Late leerling nog een keer laten doubleren..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kenzi, 19 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Iemand ervaring met het laten zitten van een kind die al 2,5 jaar gekleuterd heeft. Mijn dochter van nu 10 gaat over naar groep 7 maar heeft duidelijk moeite met alles. Alle scores zijn V van de cito, behalve spelling dat is een III, cito begrijpend lezen heeft ze op E5 Niveau gedaan en is een IV uit gekomen. De juf wil haar voor begrijpend lezen en rekenen een aangepaste leerlijn geven maar ook laten zitten aan eind groep 7. Ik zit een beetje vast, denk persoonlijk dat het voor de leerresultaten misschien wel wat beter zou worden. Maar het sociaal emotionele, ze is dan 13 als ze van school af gaat en naar de brugklas gaat. Iemand die mee denkt of advies heeft?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Op zich zie ik geen probleem in blijven zitten bovenop een kleuterverlenging maar ik vraag mij af of het nog iets toevoegt? Als ze voor 2 vakken een aangepaste leerlijn heeft zal het uitstroomadvies al min of meer duidelijk zijn: vmbo basis neem ik aan?
    Wat heeft het voor zin om een kind dan nog eens te laten zitten? Ze gaat de stof niet ineens veel beter begrijpen als dat ij de 1e 6 jaar ook niet gelukt is?
    Ik denk dat zitten blijven alleen maar meer ellende voor het kind is.

Hier wel ervaring met de aangepaste leerlijn, de oudste heeft er 1 voor rekenen. Eerst spoor 1 geprobeerd, maar dat bleek na een jaar toch te hoog gegrepen en vanaf komend schooljaar (groep 7) naar spoor 2.
    Eind groep 5 is al besloten dat ze sowieso niet gaat blijven zitten. De basisschool doorkomen en dan lekker naar een school waar het niveau wat lager ligt en waar ze iets kan gaan doen wat ze echt leuk vindt.

amdaa vindt dit leuk.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.909
    3.934
    113
    Eigen leerlijn en blijven zitten is geen gangbare combinatie. Meestal is het de keuze daartussen. Eigen leerlijn wordt juist toe besloten wanneer doubleren geen optie lijkt (om welke reden dan ook). Is er wel eens verder gekeken naar haar mogelijkheden en sterke/zwakke punten middels een psychologisch onderzoek?

4. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Er is nog niet eens gesproken over een advies voor middelbaar onderwijs, maar dat zal er dik in zitten. De lerares is er van overtuigd door haar dit zo aan te bieden en dan in groep 7 nog een keer te laten zitten, dat ze dan weer "bij'is qua stof. Ik geloof er zelf niets van. Maar ze blijft stelling dat ze dr wil laten zitten.

5. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Er is geen onderzoek gedaan nog, school is daar niet zo happig op en zou dat dan zelf moeten regelen. Wel ga ik na de vakantie naar een logopedist met dr. Vind haar vergeleken met vriendinnen ook niet zo goed qua taal en praten.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik vind het vooral raar dat de juf nu al van plan is om haar te laten zitten. Weet je dochter dat ook? Klinkt nogal demotiverend.
    Is ze al eens goed onderzocht? Concentratiestoornissen, leerstoornissen, intelligentie enz.
    Dan kunnen ze op school een aanpak kiezen die bij haar past.

7. mol81

mol81 Niet meer actief

Het is geen veelvoorkomende optie en zelf zou ik het totaal niet wenselijk vinden voor je dochter. Op je 13e op een basisschool zitten doet sociaal emotioneel veel met je. Bovendien is het maar de vraag wat het qua leerrendement oplevert. Een jaar overdoen levert niet opeens geen achterstanden meer op. Dat is naïef om te denken.

Ik zou gaan voor het volgende;
    - als nog niet in kaart gebracht is wat het (leer)potentieel van je kind is, moet dit zsm gebeuren. Dit kan dmv een intelligentieonderzoek maar ook door een NSCCT. Laat dit zsm doen, dan heeft je kind er direct na de zomervakantie iets aan als school een OPP gaat maken;
    - je kind is al eens blijven zitten (verlengde kleuterperiode en heeft achterstanden. School moet dan een OPP maken (ontwikkelingsperspectief plan). Hiervoor gebruiken ze de info uit het intelligentieonderzoek / NSCCT. Doel is dat jullie in gezamenlijkheid toewerken naar haalbare doelen die in 1 schooljaar (groep 8) behaald kunnen worden én waarin beschreven staat welk uitstroomniveau past bij je kind (voortgezet onderwijsniveau). Daar werken ze in groep 8 naar toe;
    - logopedisch hulp kan helpen als de taalspraakontwikkeling opvalt. Heb je al eens gedacht aan TOS? Het wordt op latere leeftijd vaak gemist bij kinderen en dat voorkomt goede hulp;
    - Kijk alvast naar opties voor het VO. Is er bijv een tienerschool (onderwijs voor 10-14 jarigen) bij jullie in de buurt? Of een goede school voor VMBO-basis (of moet ze naar Praktijkonderwijs?)? Je kunt met de basisschool ook afspraken maken dat je dochter in groep 8 alvast bepaalde dingen die in het VO ‘gewoon’ zijn oefent bijv agenda leren inplannen.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Bij dochter zitten er twee in de klas. Ze zijn dus nog een jaar ouder dan zij.
    Meisje heeft wel vriendinnen in de klas, de jongen heeft nu geen vrienden meer, want zijn enige vrienden gingen dit jaar van school. Wat jongen gaat doen na gr8 weet ik niet, ging ook om zijn uitstroomniveau. Meisje gaat denk ik vmbo basis/ werken met haar handen ipv leren doen, maar werkt ook op haar eigen niveau. Rekenen gr6 nu geloof ik, terwijl ze naar gr8 gaat en eigenlijk zelfs al in de tweede had kunnen gaan. Ik zou het er goed over hebben gedurende het jaar met juf en je dochter. Want dochter baalt nu al dat ze nog een jaar basisschool moet, wordt in december 12.

9. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Dit dus ja. Waarom NU besluiten om haar VOLGEND jaar te laten zitten? Waarom dan niet nu het jaar over doen? Ik vind het ook erg sneu en denk net als @tuc dat het geen meerwaarde meer gaat hebben.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Dan zou ik zeker verder onderzoek laten doen. O.a. intelligentie en evt "stoornissen". Als er nl zaken zijn die het leren belemmeren dan heb jij gelijk en heeft het blijven zitten totaal geen zin.
    Is er al een ib'er bij betrokken?

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.909
    3.934
    113
    Dat is heel vreemd. Een school moet namelijk onderbouwen waarom ze een leerling op een eigen leerlijn zetten helemaal als het meerdere vakgebieden betreft of laten doubleren. En dat mag niet op basis van het fingerspitzengefuhl van de juf zeg maar. Is er geen overleg geweest met de IB er of een orthopedagoog die bij de school betrokken is?

12. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik vind dit ook heel bijzonder. Hoe kun je nu vooraf al weten hoe ze zich het komend schooljaar gaat ontwikkelen? Ik zou op school direct na de vakantie in gesprek gaan met de leerkracht en ib-er en evt (ortho) pedagoog om te kijken waar nu het knelpunt zit. Vindt ze bepaalde vakken 'gewoon' moeilijk of haalt ze het niveau niet of speelt er inderdaad misschien meer?

Je kunt komend schooljaar wellicht al heel veel doen om evt verbetering proberen te krijgen, of werken aan een fijn niveau voor haar, evt met aanpassingen mocht dit nodig zijn.
    Blijf school erbij roepen en anders ga je zelf aan de slag om hulp/ onderzoeken/ observaties te krijgen om een goed leerklimaat voor je dochter te krijgen. En waar indien hulp voor haar om het beste uit zichzelf te halen.

13. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Vind het ook zeker vreemd vandaar dat ik het hier vraag, ik heb geen ervaring hiermee. Er is zeker een ortopedagoog en een een IBer betrokken. Die eerste heeft eens mee gekeken maar daar is niet echt wat uit gekomen. Een onderzoek zou ik ook aan denken maar daar is school nog niet mee gekomen. Qua onderwijs heb ik echt geen idee, maar denk wel aan VMBO basis of misschien wel praktijkonderwijs, beide is wel mogelijk hier in de buurt. En waarom de juf dat nu al zegt, van het blijven zitten, geen idee. Weet wel dat het bij meerdere kinderen speelt. Zo te horen is een onderzoek nodig en moet ik me daar eens wat meer in verdiepen. Mijn dochter zit overigens op een school met Units en daar moeten ze al leren plannen.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Unitonderwijs is ook niet geschikt voor elk kind. Sommige kinderen hebben wat meer rust, duidelijkheid, structuur en begeleiding nodig, wat die scholen vaak wat minder hebben.
    Maar echt, met zo weinig onderbouwing, zou ik niet akkoord gaan met dit plan.
    En dit speelt dus serieus bij meerdere kinderen? Dat is niet gebruikelijk hoor, ik zou toch wel gaan twijfelen aan deze school.
    Zijn er ook andere scholen in de buurt?
    Je kunt ook naar de huisarts gaan en een onderzoek aanvragen. Dat wordt dan hoogstwaarschijnlijk ook vergoed. Er zijn wel wachtlijsten, dus ik zou er niet te lang mee wachten als je dat overweegt.

15. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    School adviseert niet vaak onderzoek omdat scholen dit meestal zelf moeten betalen en er maar weinig geld voor is. Mijn ervaring is dat dit via school daarnaast ook ontzettend lang duurt. Wij hebben op een gegeven moment beide meiden laten onderzoeken en zelf betaald; kost wel wat, maar dan kan t ook snel. Bij ons maakte de onderzoeken veel duidelijk waarmee we verder konden.
    Verder vind ik t n apart verhaal van de juf; naar mijn idee laat je een kind nú zitten en niet over n jaar. De vraag is wel of ze daar uberhaupt mee geholpen is. Gaat ze graag naar school en is het sowieso niet meer een 'prakijk kind'? Dan zou ik haar nl zo snel mogelijk door de laatste klassen laten gaan (dus zonder blijven zitten) en dan naar een VMBO basis / praktijk laten gaan waar ze goed tot haar recht komt

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.316
    10.283
    113
    Ik vraag me ook af of het echt zinvol is om te blijven zitten. Er zijn ook kinderen die cognitief niet sterk zijn, kun je ze nog een keer laten zitten maar vraag me af of het resultaat dan veel beter is. Sociaal gezien misschien juist minder verstandig.

Zelf ervaring in dat het daarna met de juiste keuze van scholen toch goed kan komen:)

17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Je zou misschien kunnen zeggen dan 2x groep 7 te doen en daarna door te stromen naar het voortgezet onderwijs. Daarna nog groep 8 te doen lijkt me weinig zinvol.
    Maar de vraag is of het wel verstandig je kind uit z’n groep te trekken.

Deel Deze Pagina