Late praters

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Babyengel, Sep 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,935
    3,946
    113
    En dat kan in principe niet. Je IQ is je verstandelijke vermogen. Dat kan niet meer worden. Zeg maar het verhaal van "als je als een dubbeltje geboren bent...." Anders zou in theorie iedereen met intensieve training hoogbegaafd kunnen worden.
    Dan wil het alleen zeggen dat bij de eerste test je kind niet alles heeft kunnen laten zien. Maar zijn IQ is toen ook al 75 geweest. Dat heb op de test lager uitkwam kan verschillende oorzaken hebben en geeft ook maar weer aan hoe onbetrouwbaar IQ testen zijn bij zulke jonge kinderen, het geeft slechts een indicatie.
    Maar zo kan het dus ook zijn dat een kind in principe een gemiddeld cognitief vermogen heeft (dus een gemiddeld IQ) maar dat om één of andere reden het kind op een lager niveau functioneert en dus een achterstand heeft. Dus dat is wel degelijk mogelijk. De achterstand van jouw kind was eerst ook groter (iq 55) dan dat zijn IQ in werkelijkheid is (75).

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Nou, volgens al zijn GZ psychologen en orthopedagogen en logopedist kan dat dus weldegelijk. Door training kan je eigen IQ ook omhoog gaan van bijv 100 naar 105, en vooral kinderen die erg leerbaar zijn.

Maak maar eens een IQ test als je 15 bent of als je 65 bent, er zit altijd verschil in

Zoontje praatte vorig jaar 0,0 , speelde niet, kon alleen maar boos zijn en voor zich uit kijken en "eeh" zeggen. Toen is hij getest en was zijn IQ 55 en liep hij meer dan 50% achter in zijn algehele ontwikkeling

Nu praat hij honderd uit, speelt, etc, en is hij zo ontzettend vooruit gegaan dat zijn IQ 75 is en zijn algehele achterstand nog maar 33% is

Daarom zie je ook dat een KDC voor kindjes met een IQ <80 is en een MKD voor kindjes met een IQ >80. Zoontje is begonnen met IQ van 55 op het KDC en zit nu op 75, volgend jaar misschien op 80 en dan stroomt hij van het KDC door naar het MKD

Kinderen kunnen achterstanden inlopen en gigantisch veel leren omdat ze nog zo jong zijn en heeft weldegelijk effect op het IQ

Als een IQ niet zou veranderen, waarom krijgen kinderen op een MKD en KDC dan jaarlijks een IQ test :(

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,935
    3,946
    113
    Het is wel enigszins beinvloedbaar ja omdat je de specifieke onderdelen wel wat kunt trainen.
    Maar een IQ verschil van 20 punten, daar ligt een andere oorzaak aan ten grondslag.
    Ze testen jaarlijks omdat kinderen zo veranderlijk zijn en nog zo veel ontwikkelen.
    Als ze ouder worden mag een IQ test ook niet binnen 2 jaar opnieuw gedaan worden want dan krijg je een leereffect.

Ik zeg niet dat je een kind met een grote achterstand niet kunt ontwikkelen, dat kan wel degelijk.
    Maar dat moet wel inhouden dat dat kind op dat moment zijn vermogen niet optimaal gebruikt. Dan kan je het ontwikkelen.
    Maar meer vermogen gebruiken dan er is, dat kan niet volgens mij.

Maar het gaat hier om kinderen die laat praten of een spraaktaalprobleem hebben en die zijn lastiger te testen dus dan is een dergelijke test ook minder betrouwbaar en dan is het herhalen van de test zeker zinvol.

4. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn oudste begon ook pas echt te praten met 2,5 jaar. Heel lang heeft hij alleen 'aboe' (voor auto) en nog wat andere losse woordjes gezegd. Nu gaat hij als een trein. Hij wordt drietalig opgevoed (Nederlands hoort hij alleen thuis van mij en van opa en oma als ze op bezoek komen en van DVD's). Ik kan alleen helemaal niet inschatten wat z'n niveau in de andere talen is. De omgevingstaal leert hij op Kindergarten en van z'n vader leert hij zijn taal.
    Ik neem aan dat hij vegeleken met kindjes van 4-jaar die alleen in 1 taal worden opgevoed toch een achterstand heeft. Zo kan hij een aantal klanken nog niet uitspreken: de -s in bijv. 'spelen', maar het lukt wel weer in bijv. 'misschien'. Al denk ik dat er ook een deel luiheid meespeelt. De h kan hij inmiddels uitspreken.
    Het is ook heel verwarrend want hij moet 4 verschillende manieren om de R uit te spreken leren.

Mijn jongste is nu bijna 2 en hij kan op deze leeftijd al heel wat meer zeggen. Ook zinnen van 3 en meer woorden.

5. Open beker en rietjesbeker zijn beide een probleem.. hij snapt gewoon niet wat hij ermee moet. Hij blaast door het rietje heen.
    Hij drinkt uit tuitbekers en probeer dan ook iedere dag een gewone beker met oren, ik moet wel zeggen dat het al minder onhandig gaat dan een half jaar geleden maar zijn er zeker nog niet. Hij wordt ook wel boos op de beker soms en gooit 'm dan weg, dat is zeker ook lastig :)

6. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Mijn oudste 2 (en ik denk de derde ook) zijn ook late praters.

Met de 2e zijn we, toen hij 2,5 was bij de logopediste beland (via cb). Hij sprak toen 10-15 losse woordjes, geen zinnen en ook geen 2 woord-combi's.

Nu zijn we bijna een jaar verder en heeft hij zijn achterstand omgebouwd tot een voorsprong. Hij gaat nog steeds elke week naar de logopedie en hij oefent nu enkel nog op articulatie en dan de moeilijke combi's, die kinderen pas hoeven te kennen als ze 5-6 jaar zijn. We kunnen dus gaan afbouwen!!!

Soms zeggen mijn man en ik wel eens tegen elkaar, dat we spijt hebben dat we naar de logo gegaan zijn... zo'n kletskop is het geworden ;) Vandaag terug gekomen uit Disneyland Parijs en hij heeft op de terugreis geen minuut zijn mond gehouden.... ;)

7. senne08

senne08 Lid

Mar 15, 2011
    14
    0
    0
    Wat kan helpen voor de mondmotoriek is een blaasspelletje. Met een rietje een pingpongballetje naar elkaar toeblazen....
    Het is maar een tip hoor....

Share This Page