Hallo, Mijn zoontje is opgenomen geweest in het ziekenhuis. Hij kreeg daar kant en klare Nutrilon 3 (thuis krijgt hij poeder nestlé groeie start 3). De voedingsassistent in het ziekenhuis gaf aan dat Nutrilon 3 gegeven wordt als kindjes niet eten. Ik ben er niet op in gegaan toen, want hij at daar ook niks. Nu hij thuis is en na enig aarzelen wel eet vraag ik mij af hoe dat nou zit. Is dat ook zo bij Nestlé nummer 3? Dat het wordt gegeven als ze niet eten? Wanneer gingen jullie over op de gewone melk? Was dat volle of halfvolle melk? Bij ons zoontje zelf is geen allergie vast gestelt, wel heeft mijn vriend, de vader, astma, hooikoort en soms exceem. Het is een fors kereltje van net 11kilo. Alvast bedankt!
Nestle of nutrilon maakt niet zoveel uit denk ik. Naampje verschilt, maar de inhoud vaak niet veel. In principe wordt het gebruikt als vervangen voor het gewone voedsel. Maar je kindje moet natuurlijk weer gewoon gaan eten. Doet hij dat al weer? Hier mochten we 4 jaar geleden met 11 maand beginnen met gewone melk. Tegenwoordig hoor je ook vaak 10 maand, of juist 12 maand. Zit je alweer op max 500cc van die poedermelk? Hier was het advies halfvolle melk, omdat ons jochie zelf nogal vol was (11kg bij 9 maand). Maar in volle producten zitten goede vetten, dus dat mag ook. Ik zou doen wat je zelf ook gebruikt..
Ik zelf heb gewacht tot 12 maanden met het geven van (koe)melk, niet uit angst voor allergie maar vind toch dat de flesvoeding meer vitamine/mineralen ed bevat. Zeker als je kindje niet genoeg eet, fruit/groente, zou ik nog even wachten met gewone melk. Als mijn dochter (19 maanden) soms periodes heeft dat ze slecht eet dan geef ik haar nog steeds een fles kv, geeft me gewoon een beter gevoel. Verder krijgt zij volle melkprodukten omdat ze heel fijntjes en licht is voor haar leeftijd.
Nadeel van nummer 3 melk is dat het snel een vol gevoel geeft. Zo wordt het speciaal gemaakt, om te zorgen dat kinderen niet boven het maximum aan zuivel uitkomen. Bijkomend nadeel is dat kinderen die slecht eten NOG slehter gaan eten omdat ze met die nummer 3 zo snel vol zitten. Mensen zijn dan geneigd om maar meer nummer 3 te geven, waardoor je in een neerwaartse spiraal terecht komt. De hoeveelheid extra mineralen en vitamine in nummer 3 is echt niet veel meer dan in nummer 2 of 1. Advies bij slecht etende kinderen is meestal juist om te kappen met nummer 3 en gewone melk te geven of aks dat i.v.m. bijvoorbeeld allergie niet kan nummer 1 of 2 te geven, zodat ze naast hun melk voldoende honger houden. Nummer 3 melk is absoluut geen vloeibare totaalvoeding zoals nummer 1!!!
Oke bedankt. Inmiddels eet en drinkt hij helemaal niks. Behalve halve snee droog brood en 165cc melk, nr3. Hij zelf heeft geen allergie. Wel de vader. Wat zouden jullie doen? Kijken of hij gewone melk wilt of niet? Voel mij zo'n muts soms.
Probeer gewoon eens uit wat hij wel goed drinkt lijkt me, of dat nou opvolgmelk, karnemelk, dagmelk of water is.
Inmiddels heeft hij gedronken! 150cc halfvolle melk. Eindelijk wat vocht naar binnen. Ik denk dat hij last van zijn keel heeft. Kinderarts zei vanmiddag dat hij een rode keel heeft en rood in zijn oor maar wou geen ab kuur geven. Kinderarts zei ook dat ik hem maar moest verwennen door alles te geven wat hij lekker vindt. Melk mocht officieel niet van haar omdat het iets nieuws was, maar ik voel mij slecht om steeds die opvolgmelk te geven. Banaan met water lustte hij ook. Maar hij vond de halfvolle melk heerlijk en dronk het zo op.
Uiteraard is nr 3 geen vervanging van hoofdmaaltijden, die moet je gewoon blijven aanbieden. Ik geef soms een flesje in de ochtend als ontbijt geweigerd wordt en als laatste voeding 's avonds als de warme hap weer eens geweigerd wordt en dat werkt prima. Zorg in ieder geval dat er voldoende tijd tussen de maaltijden zit. Als er echt langdurig voedsel wordt geweigerd dan draagt een flesje gewone melk ook niet echt bij aan een adequate vitamine- en mineralen inname.