50% loopt los met 15 maanden, 90% met 18 maanden. En dat zijn dan kindjes die a terme geboren zijn en een 'normale' ontwikkeling doormaken. Dus 1 op de 10 loopt nog niet los met anderhalf jaar. Mijn zoontje begon met losse stapjes met 16 maanden. Praten begon ie ook pas met anderhalf jaar mee, dus ook geen vlotte prater hier hihi.
mijn zoon liep ook pas met 18 maanden en met praten heeft hij gewacht tot 2,5jaar, kruipen deed hij ook pas met 1jaar....en nu is hij 18 jaar en loopt als een gek,praat mij de oren van het hoofd en als het moet kruipt hij ook over de grond met zijn jongste zusje dus ts maak je niet al te druk het komt wel goed(schatje) hahaha lol
Mijn dochtertje liep met 17mnd, en ze heeft nooit die tussenfases van losstaan, oversteken, lopen aan 1 handje ed gedaan, wat de andere twee we'll eerst deden. Ze kwam gewoon een dag thuis van kdv en liep zelf weg, en dan meteen de halve kamer over! Je had mijn gezicht moeten zien!
mijn meisje loopt alleen om de tafel. en verlopig loopt ze ook nog niet volgens mij. ze is nog erg wankel.
Toch fijn om te lezen(alle reacties trouwens). Mijn zoon stond inderdaad ook met 9 maanden en liep langs de bank met 11 maanden, hij is ook hartstikke handig en klimt zo de trap op bijvoorbeeld. Maar hij doet het inderdaad pas wel als hij zeker weet dat hij iets kan, anders weigert hij.. Met oog op mijn zwangerschap lijkt het me toch prettig als hij binnen nu en een half jaartje gaat lopen haha. Het lijkt mij trouwens ook dat hij dan veel ouder aan doet. Hij heeft ook nog maar 4 tanden en weinig haar, en mensen doen altijd nog heel baby-achtig tegen hem, terwijl hij dat dus helemaal niet meer is haha. Alle mensen die denken dat ik vind dat hij nú al laat is, dat vind ik niet.. Ik weet dat 14-15 maanden gemiddeld is. Alleen zie ik het voorlopig echt niet gebeuren en dus wilde ik verhalen van ouders van late lopers, die heb ik gekregen, dankjulliewel.
Hier loopt Lorenza ook nog niet los, maar dat heeft dus ook een medische oorzaak, ze loopt wel aan 1 handje trouwens (niet helemaal stevig, dat niet) Weet ook niet hoe lang het hier gaat duren voordat ze echt los gaat lopen. Mijn zoontje liep los met 16 maanden en kon al staan met 8 maanden en overal langs lopenmet 10 maanden, maar heeft toch nog best lang geduurd voordat hij los durfde te gaan lopen.
Mijn zoontje van ruim 18 maanden loopt ook nog niet los. Wel aan 1 handje, achter zijn loopwagen, los staan lukt hem ook goed. Hij doet wel een paar losse stapjes en soms gaat hij ook zelf staan. Heb het idee dat hij misschien wel los kan lopen, maar het nog eng vindt. Ook vindt hij het wel prima om gedragen te worden, haha. Zou wel fijn zijn als hij gaat lopen, vooral omdat ik nu zwanger ben van de 2e. Hij wordt toch wel wat zwaar. Maar hij gaat lekker op zijn eigen tempo en dat is natuurlijk helemaal prima.
Mijn oudste stond met 9 maanden, een maand later liep ze langs meubels etc., maar dat heeft ze lang volgehouden, want met 16 maanden liep ze los. Ik ben zelf hyperflexibel en bij het CB hebben ze het vermoeden dat zij dat ook wat heeft, die kindjes lopen meestal wat later dan gemiddeld. Ach, verder was ze zo snel als een hagedis kruipend, dus lastig was het niet. Op andere vlakken was ze motorisch gemiddeld of sneller. Mijn zoontje deed zijn eerste losse stapjes nog in de week van zijn eerste verjaardag, dus 4 maanden verschil.
