Goedemorgen, Ik had een vraag.. mijn dochter drinkt 5 flessen van 180 cc + 6 schepjes, niet alle flessen gaan leeg er blijft soms 10 of 20 cc over. schema is: tussen 6.00 - 7.00 uur 9.00 - 10.00 uur 14.00-15.00 uur 18.00 uur 23.00 uur je ziet dat ze vooral in de ochtend al snel weer honger heeft... er zit tussen alle flessen toch nog wel zo;n 4,5 uur... terwijl je zou verwachten dat er zeker 5 uur tussen zou zitten.. en ik zou graag de laatste fles willen vervroegen.... ik heb toen ze 13 weken was een keer een theelepel rijstebloem gegeven in de laatste fles, maar was geen success... de dronk de fles niet leeg en volgende dag krampen... iemand tips en trucs die ik kan uitproberen zodat ze niet zo snel honger heeft en die fles kan vervroegen.... bedankt alvast
Welke fles wil je vervroegen dan die van 23.00?? Dat is toch een mooie tijd.. ik zie dat je kindje doorslaapt dus dan lijkt het me zo heel netjes.. en over die rijstebloem met 13 weken dat vibd ik gewoon echt zielig. Er staat niet voor niks vanaf 4 maanden dat is dus 17 weken!! De darmen van je kindje zijn hier nog helemaal niet klaar voor met 13 weken!
de reden waarom ik die rijstebloem erin deed is omdat ze ineens zo hongerig werd.... oma;s die zeggen joh tegenwoordig is alles zo moeilijk.. wij deden vroeger al vanille vla in laatste fles en pap al in de eerste weken en nooit last gehad... dus een theelepel geprobeerd.... sommige cb's zeggen ook met paar weken al geef maar rijstebloem.. in mijn geval bood het geen uitkomst.... ze wordt af en toe 's nachts wakker en dan wil ze haar speen.... ze heeft een hele sterke zuigbehoefte..
Maar dan is 23.00 toch een mooie tijd.. je hebt kans als je die fles gaat vervroegen dat ze dan of 's nachts nog een keer komt of 's morgens heel vroeg dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.. ?
Moet je haar voor de fles van 23 uur wakker maken? Je zou het per halve week een kwartier kunnen vervroegen.. Maar ik denk dat je vooral naar je kindje moet kijken.. Hier riep ze uiteindelijk niet meer voor de nachtfles maar ze kwam daardoor op te weinig cc uit..dus nu ben ik ook weer terug gegaan maar een nachtfles tussen 22.30-23.00.. Hier zit trouwens max 4 uur tussen 2 voedingen.. Maar je moet het zelf evenuitvogelen, maar vaak geven ze het zelf aan wanneer ze geen behoefte meer hebben aan de nachtfles...
Oma's gaan uit van hun eigen ervaring en die is vaak niet gebaseerd op de inzichten van nu. Ook CB's weten vaak niet waar ze het over hebben. Het advies voor bijvoeding staat niet voor niets op 4-6 maanden, en rijstebloem is bijvoeding. Je kindje kan er echt last van krijgen als je vroeger begint. Niet meer doen dus. Verder gewoon naar je kindje kijken, ze zal vanzelf die laatste voeding niet meer nodig hebben of hem gaan vervroegen. Daar hoef je echt niets voor te doen, ja, geduld hebben. Ik vind het heel netjes wat ze doet, met al een hele nacht doorslapen. Daar mag je echt blij mee zijn.
Wij hebben als ritme: 06.00 11.00 15.00 19.00 Misschien de laatste fles dan om 22.00 geven met johannesbroodpitmeel Nu is het gat tussen 06.00 en 11.00 erg groot. Dus soms krijgt hij om 10.00 al de fles en dan laat hij later op de dag dat extra uur er tussen. 's Avonds geef ik hem dan in de laatste fles 1 schepje johannesbroodpitmeel.
Ik vind het echt niet zielig om je kindje iets eerder bijvoeding te geven dan een of andere leeftijd die op een potje staat: ieder kind is anders, dus ook de leeftijd waarop ze ongeveer toe zijn aan iets meer. Onze dochter kreeg met 13 weken voor het eerst een of 2 lepeltjes (zelf gemaakt) vers door een zeef gehaald fruit: dus helemaal moes zonder kleine stukjes. Ik ben toen begonnen met fruit dat wat lichter is voor de buik. Haar eerste hapje was peer en ze vond het heerlijk. Ze kreeg dan eens in de 2 dagen een paar lepeltjes en zo langzaam aan steeds een half lepeltje meer. Als je kindje krampjes krijgt, kun je beter alsnog wachten. Dit merk je dan meteen na de eerste keer. Rijstebloem bevat geen energie, ze kunnen er niet van groeien maar het vult wel. Dus beter om daar misschien mee te wachten? Je kan kijken of een paar hapjes fruit misschien net dat is waar je kindje behoefte aan heeft? Je kan het altijd proberen. Succes in ieder geval!
