Ze kunnen zich niet vermaken

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by KimMo, May 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. KimMo

KimMo Niet meer actief

Hallo Dames, ik heb jullie advies hard nodig. Mijn zoon van 4,5 jaar en dochter van 3 kunnen zich niet vermaken. Ze willen alleen maar tv kijken, met de XBOX of tablet spelen. Jammer voor mijn kids, want er zit een max aan van een uur per dag! Buiten spelen vinden ze ook leuk, maar max een uur en dan is het ook weer klaar, dan begint het geklier! Binnen spelen is een ramp. Soms denk ik: hebben we te weinig speelgoed? Maar dat is ook niet het geval. Ik weet niet wat ik hiermee aan moet. Ik word er gek van. Want ze komen contstant vragen: mag ik met de telefoon? Nu wil ik met de XBOX! Maar spelen met de trein, auto's, poppen of keuken zit er niet meer bij. Ik ga twee keer per dag met ze naar buiten op een vrije dag en na de school van mijn oudste gaan we altijd nog even naar de speeltuin. Ik twijfel nu zo erg aan mezelf: geef ik ze te weinig aandacht? Mijn man zegt van niet want er wordt een uur per dag voorgelezen, we knutselen regelmatig. Maar wat moet ik doen zodat mijn kids zich kunnen vermaken? Negeren en niet antwoorden?! Elk advies is welkom!

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Duidelijk zijn! Roep de kinderen bijeen en vertel ze dat de xbox enzo niet meer gebruikt mogen worden, of alleen in het weekend ofzo. En je eraan houden.

3. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Een schema maken dat ze zien dat ze al over de max heen zitten? Met magneetjes kunnen invullen als se iets gedaan hebben? En dat zeuren geen zin heeft want ze hebben t al gehad?

4. KimMo

KimMo Niet meer actief

Dank voor je reactie! Dat ga ik inderdaad doen. Voorlopig is het even helemaal klaar met de XBOX of tablet en mogen ze alleen nog een half uurtje per dag Sesamstraat kijken. Zodra het beter gaat, kan ik de XBOX en tablet weer langzaam hun entree laten doen. En kan ik ze gewoon negeren als ik voor de tweede keer heb gezegd dat ik bezig ben met koken of aan de telefoon ben?

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik denk ook eerder dat ze gewend zijn vermaakt te worden dan dat je te weinig met ze doet.
    En het is de leeftijd misschien ook wel een beetje.... Merk dat mijn dochter sinds ze op school zit ook liever met iemand anders speeltuin alleen. Terwijl ze daarvoor uren alleen kon spelen zit ze nu weer vaker beneden omdat dat gezelliger is.

Ik neem altijd met liefde een vriendinnetje van school mee.. Dan spelen ze samen lekker boven.. :)

Heb overigens om dezelfde reden eigenlijk niet graag de tv aan of dat ze op iPad of telefoon speelt.
    Ze mag het af en toe wel... Maar daarna lijkt ineens niets meer leuk genoeg en dat irriteert me mateloos.
    Dus nu time ik dat gewoon beter.. "Je mag nu even spelen.. En als ik klaar ben gaan we boodschappen doen."
    Of lunchen ofzo..
    Een soort van echt einde.. Niet dat ze daarna zelf maar wat moet verzinnen... Dat komt dan daarna wel weer als ze niet meer alleen aan de iPad denkt :)

6. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Kookwekker erbij.

Heeft hier wonderen gedaan.

Wekker zetten op 10 minuten en zeggen dat ze nu 10 minuten voor zichzelf moeten spelen, desnoods een stuk speelgoed erbij waar ze mee kunnen/moeten spelen.

Als ze hier beginnen te etteren haal ik ze uit elkaar (doet ook wonderen) en zet ik nr 1 aan de keukentafel en nr 2 in de kamer (levert een hoop gemopper op hoor )

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Dat doe ik meestal wel als er gezeurd wordt, ik blijf niet steeds hetzelfde zeggen :p

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Tja, ik ben niet (meer) zo strikt met tv kijken of tablet. Mijn dochter kan zichzelf juist een stuk beter vermaken sinds een half jaartje. Opeens sloeg dat om. Zij kon zichzelf ook nooit goed vermaken. Ik heb dr altijd wel gestimuleerd, maar het lukte gewoon niet, haar spanningsboog was nog te kort, denk ik.

Het gaat nu dus een stuk beter, ze heeft best veel ideeen, knutselt beter en langer en ook fantasiespel doet ze veel. Maar er zijn ook nog genoeg dagen dat t even niet zo goed lukt en als het weer het dan niet toelaat, plus we zitten aan het einde van de vakantie.. Nou, dan maar weer een dagje lekker veel tabletten hoor. Anders gaat ze mij lopen vervelen. Met simpel vermaak verbieden, heb ik dan alleen mezelf..