Mijn dochtertje was gisteren 16 mnd oud en ze loopt ook nog niet los. Daarnaast staat ze ook niet los hoewel ze dat wel kan! Ze schrikt er dan een beetje van en gaat dan snel door de hurken en zitten. wel loopt ze, wankel, aan 1 handje mee en loopt ze achter de loopkar enzo. Geen idee hoe lang het nog gaat duren want het lijkt mij ook wel leuk hoor, zo'n wandelend klein meisje Ik droom er zelfs over dat ze dan loopt!! Datis toch erg eigenlijk ook hè. Wij doen er verder nix aan (kinderfysio zei dat mn dochtertje een beetje floppy is, niet echt dus, maar wel erg lenig dus dat lopen dan lastiger is) maar we merken t wel wanneer ze eraan toe is. Qua praten is het volgens mij wel in orde hier. Veel gebruikte woorden zijn: mama, papa, poes, bal, boem, uus (hond van mn zus heet guus ) Ze begrijpt wel veel dingen, dus als ze bijv een bal moet pakken, of als we vragen waar haar fiets is, oren, ogen, neus en mond weet ze, etc. etc. Ben wel benieuwd wanneer ze gaat lopen. Lijkt me we leuk als dat is voor onze vakantie (eind juni )
Die van mij is 17 maanden en hij loopt sinds dat hij een jaar is prima achter de loopwagen, overal langs tafeltjes, stoelen, kruipt overal op en weer netjes af, en loopt sinds kort ook aan onze handjes, maar aan de handjes duidelijk nog wankel en losstaan doet hij ook nog niet (valt gewoon om als hij zich niet met een handje ergens aan kan vasthouden). En praten alleen mamamamamama en DIE?? met wijzend vingertje. Het zal vast goedkomen Ben benieuwd wat cb zegt over een maandje.
@diddlemouse, ja tuurlijk Lorenza heeft een cyste in haar hersenen waardoor haar rechterkant niet goed werkt ,dus daardoor is lopen voor haar wat lastiger, ze heeft vanaf dat ze 6 maanden was fysio, dus het gaat op zich wel goed, maar denk dat loslopen nog wel ff kan gaan duren.
mijn meisje kan nu sinds een week zelf lopen. ze is nu bijna 18 maanden,maak je niet druk hoor, deed ik eerst ook, iedereen maakt je onzeker, maar ineens doen ze het. ik stond helemaal versteld en nu is ze niet meer te stoppen.
Over laat lopen gesproken.. Ik ken een jongetje dat nu 2 jaar en 9 maanden is en nog niet los loopt. Hij krijgt fysio, maar die maakt zich zelfs nog geen zorgen... nu is dit jongetje wel dysmatuur geboren, maar heeft verder hiervan (nog) geen nadelige gevolgen ondervonden. Hij ontwikkeld zich verder normaal. Het is trouwens nu zover dat het bij hem een kwestie van durven is, want hij loopt aan 1 vinger gewoon rond.. hij durft het alleen niet. Dat late lopers snelle praters klopt hier wel, alleen dan andersom. Mijn dochter liep vlot, (was met alles vlot), maar praat laat.
@diddlemouse, niet echt heel erg veel last, ze kan haar rechterarm/hand niet echt optimaal gebruiken(maar daar oefenen we dus mee met fysio) Maar ze begrijpt alles verder heel goed en gaat verder gewoon goed mee met haar leeftijdsgenootje. Met haar rechterbeentje valt het wel mee, maar je ziet wel verschil tussen haar goede en "slechte kant"zeg maar. We moeten haar gewoon blijven uitlokken om haar rechterkant ook te gaan gebruiken (want ze heeft natuurlijk allemaal trucjes gevonden om dat niet te hoeven doen ) En dan afwachten in hoeverre het goed komt zeg maar.
niet mee eens Mijn zoon liep met ruime 17maanden maar enige wat hij nu zegt met 20maanden: bah - die - daa(doei) - ba(bal) - héél soms een papa en mama maar nog steeds niet duidelijk. oja en mmba(bumba) Hier dus een 'laat' lopertje bij 17maanden. Ik maakte me er niet echt druk om. cb begon al ongeduldig te worden dat hij erg laat is. ooit een 30jarige gezien die niet kon lopen? uiteindelijk leren ze het allemaal. zou inderdaad wel makkelijk zijn op sommige momenten. maar zodra hij loopt(rent) dan wens je weer dat ze het nog niet konden Geniet nog eventjes van het niet-kunnen-lopen. voor je het weet rennen ze je voorbij en kan je er achteraan
Heel herkenbaar. Onze oudste kroop en stond erg snel, met een maand of 8 stond hij langs de tafel. Daarna hield het op, hij liep ' pas ' met 1.5 jaar. Maar hij kletste ( nog steeds trouwens ) als de beste.
hendrik is nu 17 maanden loopt los 6 tot 10 stappen daarna zakt hij door de knietjes en kruipt hij verder (gaat natuurlijk veel sneller) hij staat wel heel veel los maar echt lopen nee dat doet ie niet kan wel elk moment komen denk ik hij loopt nlog niet gewoon door jelle was 15 maanden