Zoontje van 3,5 komt overal aan en luistert nooit? Tips? ADHD?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chocolaatje, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Doen meer peuters dit of is hij echt de enige?? Mijn zoontje van 3,5 komt echt nog steeds overal aan, overal waar je komt. Aan de koelkastdeur, lichtschakelaars, kopjes, alles wat op tafels staat, tissues uit het doosje trekken, echt eigenlijk komt ie gewoon overal aan. Dit doet hij overal, bij opa en oma, ander bezoek, of peuterspeelzaal. Als ik hem naar de gastouder breng zie ik hem ook overal aankomen, aan de computer, aan spullen op de aanrecht en ga zo maar door. Je kunt 1000 keer zeggen dat het niet mag maar het loijkt niet aan te komen bij hem. Mijn mening is dat dit toch niet meer moet kunnen met deze leeftijd. Ook op de peuterspeelzaal doet hij dit, ik zie hem aan dingen komen waar je geen een kind aan ziet komen. Ze zeggen daar dat hij heel erg druk en ondernemend is. Hij is erg afgeleid en ziet alles om zich heen. Doen jullie peuters dit ook nog met deze leeftijd? Ik hoor het graag! Want ik begin me soms te schamen zo als ik ergens kom met hem. :)

2. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Wat is jouw reactie als je kind dit soort dingen doet, geef je dan straf of negeer je het, praat je met hem???
    Want misschien helpt het om de straf te veranderen, want blijkbaar heeft hetgeen je nu doet weinig effect. Mijn dochtertje is 3 en nu heb ik ook wel het idee dat dat echt een ondekkingsleeftijd is, hoe ver kan ik gaan, wat zijn de gevolgen en de oortjes lijken ze niet meer te gebruiken. (of zoals mijn dochtertje zegt, die doen het niet.;))

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier is het ook wel lastig hoor, maar ze is niet zo druk dus het valt mee. Maar inderdaad, alles uitproberen en alles wat ik zeg wordt even uit getest of het echt moet of niet...

Zelf ben ik ook van direct een consequentie als hij iets doet wat niet mag. Niet 6x waarschuwen en dan pas iets doen. Soms is de consequentie niet zo groot (je mag er even niet bij, even weg bij het aanrecht, zoiets), soms moet ze even in de hoek. Ik zou inderdaad kijken of je iets kunt vinden waar je je zoontje even 'stil' mee zet, zodat je hem kunt aanspreken op zijn gedrag. ADHD vind ik altijd veel te snel gezegd. Drukke jongetjes kunnen ook goed leren luisteren!

4. chocolaatje

Wij zijn juist heel erg consequent! We hebben al contact gehad met het consultatieburo en ook zij zeiden dat we het al erg goed deden als ouders. Bij de peuterspeelzaal wilden ze hem ook al laten observeren door een deskundige wegens zijn gedrag, dus ADHD is zeker niet ver gezocht. Ik bedoel het goed voor ons zoontje. Ook belonen we hem veel op de positieve manier op wat hij juist wel goed doet. Probleem is gewoon dat hij erg afgeleid is. Zoals ik al zei het lijkt niet aan te komen als je wat tegen hem zegt, straffen helpt niet. Negeren niet enz. Er is eigenlijk maar 1 probleem: Hij luistert niet, nergens en hij komt ovberal aan aan dingen wat niet mag ook als wij als ouders er niet bij zijn. Dit doet hij overal. En dit zie ik eigenlijk geen een kind doen van zijn leeftijd nog. Dus mijn vraag was: Doen meerdere peuters dit nog wel van 3,5 jaar hier? Misschien is het juist wel normaal maar lijkt me niet. Peuterpuberteit tel ik niet mee, het gaat echt alleen om het overal steeds aan zitten en dat ovberal waar je komt, ook als wij er niet bij zijn.

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Geen idee of het nog gebruikelijk is op die leeftijd om overal aan te komen. Het is wel zo dat vanaf de basisschool leeftijd ongeveer pas echt het besef komt wat wel en niet mag en dan pas kunnen ze de gevolgen van hun gedrag ook pas inzien.

Echter niet van spullen af kunnen blijven vind ik niet gelijk ADHD. Dat gaat toch wel heel wat verder. Is ook pas duidelijk te diagnotiseren vanaf 6 jaar. Er zijn wel kids die er over duidelijk uit springen voor hun 6e jaar. Vind ik echter aan jou verhaal niet. Erg afgeleid zijn hoort wel nog bij die leeftijd hoor.
    Ik heb pas nog de cursus mbt adhd gehad.
    In dit artikel vindt je veel info erover. ADHD - Aandachtsstoornis met hyperactiviteit [gezondheid.be]

Als hij steeds overal zo aan zit lijkt mij dat je dan ook de hele dag aan het corrigeren bent en hierdoor ook in een negatieve spiraal terecht komt? Probeer eens dat je het om gebogen krijgt naar meer positieve aandacht. Wellicht met een belonigssyteem werken? Veel complimeten geven. Als hij eens even 5 min nergens aan zit, complimenteer hem uitbundig.