Is ook niet zielig. Elk kind is anders. En sinds 1 maand is het advies voor fruithapjes/groentehapjes bijgesteld naar 4 maand in plaats van 6 maand
Ja, dat klopt. Mijn dochter is nu een jaar en een gezonde dreumes die echt alles lust. Hoe vroeger je jou kind kan leren om verschillende dingen te eten (op niveau natuurlijk) hoe makkelijker hij/zij dit later ook blijft doen is mijn theorie. Rond 3 maanden was vroeger de leeftijd voor de eerste fruithap en wij zijn er ook echt niet slechter van geworden gelukkig. =D
Bij mijn weten gaan ze van jhbpm niet meer verzadigd raken.. Het is alleen om in te dikken (tegen spugen) en niet om extra te voeden....
Hier zeggen ze op cb dat jhbpm ook is om een voller gevoel te geven, ten minste dat adviseerden ze mij omdat f omneo voeding krijgt, en we dat erdoor mochten doen, om hem een voller gevoel geven. Dat hebben we niet gedaan, hij had gewoon meer flessen nodig omdat hij het gewoon even nodig had om reserves te krijgen. Ik denk dat er overal wel wat anders over gezegd word
Hier wordt inderdaad ook gezegd voor een voller gevoel. @Liesje92 bij welke leeftijd kreeg jou kindje dan bijvoeding? Wij wilden wachten tot en met 6 maand maar nu het advies veranderd is zijn we toch weer aan het twijfelen geraakt
Wij zijn rond de 13 weken begonnen met fruit. We zijn toen echt begonnen met 2 lepeltjes om te kijken of ze geen krampjes kreeg. Toen het na 3 keer goed ging (elke keer met een dagje ertussen om het buikje de kans te geven te wennen) zijn we om de keer begonnen met een beetje meer geven, net zo lang dat ze kreeg wat er in de winkel in de potjes zat. Later kreeg ze als 'toetje' (ze was toen iets ouder dan 3 maanden) rond onze tijd van het avondeten vers geperste jus d'orange met rijstebloem zodat je het goed op een lepeltje kon scheppen. Rond de 5e maand (wel in overleg met het cb) met kleine stukjes brood begonnen. En zo steeds een beetje meer.
Graag gedaan! Doe gewoon wat je moederinstinct zegt wat je moet doen, jij kent je kindje immers het beste!
Ja, is ook zo. Maar het is mijn 1e kindje en om eerlijk te zijn voelt het een beetje als een proefkonijn Zit al te denken op welke tijden ik hem groente/fruithapje ga geven. Geven hem nu om 06.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 de fles. Als je tips hebt graag
Ja onze dochter is ook onze eerste. Toch denk ik dat je er meer 'verstand' van hebt dan dat je denkt, hoor het is altijd uitproberen, want elk kindje is volgens mij weer anders. Wij verwachten nu de 2e en ben benieuwd of hij dan weer helemaal anders is of niet ik zou hem met het schema dat je nu hebt tussen 11 en 15 doen, en als je wil proberen of hij langer blijft slapen, na jullie avondeten. Wij gaven het zelf altijd in de avond. (Kreeg ik wel vaak aparte reacties op omdat het natuurlijk geen avondeten is) ik vond het zelf gewoon gezellig dat ze er dan bij zat bij het eten en ze zelf ook iets mee kon eten (haar fruit dan haha)
Met bijvoeding is het advies te starten tussen 4-6 maanden. Vroeger niet, omdat het spijsverteringssysteem dan nog helemaal niet rijp is voor iets anders dan melk. Verder zou ik met groente starten, omdat dit milder is dan fruit, en het overdag geven. Tussen 2 flessen in, als hij goed wakker is. In het begin zal hij meestal niet veel eten.Geef dezelfde groente/fruitsoort 3 dagen achter elkaar. Krijgt hij er wel last van, zit je 's avonds niet met een baby met krampen.