laten huilen (krijsen) voor slapen???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door diaan2009, 16 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik leg Ayla eigenlijk altijd wakker in bed. De ene keer gaat ze direct slapen en meldt ze zich pas 4 uur later weer. De andere keer, zoals een half uurtje geleden, gaat ze huilen. Ik luister ten eerste goed naar haar huiltje; is het normaal huilen dan laat ik haar max 5 minuten liggen en ga er dan heen. Soms is ze binnen die 5 minuten al stil. Gaat ze krijsen dan ga ik er direct heen, overstuur worden vind ik nergens voor nodig. Net heeft ze 5 min. gewoon gehuild, toen de 5 minuten om waren ben ik naar haar toe gegaan. Heb een speentje gegeven, haar over d'r bolletje geaaid en zachtjes tegen haar gepraat. Toen haar oogjes dicht begonnen te vallen ben ik weer naar beneden gegaan en sindsdien heb ik haar niet meer gehoord.

Ik heb zelf gemerkt dat Ayla het soms nodig heeft om even te huilen voor ze in slaap valt. Vooral op dagen dat ik met haar weg geweest ben is ze voor het inslapen wat onrustiger. Ik ga dus wel altijd na max 5 minuten naar haar toe om haar te troosten en gerust te stellen.

Je kan dus best eens 5 min. wachten met naar haar toe te gaan, maar als ze overstuur dreigt te raken zou ik er wel direct heen gaan. Als het voor jou niet goed voelt om haar te laten huilen luister dan naar je eigen gevoel en pak haar lekker bij je. Ze is nog zo jong, verwennen kan echt nog niet. Ik ben op een gegeven moment begonnen met haar 5 min. te laten huilen omdat ik geen zin had om elke keer met haar op de arm te zitten tot ze in slaap viel. Hier werkt het dus goed.

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Oh en nog een aanvulling op mijn verhaal hier boven:

Als ik na 5 min naar haar toe ga kijk ik altijd eerst of ik haar rustig krijg door te doen zoals ik in mijn vorige post beschreef en haar dus in haar bedje te laten liggen. Lukt dat niet dan haal ik haar uit bed en check even of er geen boertje dwars zit en of ze geen vieze luier heeft. Heel af en toe krijg ik haar niet gekalmeerd en dan ga ik ook niet moeilijk lopen doen. Ik neem haar dan gewoon lekker mee naar beneden en installeer haar bij me op de bank. 9 van de 10 keer valt ze dan alsnog in slaap en dan leg ik haar als ze slaapt terug in haar bedje.

3. diaan2009

diaan2009 Lid

7 jun 2009
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi meiden,

heel erg bedankt voor alle reacties!!!
    ga me er deze week even op storten om toch meer in een fijn ritme te komen..
    overigens...vanmiddag bij het slapen heb ik haar twee keer even getroost in dr bedje en toen is ze toch gaan slapen!:) (welliswaar maar een uurtje,maar toch...)
    raar trouwens dat ze in de kinderwagen zo 2 a 3 uur kan slapen maar in dr eigen bedje smiddags meestal maar 1 of 1,5 uur.;)

poeh....nieuw in het moederschap is toch wel lastig soms hihi.

groetjes,Diaan
    (mochten jullie je geroepen voelen om mij tips te geven over wat dan ook? dan hoor ik het altijd graag haha!)

4. adi

adi Niet meer actief

De kinderwagen beweegt en schommelt, net zoals mama's buik toen ze erin zat. Dus veel vertrouwder voor haar dan zo'n stilstaand koud bedje.
    Heb je geprobeerd om een kruik in haar bedje te leggen voordat je haar erin legt? Dat ze in een warm nestje komt als ze gaat slapen. Dat kan al iets schelen. Of een rustgevend muziekje en een lichtje. Een rustgevende en warme omgeving doet al wonderen.

