Als jij nu al ziet, dat hij vooruit gaat met heel zijn ontwikkeling, dan zou ik me geen zorgen maken. Gaat erom, dat hij blijft ontwikkelen. Hoe snel, dat bepaalt hij zelf wel. Mijn dochter praat heel goed. Haar vriendje die 3 maanden jonger is, kan je bijna niet verstaan en brabbelt ook nog veel. Je ziet bij hem wel, sinds hij op de psz zit, dat hij steeds beter gaat praten. Het komt dus echt wel.
nou; een 3 jarige die nog 'aanwijst' en alleen 'die' zegt; dat is wel laat. maar dat geeft niet. dat is heel normaal in mijn familie, dat is wat ik zei.
Onze oudste was laat met praten en de jongste nu ook. Wij genieten nu nog even van onze rust, want op het moment dat de oudste begon te kletsen is ze dr niet meer mee opgehouden Ze kletst nu vanaf het wakker worden tot het moment dat ze slaapt, aangezien de jongste een kopie lijkt van de oudste houden we ons hart vast voor het aankomende kippenhok.
Hier ging het vanaf ongeveer 2 jaar ook ineens heel erg snel... Zeker als je nu vooruitgang ziet dan komt het vast wel goed!
Mijn oudste deed het volgens het cb prima. Ware het niet dat zijn woordenschat inderdaad groot genoeg was, maar dat hij niet kon verbinden (of in elk geval, daar heeft hij moeite mee). De richtlijnen van het CB heeft hij lange tijd aan voldaan. Hij kende genoeg woorden, ook hele moeilijke. Helikopter, kinderboerderij ed. Hij kon het allemaal zeggen toen hij amper 2 was. Maar echt praten deed hij niet. Functioneel taal gebruiken, zeg maar. Nu weten we dat het samenhangt met zijn ASS, en krijgt hij logopedie. Hij praat nog steeds niet goed, maar gaat inmiddels wel als een speer vooruit. (met logopedie). Probleem is alleen dat hij nog steeds veel eigen taal gebruikt. De middelste wordt bijna twee en zegt ontzettend veel. Wij kunnen hem redelijk verstaan, anderen zullen daar meer moeite mee hebben. Hij brabbelt hele zinnen (ook veel onverstaanbaar) maar maakt ze wel. Hij snapt ook alles, doet alles wat je van hem vraagt. Stoei echt met taal, zeg maar. Heel verschil met de eerste, maar ook geen hele snelle.
Met 2 jaar praat onze meid erg veel en vlot maar dat komt denk ik ook vooral doordat we de hele dag praten ( niet speciaal tegen haar) maar ook tegen haar broer en hij weer met haar dus ze praat erg goed voor 2 jaar
Bedankt voor jullie reacties, we kijken het nog even aan hahahha... Kijken denk ik ook teveel om ons heen, ieder kind doet het idd ook op zijn/haar eigen tempo. Misschien dat hij qua spraak nu eerder gaat ontwikkelen omdat hij naar de psz gaat, we zullen zien. Begrijpen doet hij wel. Vooralsnog bedankt X
Mijn oudste was heel snel met praten die maakte al hele zinnen voor ze 2 was. Dat lag natuurlijk aan ons Onze jongste in nu anderhalf en die zegt nog bijna niks. Wel hele verhalen die onverstaanbaar zijn en misschien 10 woordjes. mooi, daag, papa, mama enz.. Dat heeft natuurlijk niks met ons te maken. Ze is gewoon meer met andere dingen bezig
D. zei ook heel weinig op die leeftijd, en nu kletst hij de oren van me hoofd, zingt de hele dag etc. dus zou me niet te druk maken (hij is nu 3j3m)
Onze oudste was ook wat "laat". Maar dat kwam volgens ons vanwege zijn extreme vroeggeboorte. Hij snapte wel al heeeeeeeeeeeeel veel. En kon prima opdrachtjes doen. Hij zit nu een jaar op de psz met VVE en is ook in een paar maanden tijd, enorm vooruit gegaan. Nu ook hier praat hij de hele dag zodra de oogjes open gaan. Van de week Zei ik nog tegen hem; Kan je even stil zijn, ik moet even opletten. Maar meneertje zei: Nee, mama. Ik wil praten! Nou ja zeg! hahaha Hij praat ook vrijwel foutloos en ook moeilijke woorden. Ook kan hij goed zinnen maken met verledentijd e.d. Onze jongste is nu 14 maanden en zegt nog geen woord. Hij is op tijd geboren. We maken ons geen zorgen. Het zal ook wel goed komen. Maar ik snap het wel, dat je er wat ongerust van kan worden.
Hier ook een late prater, maar vooral omdat hij tot hij 1½ praktisch doof was door continu oorontstekingen te hebben gehad. Nadat hij buisjes had gekregen bleef het praten vrijwel weg en bij het cb zeiden ze met 2 jaar dat hij een flinke achterstand had, omdat hij nog geen 2 woord zinnetjes zei en geen woordenschat had van ong. 40/50 woorden. Hij kon toen hooguit een paar woordjes zeggen. Maar hij begreep alles. Alle opdrachten voerde hij uit en als je plaatjes laat zien van dingen weet hij het precies aan te wijzen. Hij heeft vanaf 2 jaar VVE op het kdv en dat heeft hem zo goed geholpen. nu ruim 5 maanden verder kan hij zo'n 40 woorden duidelijk zeggen en ong. 15/20 woorden heel onduidelijk (wij weten wat hij bedoeld zeg maar). Ook is hij sinds een maandje begonnen met de 2 woord zinnetjes. Verder praat hij enorm veel in zijn eigen taaltje. Op de frustraties na heb ik me nooit echt zorgen gemaakt. Ik wist de oorzaak en zolang hij iig begrijpt wat wij zeggen en bedoelen, dan komt het echte praten van zelf wel.
Mijn jongste is 2 jaar en 4 maand en begint nu sinds een paar weken pas echt zinnetjes te maken. Sommige woorden zijn nog moeilijk te verstaan maar het gaat nu toch in een goed tempo vooruit. Toen hij 2 werd in januari zei hij echt maar een paar woordjes. Het kan dus ook best snel gaan ineens. Wij zien hier ook wel een beetje het nadeel van het hebben van een grote broer die al een ontzettende grote woordenschat heeft en het liefst zijn broertje alles voorzegt. Dus hij krijgt ook heel vaak de kans niet. En als ik hoor wat ze op deze leeftijd moeten kunnen zeggen... de meeste kinderen doen dat ook we hoor. Komt vanzelf goed, je hoeft je zeker nog geen zorgen te maken!
Mijn oudste is nu 2 jaar en 2 maand. Toen hij 2 was brabbelde hij veel, maar zei erg weinig. Omdat ik weet dat ik ook een late prater was heb ik mij geen zorgen gemaakt, ondanks alle opmerkingen om mij heen. Nu is meneer heel druk bezig met praten, je merkt het echt. Als hij niet aan het 'puberen' is zegt hij zo diverse (nieuwe) woorden na. Van de week zelfs een zin met 3 woorden. En zoals eerder gezegd, maak je niet te veel zorgen!