Het is nog een nieuw wereldje voor me, wilde even jullie gewoontes en ervaringen weten: Dochterlief gaat sinds een maandje of twee naar een lieve gastouder. Nou vroeg ik me af wat ik met de aankomende decembermaand aan moet: -haar zoontje is bijna jarig. Doen jullie kadootjes voor de kinderen van de gastouder, en zo ja, hoeveel geef je eraan uit? -Een klein "schoenkadootje" voor de kids, gepast of niet? (en vervolgvraag: eet een kind van 2.5 al chocoladeletters?) -Zien jullie jezelf als "werkgever" ondanks het gastouderbureau, en geef je een kerstgeschenk? Iets voor haarzelf (cosmetica oid) of meer voor de familie? Hoeveel geef je hieraan uit? Thanks!
Verjaardag kindje: dat ligt er aan hoe het contact is. Wij worden specifiek uitgenodigd voor een gebakje, dus dan doen we inderdaad een kadootje. Schoen zetten: ik ga niets regelen voor in de schoen. Degastouder doet dat altijd wel, maar zeker geen chocoladeletter! En ik vind het de taak van get gastouderbureau om een kerstgeschenk te regelen. Toch doe ik nog wel eens een bloemetje of wat lekkers met de feestdagen of haar verjaardag. Maar ik weet dat niet iedere ouder dat doet. Ik ben gewoon heel blij met haar
Ik ben gastouder en mijn gastkindjes/ouders doen dat niet. Geen cadeautjes, tenzij ik hen uitnodig voor de verjaardag maar dat doe ik (nog) niet. Op de verjaardagen wordt er wel vaak getrakteerd. Met kerst is het voor een gastouder heel speciaal om iets te krijgen, omdat ze zelfstandig zijn en dat normaal niet wordt geregeld. Gastouderbureau's geven hier 9 van de 10 keer niets voor! Persoonlijk zou ik het wel doen, omdat het echt iets zegt tegen je gastouder, een echt bedankje!
Je brengt me op een idee. Ik ga met kerst iets leuks voor haar kopen ik hou het wel klein. Een leuk plantje of iets voor in de kerstboom. Verder alleen een kleinigheidje als de gastouder zelf jarig is. De kinderen van mijn gastouder zijn volwassen en uit huis. Als het een klein kindje zou zijn, zou ik misschien toch iets kleins geven. Niet omdat dat moet, maar omdat ik dat leuk zou vinden. Andersom zou ik niet verwachten dat mijn gastouder iets geeft als mijn kindje jarig is. Maar onze gastouder is erg attent en zorgt zelfs voor iets leuks voor de verjaardagen van de ouders (een knutsel van het kindje). En de schoen zetten doet mijn kleintje nog niet, dus wij zijn nog niet bezig met sinterklaas. Maar als jij graag iets wil doen, zou ik geen chocoladeletter geven, daar zitten niet alle ouders op te wachten. Een doosje krentjes en daar een klein stoombootje van knutselen of inpakken met een leuk sintpapiertje. Of iets van non-food. En of het gepast is, dat zal je even moeten overleggen met je gastouder.
Ik heb vorige kerst mijn gastouder een mand met leuke en lekkere dingen erin gegeven. Vond ze zo lief. Ik ben dan ook heeeel erg blij met haar. Als blijk van waardering. Verjaardagen van kids van gastouder doe ik niet aan, behalve feliciteren. Bijn dochtertje mag haar schoen zetten bij de gastouder maar ikzelf doe niks terug voor haar kids.
Onze gastouder is een paar dagen voor kerst jarig, dus dan ga ik wat leuks voor haar kopen. Heeft ze verdient!