie cyclus tijdens borstvoeding weer regelmatig? Is het normaal dat mijn cyclus langer is na de zwangerschap (of tijdens bv).

2. Eveliennn89

Eveliennn89 Bekend lid

4 okt 2016
    511
    584
    93
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is juist 12 maanden en ik ben nu bijna afgebouwd met borstvoeding. Ik heb sinds begin dit jaar terug een cyclus maar deze waren ook nog helemaal anders dan voor de zwangerschap. De eerste cyclussen waren veel langer (met heel korte luteale fase) maar dit is zich nu maand na maand meer aan het normaliseren. Deels kan dit ook wel te maken hebben met het afbouwen van het aantal voedingen want door onze kinderwens en mijn lange cyclussen, zijn we ondertussen de diepvriesvoorraad aan het opgebruiken en geef ik nog maximaal 1x per dag live... Ondertussen op dag 29 van mijn cyclus maar wel al 9DPO waar ik de voorbije maanden nooit verder dan 7DPO geraakt ben... Dus verwacht één van de dagen ongesteld te worden met een cyclus die bijna terug hetzelfde is dan voor de zwangerschap

3. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hier lijkt nn cyclus nu war stabieler. Ik geef ruim 14 maanden borstvoeding. We denken ook aan een tweede maar weet niet hoe en wat dit gaat lopen gezien mijn voorgeschiedenis en de medicijnen.. blij dis dat mijn cyclus lijkt te herstellen.

Oh en na 6 maanden zwanger is toch perfect? Zou ervoor tekenen.

4. ciprilla

ciprilla Fanatiek lid

1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Hier geef ik nog steeds borstvoeding. Sinds januari weer een menstruatie gehad. Tot nu toe zijn de cyclussen redelijk lang met een korte lf. Maar ik had voor mn dochter al lange cyclussen dus ik weet niet of de borstvoeding veel invloed heeft. Tot nu toe nog niet zwanger, hopelijk lukt het deze ronde. :)

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Mijn dochters hebben beide bijna 2 jaar BV gehad. Mijn eerste menstruatie brak bij tweede rond 4 mnd door, bij derde rond 9 mnd. Maar bij beide heeft het ongeveer 8-9 cycli geduurd voordat ik weer regelmatig 'normaal' ongesteld werd (tijdens het geven van BV). Dat was bij de tweede dus ongeveer toen ze 15 mnd was, bij de derde ergens rond de 18 mnd.

Die eerste cycli waren echt een zooitje. Wisselend 3-5 wkn, soms tussendoor bloedverlies, soms veel bloed bij menstruatie, soms weer wat minder. Ik denk dat als ik zwanger had willen worden, dit in die fase ook lastiger zou zijn geweest...

En ja, na bevalling kan je cyclus langer zijn, ik weet alleen niet of dit met BV te maken heeft. Teunisbloemolie helpt mij om cyclus te verkorten (ging van 31-35 dgn naar nu 28-30 dgn). Ik had 2 jaar teunisbloemolie gebruikt en gestopt, maar na een half jaartje begon mijn cyclus toch weer vaker lang te worden (en onregelmatiger), dus opnieuw begonnen te slikken. Sindsdien weer kortere cycli. Helpt toch om de hormoonbalans te verbeteren, blijkbaar?

Succes!

Deel Deze Pagina