En succes en gefeliciteerd met het mama-zijn :)

5. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik hield ze als ze zo klein waren lekker bij me... vanaf een bepaalde leeftijd moet je er wel wat structuur in gaan brengen omdat ze je anders heel goed doorhebben! allebei mijn dochters hebben dit af en toe gedaan tot hun 6e maand... en daarna was ik het wel een beetje zat om telkens maar met ze op te zitten dus heb ik ze in bed gelegd en geknuffeld enzo en naar beneden gegaan... bleven ze huilen dan ging ik weer ffe naar boven, maar haalde ze er niet uit! het kwam namelijk zo ver dat ze lagen te krijsen en als ze de deur beneden hoorden opengaan dat ik eraan kwam waren ze stil... nou dan is er ook niets aan de hand hoor... dan liet ik ze rustig ffe een kwartiertje schreeuwen... ik merk overigens wel of het een aandacht huiltje is of dat er wat aan de hand is....

6. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    6 weekjes jong is nog erg klein hoor, dan kan je haar echt neit verwennen ;)

Ik heb Kyra nooit laten krijsen. Ze had wel altijd haar huilmomentje 's avonds voor het slapen gaan en dan mocht best. De eerste 2 tot 3 maanden ging ze niet eens uit zichzelf slapen in bed. Ik moest haar net zolang wiegen en troosten tot ze in slaap viel en dan overleggen in haar bedje en dan sliep ze gewoon door.

Later toen ze wel zelf in slaap kon vallen, had ze ook haar huilmomentje, maar dat was gewoon wat jengelen en dan liet ik haar, zodat ze niet overprikkeld raakte. Maar...dat huilen was nooit langer dan 10 min/15 min! Als ze ging krijsen, pakte ik haar onmiddellijk op! Even lekker troosten en knuffen met mama tot ze kalm werd en dan legde ik haar terug.

M'n kraamhulp had uitgelegd dat erg jonge babies bij krijsen er ook in kunnen blijven hangen, in de zin van dat ze dus niet zelf goed kunnen kalmeren dan, dus dan vind ik laten liggen al helemaal niet goed. Buiten dat, zo'n kleintje heeft ook veel last van krampjes en moet nog zo wennen aan de grote wereld. Lekker knuffelen hoor! ;)

7. Appel en Peer

Appel en Peer Niet meer actief

Je bent niet de enigste hoor die het zo moeilijk vind.
    Hier ook 1 hihi..
    Taleah is nu bijna 10 weken en zit op zich in een best goed ritme.
    Vorige week was ik bij het cb, en gaf ze me een boekje over rust en regelmaat. Heb er in gelezen maar dat is toch echt niet mijn manier. Daar moet je ze gewoon 30 minuten laten huilen etc.
    Ik probeer wel elke keer dezelfde volgorde aan te houden en dat werkt goed bij dr.

Ook met slapen, elke keer na 5 min. jengelen even kijken. Als ik dan de speen terug geef draaien dr oogjes gelijk weg en valt ze voortaan vrij snel in slaap.
    En als ze echt niet wilt dan wieg ik dr lekker in slaap, bijna in heel mn omgeving zegt dat ik dr dan verwen.
    Terwijl ik hier alleen maar lees dat elke mama dat wel doet haha.

We kregen trouwens dat boekje mee van het cb omdat ik dr inbaker in een puckababy en daar was ze het niet mee eens, vandaar dat ik haar manier moet proberen. Haha, dus niet :p!

8. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Deze laatste alinea vind ik een beetje sneu hoor. Je kindje was waarschijnlijk gewoon niet moe en als je dan nog leuk aan het spelen bent en naar bed moet, dan zou ik ook hard gaan krijsen. En alleen maar omdat mama vindt dat het dan zo laat wordt.
    Mijn meisje is ook net 1 jaar en heeft ook wat slapen betreft een vervelend ritme. Het 2e slaapje is vaak laat in de middag, waardoor ze 's avonds pas rond 9 uur moe is. Maar dat wil niet zeggen dat ik haar er maar al om 3 uur in leg en moet laten huilen omdat ik vind dat ze op tijd moet gaan slapen. Daar heb je toch ook niets aan. Ik laat haar nu maar een half uur tot 1 uur slapen, zodat ze toch op tijd weer naar bed kan 's avonds.
    Vanmiddag heeft ze van 15.45 geslapen tot 17.15 (door omstandigheden niet eerder wakker kunnen maken) en dat heb ik geweten. Ze slaapt nu net 20 minuutjes. Ben hier ook niet blij mee, maar ga haar dan echt niet de hele avond laten krijsen omdat ik vind dat ze op tijd naar bed moet.