6. chocolaatje

antje77, dit doen we dus al. Zie mijn vorige berichtje, de negatieve spiraal hebben we hier niet meer want we belonen hem al zoveel mogelijk positief. Maar het overal aankomen houd niet op, nergens. ook niet bij opa en oma, niet bij de peuterspeelzaal enz. Over ADHD heb ik al heel veel gelezen en hij heeft toch veel symptomen ervan, misschien heeft ie het ook niet maar ik bedoel het alleen goed voor mijn zoontje. Ik zou niet willen dat hij volgend jaar steeds op zijn kop krijgt op school door zijn inpulsieve gedrag terwijl hij er misschien wel niets aan kan doen. Natuurlijk is het ook een moeilijke leeftijd dat weten we, maar op de peuterspeelzaal zie je duidelijk nu al het verschil met andere kindjes. Maar bedankt voor jullie antwoorden tot nu!

7. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

hoi
    Mijn zoontje is 7 en heeft adhd en heeft dit gedrag wat jij beschrijft ik wordt er vaak moe van.
    Nee niet de hond pijn doen ,nee daar mag je niet aan komen en dat de hele dag door al zo 5 jaar lang.
    Hij krijgt wel straf voor maar mijn kinderpscholoog zegt niet te vaak straf geven want hij kan er eigenlijk niks aan doen door zijn adhd,maar hij krijgt wel straf hoor van ons 7 minuten op stoel zitten en daarna naar mij toe komen en vertellen waarom hij daar moest zitten en wat hij niet mocht doen daarna een dikke knuffel zo hebben ze het mij geleerd.

en chocolaatje schaam je aub niet,want dat heb ik ook gehad dat mensen mij aankijken met zo blik van die heeft t kind niet onder controlle,maar daar trek in mij niks meer van aan.
    Want ik hoef mij zelf ook niks tewijten want heb al bijna 5 jaar hulp van verschillende instanties.
    Ik hou zielveels van mijn kind en ja het is zovaak heel moeilijk met alles moeten herhalen ,maar na 5 jaar ben je er wel aan gewend en ja hij heeft adhd ,maar ik hem zo speciaal.
    adhd heeft ook hele mooie kanten hij is gevoelig lief knuffelig creatief fantasierijk.
    En bij mijn zoontje begon dit gbedrag wat jij omschrijft op zijn 2de toen hij naar peuterspeelzaal ging daarvoor niks aan de hand.
    misschien kun je er over praten met consultatiebureau heb ik ook 5 jaar geleden gedaan.

succes en groetjes

8. chocolaatje

@noahjoshua, we dachten het al.. Ook onze zoon is verder heel lief, knuffelig enz. En ik hou ook zielsveel van hem! Maar wij ouders voelen gewoon dat het meer is als alleen peuterpuberteit. Hij is verder echt een schat, maar voorbeelden genoeg steeds. Hier steeds aan het koffiezetapparaat zitten (knoppen indrukken), aan de rol wc papier zitten, aan de kraan, gewoon eigelijk aan alles wat hij toch zou moeten weten dat het niet meer mag. We hebben binnenkort een gesprek met het CB hierover. Niet leuk ook om telkens negatieve dingen te horen als ik hem van de peuterspeelzaal ophaal.. Hij was weer druk en ondernemend.. Tja aan de doekjes gezeten, aan de telefoon, ook daar aan dingen komen wat gewoon niet mag. Maar het blijft mijn schat, en wil hem met alles helpen! We gaan gewoon voor vroege hulp zoals ze het hier noemen. Op de peuterspelzaal zeiden ze ook dat hij zich niet kon concentreren, dat moest echt beter voordat hij 4 werd zeiden ze anders heeft hij begeleiding nodig op school. Ik vind het echt zielig voor mijn mannetje.

9. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Heb je al geprobeerd om het hem op een andere manier uit te leggen? Maak eens een stapel op de grond van zijn en jouw spullen. Laat hem sorteren waar mag hij mee spelen en waarmee niet? En waarom niet? Je kunt ook samen rode en groene stickers plakken in huis. Zo wordt het zichtbaar.

10. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    mamavanmeisje bij een adhd-er werkt een rode sticker als een lap bij een stier. Dan willen ze er juist op drukken/aan zitten. Althans dat is mijn ervaring en ik hoor het meer bij adhd-ers

11. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    ts hier werd gezegt dat kinderen met 3,5 nog niet gediagnosteerd konden worden op adhd
    bij mijn dochter hebben ze dus gezegt dat ze een regulatiestoornis heeft wat dus wel kan uitwijzen op latere leeftijd dat ze adhd heeft
    maar lastig he!!
    ze is hier thuis echt een wervelwind
    hou me hart vast als ze straks naar school gaat naar de zomervakantie

12. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

hoi chocolaatje
    ik heb jouw een prive bericht gestuurd.
    ik hoop dat het aan gekomen is,had ik nog nooit eerder gedaan.

groetjes

Deel Deze Pagina