late leerling en groep 5 doubleren: ervaring?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by tuc, Dec 14, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Er is hier geen sprake van een bepaalde gebeurtenis die dat had kunnen veroorzaken nee.
    Wat het op de termijn gaat doen ben ik ook een beetje bang voor, maar dat is zo lastig inschatten nu. Wel iets om over na te denken idd.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Motivatie vind ik moeilijk in te schatten. Vorig jaar zou ik gezegd hebben: super gemotiveerd. Ik weet wel dat de moed voor rekenen haar diep in de schoenen gezakt was. Sinds 2 weken is ze in haar maatboekje bezig en daar een toets uit gemaakt (de juf heeft wat voordelig nagekeken:p, dus een heel rijtje dezelfde fout heeft ze als 1 fout gerekend) en had daarvoor een 7,5. Dat vond ze helemaal geweldig en gaat met meer plezier rekenen nu.
    Spelling vind ze gewoon niet geweldig leuk en ik denk dat het heel veel concentratie vergt wat voor haar moeilijk op te brengen is.
    Over de zaakvakken is ze wel weer heel enthousiast.

Het klopt wel dat ze een situatie of verhaal maar half meekrijgt of zelf dingen invult voor iemand: zo zal het wel gegaan zijn is de gedachte dan.
    Of ze zelf merkt dat ze dingen anders ziet dan de klasgenootjes weet ik niet. Ze merkt wel dat het soms niet lekker loopt, maar van een andere moeder hoor ik dat haar dochter daar ook mee worstelt, dat dat wel iets typisch voor deze leeftijd is: onderlinge vriendschappen, hoe werkt ruzie enz.

3. tuc

tuc Niet meer actief

J
    Ja dit gaan we sowieso nog bespreken, we hebben nog een half jaar om de knoop door te hakken, dus probeer het nu maar van zoveel mogelijk kanten te bekijken. En hopen dat we tegen de zomer overtuigd een beslissing kunnen maken.

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Geen ervaring als ouder of leerkracht, wel als ADD'er .

Zo'n beetje alles wat ik over je dochter lees herken ik heel goed: de wisselende prestaties, het emotioneel achterlopen, het gebrek aan motivatie en concentratie. Dat is allemaal ADD.

Hebben jullie hulp/krijgen jullie therapie voor de ADD? En hebben jullie uitleg gekregen over wat ADD inhoudt en hoe het zich uit?
    Het is belangrijk voor haar om te weten dat sommige dingen niet altijd lukken/meer moeite kosten vanwege haar ADD en niet omdat ze niet slim genoeg is oid. Zolang dat niet duidelijk is heb je de kans dat ze faalangst of een laag zelfbeeld gaat ontwikkelen.

Voor mij was het heel belangrijk om te weten dat er een verschil zat in wie ik ben en 'wie' de ADD is. Kan me voorstellen dat dit niet voor elke ADD'er geld , zeker voor een kind weet ik dat niet, maar misschien wel iets om mee te nemen in gedachte?

5. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,570
    456
    83
    Ik heb als ouder ervaring met een kind laten zitten in een hogere groep. Mijn herfstkind, wel een vroege leerling, liep eigenlijk vanaf groep 3 al op zijn tenen. School heeft hem veel ondersteund, maar echt effect had dat niet. Aan alles merkte je dat hij de stof pas later begreep.

Twee jaar geleden zijn we verhuisd en met hem in overleg gegaan. Wij hebben met hem gesproken en de ib'er van de oude school en toen heeft hij zelf de beslissing genomen om van groep 6 naar groep 5 te gaan op zijn nieuwe school. En wat zijn wij daar allemaal blij mee. Hij zit nu in groep 7 en het gaat goed met hem. Hij scoort nu gewoon gemiddeld ipv 1 ster en sociaal emotioneel heeft hij hier geen nadelige gevolgen van gehad. Ook voelt hij zich stukken zekerder waardoor hij sociaal emotioneel veel beter in zijn vel zit.

Ik realiseer mij dat dit een unieke situatie is en ik denk dat dit op de oude school niet had gekund, omdat hij het dan veel meer als falen had gezien, omdat hij dan bij de jongere kinderen in de klas was gekomen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Hee, dank je wel voor je herkenning. Ja ze is nog onder begeleiding. Ze heeft eerst psycho educatie gehad, dus: wat houdt het in, wat betekend het voor jou, hoe herken je dingen voor jezelf...enz.
    Nadat dat afgerond was zijn ze verder gaan begeleiden, bv: hoe werk je stap voor stap en o.a. ook over angsten die ze heel erg heeft.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Wat fijn dat het zo goed gewerkt heeft!

8. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ik ben eigenlijk niet mee eens met de opmerkingen die zeggen dat als de problemen door add komen, laten blijven zitten geen zin heeft, omdat het probleem opnieuw zullen voordoen.
    dat is waar, als jij denkt dat ze door gaat naar gr6 dan misschien met medicatie. dus een dramatische verandering als ze nu nog geen medicatie gebruikt.

Als de 'problemen' die er zijn door echt add komen en dan zijn die voornamelijk executieve skills problemen blijven zitten kan wel een oplossing zijn. Add en adhd zijn ontwikkelings disorders, dus die geven je een achterstand in executieve skills. kind ontwikkelt dus 'wel' maar trager. helft raakt het kwijt bij volwaasenheid (eigenlijk niet kwijt, maar ze funtioneren wel omdat de skills die een volwassene nodig heeft met 20 jaar oud bijvrbeeld, ook voor velen voldoende zijn voor de leeftijd 30. maar die achterstand wordt dus nooit ingehaald)

met voldoende begeleiding en uitdaging een jaar over doen zou haar wel dus helpen om in te halen met executieve vaardigheden. dat is mijn mening. Maar als het probleem add niet is maar een psychologische kwestie zoals zelfbeeld motivatie etc dan moet je exact uitzoeken wat het is. DUS blijven zitten kan haar achterstand in executieve vaardigheden met 1 jaar verder helpen, dus tegenover add zet je dat neer; maar het is dus niet 'alles nog een keer doen' haar helpt, dus begeleiding en uitdaging; gericht op haar leerbehoeftes, maar puur in haar ontwikkeling i verhouding tot haar leeftijd in executieve vaardigheden; zodat ze meer op haar plek kan zijn wegens add. beroerd geschreven sorry

9. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,054
    5,278
    113
    Ik zou haar persoonlijk niet laten zitten. Je schrijft dat ze al extra heeft gekleuterd. En dat ze 10 is in groep 5. Dat vind ik echt behoorlijk oud. Bedenk dat ze dan ook behoorlijk veel ouder is als ze straks naar de middelbare school gaat. En dus blijvend bij veel jongere kinderen in de klas zit.

Daarbij komen haar problemen door een andere oorzaak waar jullie hulp voor krijgen en waar ze mee bezig is. Misschien maakt ze nog wel een sprong (een paar maanden kan een behoorlijk verandering betekenen op de leeftijd). Misschien ook niet. Maar om haar nu de rest van haar schoolleven bij veel jongeren kinderen te laten zitten zonder garantie op succes dat zou ik niet doen. Ook schrijf je dat ze vriendinnen heeft in groep 5. Die verliest ze dan volgend jaar.

Share This Page