Ik lees vaak dat er van alles gecheckt wordt wat er met het kindje zou kunnen zijn, maar niet moe zijn kan dus ook nog.

9. jojo22

jojo22 Lid

4 aug 2006
    40
    0
    0
    mijn kindje van 12 weken begint ook eerst met jengelen en dan gaat ze over na echt krijsen. en dit is vaak na de fles van 1900 uur of ´s nachts ik wil haar wel laten liggen maar haal haar er na meestal 2 minuten krijsen er uit omdat ik nog een kindjeheb die dit dus ook hoort en daardoor ook wakker ligt, niet dat ze dan gaat huilen of mij roept maar ze krijgt er wel wat van mee. overdag is ze erg moe..
    herkenbaar????

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ging het ook zo. Overdag was geen probleem (naja rond die termijn wel maar dat kwam door koemelk/soja allergie). Tot 3 maanden wilde ze 's avonds gewoon niet slapen. Vanaf 3 maanden viel ze bij ons op bed in slaap (aan de borst) en legde ik haar later slapend over. Sinds deze week gaat ze wakker haar bedje in en gaat het goed.

Laten huilen als ze overstuur is werkt hier ook niet, dat houdt ze 2 uur vol en gaat door merg en been. Jengelen doet ze wel eens als ze moe is, duurt vaak 5-10 min en dan slaapt ze. Soms nog even heen voor een speentje.
    Momenteel is ze vrolijk als ze haar bedje in gaat en hoor ik haar meestal niet meer. Ze heeft ook een tijdje gehad dat het brullen was zodra ik haar in bed legde maar dan was ze al stil voor ik beneden was.

Hier inmiddels ook aardig een ritme (nu een beetje in de war, hazeslaapjes, ik denk een sprongentje). voeden gaat hier op verzoek en ze is steeds 1,5 uur wakker. 's Avonds gaat ze rond 7 uur op bed, meestal komt ze nog 1x 's nachts. Late avondvoeding werkt hier niet, dan is ze uit haar diepe slaap.

11. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Op een gegevende moment dan ga jij je kindje kennen hoor! Ik weet wel wanneer hij moe is.. En hij ging nu al anderhalf uur later dan anders naar bed.. Dus....
    Hij zat wel te poetsen maar omdat hij perse wil blijven spelen werdt hij boos. Kgeloof niet dat hij de baas is.

Anders krijg hij toch geen normaal kinder ritme meer. Ik vind het niet normaal hoor als hijpas 9 - half 10 naar bed gaat . Kindje van zijn leeftijd horen om 7 uur te leggen! En hij gaat 8 uur.

12. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Martijn liet ik ook niet huilen want dat wilde ik niet en daar bereikte ik niks mee.
    Maar Emma heeft het 'nodig' om in slaap te vallen.
    En het is niet bij elk slaapje huilen en ook niet heel lang.
    Als ik haar troost in m'n armen en in m'n armen in slaap laat vallen word ze alleen maar onrustiger en word ze binnen no time wakker zodra ik haar in bed leg.
    En ik heb er ook echt geen tijd voor om met haar de hele dag op m'n arm te lopen.
    Dus hier een verschil met laten huilen.
    Ik denk dat het aan je kind en de omstandigheden ligtof je je kind kan en wil laten huilen.

13. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    @jannn: ik vind niet perse dat een kind van 1 om 7 uur in bed hoort te liggen. Sowieso twijfel ik met wat er allemaal wel niet "hoort" op die leeftijd, maar das een ander verhaal. Mijn dochter wilde op die leeftijd ook nog wel eens aan het eind van de middag omvallen van slaap. Als ik haar dan in bedje legde om te slapen kwam ze er pas rond etenstijd uit, en legde ik haar echt niet om 7 uur op bed omdat dat hoorde. Dan wachtte ik gewoon tot ze weer moe begon te worden en ging ze naar bed.

