Mijn dochtertje van vijf en een halve maand drinkt 's avonds tussen 22.00 en 23.00 uur bv. Vaak wordt ze zelf wakker, soms voed ik haar omdat ik zelf naar bed wil. Ze drinkt, half slapend, ook echt een voeding. Ik denk dus dat ze het nog nodig heeft om de nacht door te komen. Op een paar rare nachten na de afgelopen tijd heeft ze na de late avondvoeding genoeg tot 's ochtends vroeg. Op welke leeftijd is die late voeding niet meer nodig, of varieert dat erg? Merk je het echt als ze het niet meer hoeft: dat ze niet meer wakker wil worden om te drinken of steeds korter gaat drinken? Of blijf ik een gewoonte in stand houden door haar toch te voeden als ze uit haar zelf nog niet gekomen is voordat ik ga slapen? Ik wil haar met alle liefde die late voeding blijven geven als ze het nodig heeft, natuurlijk. Maar het zou ook veel vrijheid geven als het niet meer hoefde. Ik durf m niet zo goed op de proef eens weg te laten, bang dat ze dan midden in de nacht komt en daar weer een nieuwe gewoonte van gaat maken... Hoe ging / gaat het bij jullie?
Ik geef Kyra op verzoek borstvoeding, dus toen ze niet meer wakker werd voor een voeding (toen was ze nog geen 3 maanden) heb ik hem ook niet meer gegeven. Dat ging en gaat nog steeds prima. Als ze een dagje meer honger heeft dan normaal dan laat ze zich wel horen, maar dat komt echt zelden voor (als in een keer of 2 per maand). Het varieert heel erg wanneer een kindje geen nachtvoeding meer wil. De een houdt het al na een paar weken gezien en de ander wil na een jaar nog steeds graag even 's nachts drinken. Wat je misschien zou kunnen proberen is in een weekend (als je dan niet hoeft te werken) het gewoon eens een keertje uitprobeert als ze niet zelf aangeeft dat ze wil eten. In dat geval is het ook niet zo'n ramp als ze dan midden in de nacht komt voor een voeding. En ik denk ook dat het zeer onwaarschijnlijk is dat ze er dan een gewoonte van maakt. In ieder geval succes en ik hoop dat het allemaal lukt.
Wij geven die laatste bv sinds een weekje ook niet meer. We hebben het gewoon geprobeerd en ze slipe door, dus gewoon uitproberen en je merkt het vanzelf!
Je kan het gewoon eens proberen, vaak gooien ze toch rond die leeftijd bestaande ritme´s overboord, en worden ze weer wat meer wakker ´s nachts. Was hier in ieder geval wel zo.
Hier ook Vannacht heb ik haar, net als de afgelopen 2 nachten, rond 3.00 uur gevoed omdat ze huilde. Vanochtend vroeg ik me alleen af of ik wel echt goed geluisterd had of het een hongerhuiltje was, of dat ik met m'n slaperige hoofd gewoon meteen maar had aangelegd. Tja, dan is het dus geen gewoonte van Ise maar van mij Vandaag was een beetje een rare dag en ze heeft volgens mij nog niet genoeg gedronken (laatste luier was niet echt heel nat...) dus ga vanavond nog wel een keer voeden. Maar morgen zal ik het eens proberen zonder late voeding. Zo te lezen, kan het wat haar leeftijd betreft echt al wel!
Ik twijfel ook steeds over de laatste voeding. Ik moet mijn dochter wakker maken en vaak drinkt ze dan heel weinig maar soms drinkt ze wel veel. Ik dacht dat ik het misschien nog maar even vol moest houden tot ze wat bijvoeding binnenkrijgt.
Bij 4 maanden zijn we gestopt om Thom wakker te maken voor een voeding, hij komt zelf wel als hij honger heeft. En sinds een week of 2 slaapt hij nu ook door van 19 - 7. Dat is een gewoonte die ik graag zo wil houden, dus zoals al eerder een mama hier op het forum schreef: de melkbar is tussen 19 en 7 gesloten, als Thom wel wakker wordt (1 keer gebeurd) ga ik hem alleen even troosten met een aai over de bol, dat werkte. Genoeg over ons, ik zou zeggen: gewoon eens proberen. Misschien in het weekend? Als je de dag erna niet perse vroeg moet opstaan.
Mirre krijgt en heeft nog steeds de late avondvoeding nodig Als ze aan het begin van de zomervakantie nog steeds wil drinken 's avonds, ga ik afbouwen ...
Het lijkt me héérlijk, alleen nog een late voeding . Mijn dochter drinkt al vanaf het begin 2x per nacht en vaak nog meer! Maar je kunt het uitproberen. Ik maak haar wel wakker, anders dan slaap ik net en wil ze drinken, ook niet handig!
Ja, dat is dus waarom ik haar tot nu toe ook steeds wakker maakte, anders lag ik toch niet lekker en kwam ze inderdaad nét als ik bijna in slaap viel... Gisteren heb ik haar voor het eerst laten liggen. Om 23.00 uur werd ze toch wakker en heeft ze best nog wel wat gedronken. Ik twijfel of ik haar nu zelf laat aangeven of ze wel of niet wil drinken, of dat ik toch nog even door ga met voeden op een tijd die ik fijn vindt, tot ze hapjes krijgt. Over twee weken beginnen we daarmee, maar het duurt natuurlijk wel even voor ze substantieel eten binnen krijgt. Al doet ze dan toch misschien al langer over het verteren. Ik laat het vandaag ook maar even afhangen van hoeveel ze overdag drinkt. Ze is verkouden en drinkt maar kleine beetjes...
Hier komt ons melkjunkie gewoon nog 2 tot 3 keer per nacht (meestal rond 12uur, 3 uur en 6uur). Maar goed ik heb er verder geen problemen mee, wordt ze groot en sterk van zullen we maar zeggen
Toevallig avndaag aan het cb gevraagt: die van mij is nog maar 3 mnd he (en mijn oudste is alweer 5,5 jaar geleden) daar zeiden ze vanaf 4 maanden mag je proberen..ik moet haar ook nog steeds wakker makken...ik zou zegen gewoon blijven proberen ze geeft het vanzelf wel aan.