9. adi

adi Niet meer actief

Dit denk ik ook. Laat ze soms lekker vervelen, dan is juist goed voor hun fantasie. Laat ze zelf een spel verzinnen, vooral de oudste.

Vanaf ongeveer 3 jaar willen ze hier eigenlijk amper vermaakt worden. Ze zijn voortdurend met allerlei verzonnen verhalen bezig, met zichzelf of met broer/zus.

As we speak zitten onze meiden denkbeeldige groente en planten te voeren aan de schaapjes op het behang in de speelkamer. 10minuten geleden hadden ze beide een denkbeeldige baby-neushoorn als huisdier, en hadden een heel avontuur beleefd met die 2 neushoorns die mama kwijt waren, en deze bleek in onze vaatwasser te zitten. :(

Ik zou de tv/tablet en xbox voorlopig minimaal gebruiken, en speelgoed in huis halen waarmee ze hun fantasie moeten gebruiken.

10. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat bij mij echt enorm heeft geholpen; speelgoed afwisselen. Ik heb op een dag alle speelgoed bij elkaar gekieperd, schoongemaakt en daarna over 3 dozen verdeeld. Daarvan staan 2 dozen boven opgeborgen en eentje staat beneden in de woonkamer. Iedere week gaat die doos naar boven en een andere naar beneden. Dus dan heeft ze iedere week een doos speelgoed die ze al 2 weken niet gezien/ mee gespeeld heeft.
    Met groot speelgoed (keukentje etc.) kun je dit ook doen. Gewoon af en toe even weg zetten (op zolder, op een kast) en paar weken later weer tevoorschijn halen.
    En als ze veel speelgoed ineens krijgen zoals met een verjaardag etc. Niet alles laten uitpakken, maar langzaam aan steeds 1 nieuw ding geven.

Verder wat bij mij ook helpt; even samen opstarten. Dus ik speel heel even samen met de dublo. Daarna ga ik wat anders doen en speelt zij weer verder.

11. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Waarom max een uur buiten? Als je een tuin hebt is het makkelijk, deur open, kinderen naar buiten en spelen maar. En anders in een speeltuin kun je ook lekker op een bankje met een boekje oid. Ik zou buitenspelen juist stimuleren.

Verder heel duidelijk zijn over wanneer ze tv/xbox etc mogen en niet meer van afwijken. Je kunt het zelfs voor ze opschrijven met tekeningetjes van een klok oid. Ik zou ze ook juist een beetje laten gaan, vaak vinden ze dan uiteindelijk zelf wel iets om te doen. Bij ons is ook het leukste speelgoed de dingen die geen speelgoed zijn, tent maken van stoelen en een deken bijvoorbeeld.
    Oh en omdat we een actief jochie hebben, heb ik nu ook een slingertouw in zijn kamer gemaakt (haak in het plafond) en dat in combi met zijn klimbed is een groot succes.

12. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Qua zeuren helpt het hier heel goed door TV te koppelen aan vaste momenten (als ik ga koken bijvoorbeeld :p) en daar dan redelijk consequent in zijn, dan heeft het geen zin meer om te zeuren ;). Overigens als het zeuren hier doorgaat (blijven vragen om iets waar ik al antwoord op heb gegeven), dan 'bestraf' ik dat. Als ze niet ophouden, moeten ze maar op de gang gaan zitten, want ik wil het niet meer horen.

Qua zelf spelen heb ik ook veel gehad aan kookwekker. Geeft veel duidelijkheid, weten ze waar ze aan toe zijn. En om geklier te voorkomen, de kinderen duidelijk uit elkaar gehaald, de ene 'moet' spelen bij de kleine tafel, de andere bij de grote tafel.

Misschien helpt het ook (ik weet niet in hoeverre je dat al doet?) om duidelijk je verwachtingen uit te spreken? Ik wil dat je...

Mijn autistische zoontje hebben we echt moeten leren om te spelen, hij had een (enorm) gebrek aan spel-ideeen. Dat hebben we dus met hem moeten oefenen (veel samen spelen) en we hebben een tijdje lang zijn vrije tijd 'ingepland', dus bepaald dat hij 15 minuten met een rode bak moest spelen, daarna een puzzel maken etc. Inmiddels heeft hij het niet meer nodig, hij heeft nu de vaardigheden geleerd om zichzelf redelijk bezig te kunnen houden.

Share This Page