TS: heb niet alles gelezen, maar 6 weken is heel klein en als ze echt krijst kan er misschien wel meer aan de hand zijn. Misschien krampjes of reflux. Denk dat je in je achterhoofd moet houden dat je ze niet kan verwennen (zal vast al een paar keer gezegd zijn ;)). Ik zelf ben helemaal voor draagdoeken, kindje lekker dicht bij je en je hebt zelf je handen los. Onze dochter heb ik heel veel bij me gedragen en ik heb het idee dat het heel goed voor haar is geweest. Ze heeft veel lichamelijke dingen gehad, maar ik was er altijd voor haar en heb haar nooit laten huilen (al adviseert het cb wat anders hoor). Ik denk dat het mijn dochter heel goed heeft gedaan, ze is nu 17 maanden en heb nooit (ff afkloppen zul je zien dat dat vanavond opeens gaat beginnen :)) problemen met het naar bed brengen. Hier huilt ze niet als ze naar bed gebracht wordt en als ze in haar bedje ligt gaat ze ook meteen slapen. Weet uiteraard niet of het daardoor komt, maar kwaad heeft het hier dus zeker niet gedaan.

Het is ook super lastig als je net kersverse moeder bent en je moet gewoon nog leren hoe je kindje huilt. Maar ik zou tot een half jaar zeker gaan kijken als ze aan het krijsen is, jengelen is natuurlijk weer anders dan zou ik haar een paar minuutjes laten liggen om tekijken of ze daar zelf uit komt.

14. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    hier een baby'tje van 7 weken....

Wij hebben hem vanaf dag 4 (toen ik ook 's avonds beneden was) lekker 's avonds in zijn eigen bedje gelegd, na zijn 1nalaatse voeding van rond de 7/8 uur.

Vanaf die tijd is dat altijd zo gebleven.. ja hij huilt zo'n 5 a 10 minuten maar ik kan de klok erop gelijk zetten dat hij dan slaapt...
    zo niet ga ik even kijken, aai over zijn bol, muziekje aan en dan slaapt hij ook zo.. overdag huilt hij bijna nooit in z'n bed, of ook ong. 5 minutjes....
    om 23 uur maak ik hem wakker voor de laatste voeding en leg ik hem terug, dan slaapt hij binnen 1 min...
    (hij slaapt trouwens ook nooit op de arm, dus dat hoef ik zowieso niet te proberen...
    het is een hele vrolijke baby, lacht al vanaf 4 weken en huilt verders nooit (soms alleen om zijn eten...)

Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat je een kind kan verwennen op deze leeftijd...

Mijn buurmeisje heeft in het begin altijd in de box 's avonds geslapen, met geluiden, mensen om zich heen.
    Zij wil dus nu niet meer in der bedje slapen en de ouders zitten nu dus de hele avond met haar te wiegen om in slaap te komen.
    Ik denk echt dat dit komt omdat ze nu niet meer "alleen" kan gaan slapen.....

wij hebben trouwens ook een soort van ritme:
    Eten, knuffelen, spelen en slapen, maar ik wacht wel net zo lang totdat hij wakker wordt, ik ga hem niet wakker maken....
    (of er moet al ruim 4uur tussen zitten;), en om 23.00)

15. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    @ Pila: Ik zeg ook niet dat je kindje perse om 19.00 op bed moet leggen maar dat is wel het streven. Een beetje ritme..
    Op het cb zeiden. Leg standaard je kindje om 19.00 op bed en hij gaat beter slapen. Nou het was ook zo.
    Je kindje moet weten waar hij aan toe is.

16. adi

adi Niet meer actief

Je kunt daar wel van overtuigd zijn, maar dat is echt niet zo. De hersennen van de baby zijn dan simpelweg nog niet rijp genoeg om die verbanden te leggen. Baby denkt dan niet bewust, en een kind dat niet bewust is van eigen handelen (dus 'ik wil op de arm, dan moet ik gaan krijsen, en dan word ik op de arm genomen) kan ook niet verwend worden.

Een baby kan wel wennen aan bepaalde omstandigheden, dus dat het slaapt als er veel geluid eromheen is (of juist heel stil). Dat heeft niks met verwend zijn te maken.

Deel Deze Pagina